Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Thursday, April 1, 2010

SULTAN MUHAMMAD AL FATEH -4


KISAH URBAN DENGAN MERIAM

URBAN ditanya oleh SULTAN MUHAMMAD dari mana kamu belajar cara membuat meriam perang ini . URBAN menceritakan bahawa ada seorang datang pada dia dalam mimpi lalu mengajarnya , sebelum orang itu meninggalkannya , beliau pesan kepada URBAN , meriam ini hany untuk raja yang baik , tentera yang baik dan rakyat yang baik .

Lalu SULTAN MUHAMMAD berjenaka adakah beta yang dimaksudkan ?
Urban menjawab ya !
Sultan tanya lagi , 'kamu yakian '
jawab URBAN 'ya saya yakin tunku adalah raja yang soleh ,dan saya sedia cipta meriam bila2 masa untuk petahanan kita '
URBAN mencerita lagi kepada SULTAN MUHAMMAD hari yang tentera Islam memerdekakan saya dari penjara maharaja zalim saya dideri mimpi sekali lagi , orang yang datang mengajar saya datang pada saya dan berkata kamu akan dibebas oleh seorang raja yang baik dan kamu hendaklah tolong dia , maka saya yakin orang itu adalah SULTAN MUHAMMAD . Sultan dan Syeikh Samsuddin gembira dan bersyukur pada ALLAH dan merasa yakin kota kostantinopleakan ditawan oleh mereka tidak lama lagi .

URBAN mecipta meriam dengan tekun . Siap meriam yang pertama dan URBAN minta SULTAN MUHAMMAD mencubanya .Maka SULTAN MUHAMMAD membuat pengumuman kepada seluruh rakyat , selepas solat jumaat kerajaan akan mencuba ketahanan meriam urban . Seluruh rakyat berhimpun untuk menyaksikan majis perasmian dan percubaan meriam urban itu .,

Bedilan diarah ke kota kostantinople , maharaja makin takut dengan kerajaan SULTAN MUHAMMAD . Sultan berpuas hati dan mearahkan URBAN menambah lagi hingga 80 biji meriam .

No comments:

Post a Comment

ampuni kami