Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Friday, March 26, 2010

PERLU MENGIMBAS KEMBALI AMANAT SHEIKH YUSUF AL HASANI


Sheikh Yusuf , Ulama keturunan Rasulullah SAW , dan Mantan Mufti Kanada dalam rangka lawatan sambil dakwah beliau ke pondok sik adalah satu sejarah yang sukar dilupakan kerana lawatan beliau adalah berkait dengan rohani .
Sheikh Yusuf terkenal dengan kesufian beliau yang diketahui umum .

Rugilah andai kita yang mendengar nasihat beliau tanpa penghayatan .
Saya memperingti diri saya dan seluruh warg kuliah agar mengimbas kembali amanat Sheikh dan perlu dihayati demi kepentingan memelihra agama.

Saya sengaja mengulangi nasihat beliau untuk memastikan kita benar2 menghayati amanat mulia dari ulama sufi lebih2 lagi beliau berketurunan Rasulullah SAW.
Sheikh menasihti , kemulin seseorang bukan dinilai dari mana keturun tetapi dinilai dari sudut ilmu yang dipelajari dan diamalkan .
Syeikh menasihati supaya kita beristiqamah dalam menuntut ilmu , rebutlah peluang mempelajri ilmu dengan TN GURU HJ SALLEH kerana MAJLIS ILMU ADALAH PUSAKA AGUNG PENINGGALAN RASULULLAH .....
Sekarang kita KEKURANGAN ULAMA tetapi RAMAI PENCERAMAH , maka kita carilah ulama yang mengikut ulama2 dulu untuk menimba ilmu .

Sheikh dengan tegas MENENTANG FAHAMAN WAHABI , SYIAH yang sedang memasuki Malaysia .
Sheikh menyeru supaya kita jangan tinggal ulama2 yang dahulu yang berpegang dengan KITAB MUKTABAR , TAUHID AS SYAARIAH , DAN BERPEGANG SALAH SATU DARI 4 MAZHAB YANG MUKTABAR HANAFI , MALIKI , SYAFIE ATAU HAMBALI ...



Tn Guru sentiasa merindui sahabat beliau Sheikh Yusuf Al Hasani.Tn Guru sentiasa menyebut2 nama Sheikh Yusuf , Tn Guru meakui keilmuan , kewarakan , keberkatan ilmu Sheikh Yusuf . Tn Guru berkata madahan2 kita kasih kepada ulama ( sheikh Yusuf} kita akan bersama2 dengan kelurga RASULULLAH dan RASULULLAH SAW sendiri diakhirat .
Tahun ini dijadualkan akan menziarahi pondok sik lagi dan Tn Guru sudah menyatakan kesudian menyambut tetamu agung ini dengan penuh rasa kasih .

No comments:

Post a Comment

ampuni kami