Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Friday, April 23, 2010

ABUYA SYED MUHAMMAD ALAWI PERNAH BERWASIAT UNTUK UMMAH SEBELUM WAFAT





ALLAHHUAKBAR !!!
Naik tegak bulu roma dan apabila hayati wasiat ALLAHYARHAM SYED MUHAMMAD ALAWI R.A

Sebelum guru yang mulia wafat ,ALLAHYARHAM AL ALIM AL ALAMAH SYEIKH SYEDI MUHAMMAD ALAWI RA
pernah berwasiat ...

"AKU BERWASIAT PADA DIRI KU DAN MURID2 YANG MENERIMA IJAZAH DARI PENGAJIAN KU ....

BERTAQWALAH KEPADA ALLAH , betulkan niat nenuntut ilmu , niat semata2 kerana untuk keredhaan Allah . Tuntut ilmu dengan ikhlas dan jujur meamalkan kerana KEREDHAAN ALLAH !

BERSUNGGUH2 MENUNTUT ILMU AGAMA !

JADDIAKAN AL QURAN SEBAGAI WIRID , bertafakur tentang kandungan AL QUARAN dengan teliti akan maksudnya dengan sempurna yang munggkin dan dalami mutiara maknanya untuk mengeluar darinya perbendaharaan dan permatanya satu yang melapangkan dada , makin bertambah keyakinan dan agama dan dapat hadir kebesaran ALLAH dalam diri .

BACALAH KITAB SUFI (TASAWUF) sebagai wirid (ulang2 dijadikan amalan harian)
JADIKAN KITAB SUFI sebagai teman harian waktu pagi dan petang dan berpegan isinya kandungannya dalam apa keadaan. Taklifkan (berati diri) diri kamu untuk beramal isi kandungannya dan meninggalkan perkara yang ditegahnya .

BERAKHLAK BAIK pada semua makhluk .
JADILAH MANUSIA YANG PALING LEMAH LEMBUT sopan santun , maafkan orang yang menzalimi kamu . Lakukan kebaikan bagi yang memutuskan hubungan dengan kamu dan lakukan kebaikan kepada mereka yang pernah melakukan kejahatan kepada kamu , lakukanlah kebaikan kepada mereka.Maaflah kesalahan mereka , sekalipun kesalahan itu berat dan besar bpada kamu!

KASIHI ORANG FAKIR DAN YANG LEMAH , hadirilah semua majlis jemputan mereka, jangan kamu rasa besar diri kepada mereka , kamu perlu rasa terlebih hina dari mereka !

SIFAT WARA perlu disemat pada diri , kerana WARA ASA AGAMA dan merupakan sifat orang yang meletakkan ALLAH MATLAMATNYA!

BERSANGKA BAIK TERHADAP ALLAH damn SEKALIAN MUSLIMIN kerana sifat trsebut ada keuntunggan !

BERSUNGGUH MENYAMPAIKAN ILMU DAKWAH dan mengajar ummat dengan ilmu agama !

YA ALLAH , TOLONGLAH KAMI BANTULAH KAMI SUPAYA KAMI DAPAT MENGHAYATI DAN BERAMAL DENGAN WASIAT ULAMA PEWARIS NABI SAW INI . MUDAHAN ALLAH SWT MENCUCURI RAHMAT KEPADA ROH ABUYA ...AL FATIHAH

No comments:

Post a Comment