Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Friday, March 19, 2010

HATI TEMPAT PANDANGAN ALLAH.....


RAWAT HATI PALING SUKAR!!!
Hati sebagai raja kepada segala anggota , anggota lain ibarat menteri. Baik raja maka baiklah menteri . Begitu juga baik hati maka baiklah seseorang .

HATI MESTI DIRAWAT SEBELUM SAKIT.....
HATI MESTI DIBERSIHKAN SEBELUM KOTOR YANG PARAH...
HATI MESTI DIGILAP SEBELUM GELAP...
HATI PERLU DILEMBUTKAN SEBELUM KERAS...
HATI PERLU KITA TANAMKAN IMAN , IHSAN SEBELUM KUFUR MAKSIAT BERTAPAK...
HATI PERLU KITA PASTIKN MALAIKAT YANG MENJADI DAYA TARIKAN BUKAN IBLIS SYAITAN...

Memang mudah diperkata , tetapi amat sukar dilaksana .
Mahu tidak mahu kita sebagaai hamba wajib membersihkan hati dari perkaraa mazmumah dan tanamkaan mahmudah daalam hati.

Andainya hati KOTOR , GELAP , KERAS , JAHAT maka hati kita SUKAR menerima NUR IMAN , NUR ISLAM , NUR HIDAYAH , NUR MKRIFAT , NUR ILMU , NUR EHSAN .
Andai hati bermasalah kita akan gagal selama2 dalam apa bidang sekalipun .
Azam tinggi melangit pun tidak akan berjaya sesuatu benda yang dirancang tidak akan tercapai . Kita ingin jadi HAMBA ALLAH yang baik soleh dan solehah tetapi hati bermasalah tidak kita rawat ,maka susahlah ... Mahu tak mahu AYUH KITA BERSAMA USHAKANNYA!!!

POKOK SEKALI KEIMANAN KITA PADA ALLAH .
ANDAI IMAN TIDAK KEJAP DAN UTUH MAKA AKAN GAGAL .
Keimanan perlu pada penghayatan Tauhid dalam kehidupan , dengan maka segala terjadi kita pndang kepada ILMU , IRODAT , QUDERAT ALLAH YANG MENGTURKAN SEGALA2 .
Maka akan timbul perasaan kehambaan dalam diri TAQWA akan bertapak , takut meninggalkan kejawiban , takut melakukan haram lebih2 lagi dosa besar.

Hati kita perlu tolak perasaan takabur atau membesarkan diri , riya atau menunjuk2 dalam amalan , ujub atau rasa dia yang terbaik , hasad dengki , tamak , dan lain2 . Andainya perkara ini bertapak bahaya hati kita . Hati kita akan rosak , kita akan jahanam dan binasa.

Dalam penghayatan tauhid , semua perkara yang yang disebut tadi sngat2 bertentangan dan sangat salah disisi pandangan tauhid . Disisi tasauf pula segaala amalan akan tertolak andainya ada sifat2 tadi.

No comments:

Post a Comment