Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Thursday, April 22, 2010

ABUYA SYED MUHAMMAD ALAWI -PEMERGIAN MU DIKENANG


ALLAHYARHAM AL ALIM AL ALAMAH SYED MUHAMMAD ALAWI , ULAMA AHLI SUNNAH YANG KITA SANJUNG TINGGI MERUPAKAN ULAMA KETURUNAN RASULULLAH SAW . Beliu sangat kuat menentang wahabi . Di Makkah beliau pernah dihalau oleh kerajaan wahabi , tetapi oleh kerana pengaruh ulama kita ini luas maka kerajaan wahabi Makkah tidak berani mengusir beliau dan membenarkan beliau menubuhkan madrasah di Makkah .



Abuya merupakan ulama yang dikasihi umat . Pemikiran terbuka , ilmu yang mantap , jiwa yang ikhlas beliau berjaya menarik ratusan ribu pengaruh diserata dunia .


Pada waktu sahur 4.30 pagi , hari jumaat 15 ramadhan 1425 , selepas 2 jam lepas sahaja baru menamatkan pengajian bersama 600 muridnya maka wafatlahlah ulama kita yang diibarat sebagi pelita ahli sunnah . ALLAHHUAKBAR!!!
Seluruh dunia Islam dan umat terutama ahli sunnah meratapi kewafatan ulama besar kita . MUDAHAN ALLAH CUCURI RAHMAT ABUYA AMIN .


Jenazah abuya disolatkan ratusan ribu ummat , di Masjdil Haram 300 000 orang yang solat jenazah untuk abuya yang mulia , di imami oleh Syeikh Subayl .
Jenazah mulia diiringi ratusan ribu umat . Jalan dari Masjidil Haram ke Maala ditutup dan kerajaan mearahkan 500 pasukan tentera mengawal lalu lintas .

No comments:

Post a Comment

ampuni kami