Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Sunday, March 14, 2010

BAGAIMANA CARA UNTUK MELAWAN PENYAKIT MALAS SOLAT???



MALAS SOLAT.....
TAHU HUKUM TINGGAL SOLAT DOSA MEMBAWA KEPADA FASIQ TAPI...........?????
ADAKAH UBAT MERAWAT PENYAKIT MALAS SOLAT INI?

JAWAPANNYA ADA ....
Diantaranya pekara yang paling pokok adalah TAUHID KITA PADA ALLAH mesti kemas .
Kita pandang kesemua makhluk ini adalah pinjaman Allah , kita lihat dengan mata hati , tepuk dada tanya iman . Maka kita ciptaan dan pinjaman Allah , rezeki yang kita makan hak Allah , pakaian yang kita guna hak Allah , udara yang kita sedut hak Allah jadai adakah layak kita tidak bersyukur dengan nikmat ini , adakah kita tidak beterima kasih kepada ALLAH ? Tentu tidak layak begitu .Maka mahu tidak mahu kita kena laksan sebagai tugasan hamba .

K-2 Apabila kita tinggal satu solat hendaklah kita merasa sanggat menyesal dan sangat2 takut pada ALLAH seolah2 beratnya perkara itu seperti batu besar menghempap kepala kita , andainya kita merasa tinggal solat perkara remeh maka yakinlah itu petanda kita bakal jadi celaka maka cepatlah berubah , lawan nafsu .
Andainya kita anggap tinggal solat perkara remeh maka kita DUDUK DALAM KEADAAN FASIQ , HATI MAKIN GELAP , KERAS MAKA HIDAYAH ALLAH MAKIN JAUH HINGGA ANGAP PERKARA DOSA ITU KECIL , INI MENANDAKA IMAN KURANG . Maka hati akan tertutup yang benar sudah tidak nampak maka iblislah pedoman kehidupan hingga rosak akhlak dan aqidah .

K-3 Makanan menjadi salah satu punca . Jangan makan terlalu kenyiang , titik beratkan soal makanan , banyak makanan subahah akan mengelapkan hati dan mengikis sifat wara . Apabila wara tiada dalm diri hukum hakam tidak terjaga maka perkara dosa besar pun dianggap ringan...

No comments:

Post a Comment