Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Sunday, March 14, 2010

CARA MEQADA SOLAT?

Andai tinggal dengan sengaja wajib segerakan qada solat tersebut .
contoh kita dah bagun waktu azan subuh , tetapi kita tidur semula maka wajib meqadakan subuh dengan segera sebelum solat zuhur .

Andai kita tinggal solat dengan tidak sengaja contohnya kita tidak khabar langsung waktu subuh kerana tidur telalu nyenyak maka diberi piliha harus kita solat zuhur kemudian qada subuh

Begitu juga masalah solat tidak cukup sempurna syarat maka wajib meulangkan solat . Contoh solat dalam keadaan baju atau kain bernajis maka perlu / wajib diulang semula jika kita sudah yakin syarat solat tidak diikuti .Syarat solat contohnya whuduk , mengadap qiblat, menutup aurat , tidak melakukan perkara yang membatalkan solat dan lin2 lagi , andai kit tidak mematuhi syrat2 ini maka wajib diulang solat kita.

Bagaimana tinggal solat telalu banyak dan terlalu lama masa?.
Hukum wajib qada .Hukum qada adalah setiap masa hanyalah dimaafkan pada soal mencari nafkah ,ke tandas, masak dan makan dan tidur lain dari masa ini kena penuhi dengan qada . Maka ini kita tidak mampu jadi andai kita tinggal solat 5 tahun maka dalam 5 tahun kita qada solat . Caranya satu solat fardhu sekurang2 satu qada .

Bagaimana jika terlalu lama hingga tidak pasti berapa tahun dan berapa bilangan solat , maka qada ikut sengkaan hati yang kuat kearah melebihkan qada solat .

No comments:

Post a Comment