Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Saturday, May 7, 2011

Cintailah Ulama Pewaris Rasulullah SAW


Al-Imam Ibnu A'thaillah Askandary berkata:

" Janganlah anda bersahabat dengan orang yang tidak menggerakkan anda hal keadaannya dan perkataan-perkataannya tidak menunjukkan anda terhadap Allah"

Pengertian Kalam di atas:

Jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT adalah dengan berteman dan bersahabat dengan orang-orang yang baik. Yakni orang-orang yang hal keadaannya menggerakkan kita untuk bergerak menuju keridhaan Allah. Orang-orang itu baik dari perkataannya dan perbuatannya.

Imannya kepada Allah SWT begitu mendalam. Ibadah yang mereka kerjakan betul-betul terpuji,kerana mereka menjalankan ibadah dengan sebaik-baiknya. Orang-orang ini sangat dekat dan kenal dengan tuhannya disebabkan Tauhid yang mendalam di hati mereka. Orang-orang ini ialah orang-orang yang soleh.


" Bersahabatlah anda dengan orang-orang yang apabila ia berzikir betul-betul ia ingat kepada Allah,meskipun Allah tidak berhajat kepada zikirnya."

"Jangan anda bertemu, melainkan dengan orang-orang yang dapat membantu anda pada mentaati Allah,dan menambah keyakinan anda kepada Allah."

Mudah-mudahan Allah SWT memelihara iman kita dan memudahkan urusan kita dan menggolongkan kita bersama orang-orang yang soleh.

Amin,ya Rabbal-Alamin

No comments:

Post a Comment