Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Wednesday, April 14, 2010

HATI KERAS !!! . YA ALLAH MENGAPA HATIM KAMI SEPERTI BATU SUKAR MENERIMA NASIHAT AGAMA, DAN TIDAK DAPAT HAYATI KEMANISAN AGAMA?

YA ALLAH SEJAHTERAKAN LAH HATI KAMI , MUDAHAN KAMI REDHA DENGAN AGAMA MU DAN MENDAPAT RASA KEMANISAN MENGAMALKAN AGAMA .MENGAPA HATI KITA KERAS SEPERTI BATU ?
SUKAR MENERIMA NASIHAT AGAMA?
Tolonglah YA ALLAH perbaiki hati kami yang keras ini , janganlah ditutup dari nur iman , nur Islam , makrifah , hidayah , ilmu , hikmah dari hati kami amin.....



Mengapa kita tidak dapat terima nasihat agama , andai dengar pun hati kita tidak dapat hayati ?
Maka ulama mengenal pasti beberapa faktor utama yang menyebabkan keadaan ini berlakau . Maka kita perlu berusaha disamping berdo agar hati kita sejahtera dan dapat terima nasihat agama dan ulama .

Diantaranya makan makanan haram dan subahah yang menyebabkan hati kita gelap untuk menerima nur agama .

Selain itu andai hati dan anggota kita penuh dengan melakukan maksiat kepada Allah maka ini merupakan penghalang hati kita jadi sejahtera . Hati perlu dijaga jangan biar ia keras, hatim keras berpunca dari sifat kita yang tidak menghayati ilmu agama ,cinta dunai , takabur, riya , panas baran yang meakibat hati kita sukar menerima kebenaran dan nasihat.

SAHABAT RASULULLAH SAW apabila mendengar KALIMAH ALLAH DAN AL QURAN hati mereka akan gementar kerana takut kepada ALLAH , ini kerana tahap TAQWA MEREKA TINGGI MAKA HATI MEREKA LEMBUT .

Muzik yang melalaikan akan menyebabkan hati kita keras sukar meneriama nasihat dan tidak dapat menghayati kemanisan agama . Maka kita kena banyak berzikir atau membaca Al Quran atau mendengarnya .

Selain itu kata ulama andai kita tinggal majlis ilmu dan tidak bertemu ulama dalam tempoh 40 hari maka ALLAH akan tutup mata hati dan gelapkan hati kita , maka kita kena dampingi kuliah ilmu dan dampingi ulma.

Ulama mengatakan andai orang lelaki meninggal solat jumaat 3 kali berturut-turut tanpa uzur maka Rasulullah bersabda hati gologan ini akan ditutup dari hidayah.

Selain itu tidak ingat mati , cintakan dunia juga penyebab hati kita sukar terima nasihat dan menghayati agama .
Kesimpulan segala kemaksiatan adalah penyebab yang menyumbang kearah hati tidak sejahtera. Maka kita sama usaha dengan tingkatkan taat dan disamping doa .....

No comments:

Post a Comment