Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Saturday, April 16, 2011

Kahwin Usia Muda dari pengalaman saya

Ramai sahabat minta saya tulis satu tajuk nikah usia muda melalui pengalaman saya untuk mereka berkongsi
pengalaman . Menikah muda, sepertinya saat ini  merupakan satu trend di kalangan generasi muda. Ada yang karena pemahaman agama, dengan pertimbangan untuk lebih menjaga hati dan menjauhi zina. Selain itu juga untuk merasakan nikmatnya keluarga sakinah, mawaddah, warohmah.
Ada pula kerana terlanjur dalam hubungan seks pra nikah.


Nikah memang punya banyak makna. Ia bisa berarti menegakkan sunnah Rasul. Bisa juga sebagai pemenuhan tuntutan fitrah. Juga, sebagai penyambung keberlangsungan hidup umat manusia. Ada hal lain buat mereka yang nikah di usia muda. Nikah juga bermakna perjuangan
Hampir tak satu pun manusia yang betah membujang. Selalu saja ada hasrat untuk hidup berpasangan.

Diantara persoalan yang timbul dalam diri sebelum nikah dan begitu juga soalan yang masyarakat timbulkan kepada kita :
Masalahnya, bagaimana keindahan taman itu jika ikatannya terjalin di saat muda. Muda usia, muda pengalaman, muda pendidikan, dan muda penghasilan. Saat itulah terjadi pertarungan yang lumayan sengit: antara idealita dengan realita. Antara cita-cita tinggi dengan kenyataan hidup yang mesti diteruskan .

Pada mulanya seawal saya menjejak kaki ke alam pengajaian pondok , saya bertekat ingin berkahwian sekitaar usia 30-an . Tetapi apabila 7 tahun belajar pondok fitrah untuk memiliki teman hidup sangat kuat .
Saya bertekat untuk mencari pasangan hidup . Banyak ujian Allah dalam tempoh memilih calon. Akhirnya Allah mentakdirkan calon zaujah sebagai hadiah kepada saya . Alhamdulillah syukur tak terkata .Allah menghadiahkan rezeki yang mana saya idam-idamkan selama ini .


Hati saya hanya mahu teman hidup itu memahami hati , menemani dan menyokong perjuangan hidup dunia akhirat . Yakinlah saudara jangan risau , andai kita buat apa yang Allah perintah , tinggal yang Allah halang maka Allah akan beri sesuatu yang tidak kita sangka , seperti maksud dari terjemahan ayat 1000 dinar .
Andai saudara ingin calon terbaik maka amalkan dan pegang teguh dengan petua ini , saudara tidak perlu pening kepala untuk mencari , Allah akan hantar untuk saudara Insyallah ! . Allah akan atur perjalanan dengan mudah tanpa halangan! Yang penting hati mesti sentiasa mengharapkan bantuan Allah .

Pada mulanya saya sangat takut ada penentangan nikah muda dari ayah angkat saya (Tn Guru Hj Salleh)
tetapi Alhamdulillah apabila diceritakan kepada beliau maka beliau terima dengan tenang . Sebelum ini banyak kali beliau nasihatkan kepada saya " Kalau nak nikah biar umur 30-an "
Alhamdulillah tn guru dengar luahan hati dan rayuan saya maka beliau izinkan saya nikah . Munggkin beliau pertimbangkan keadaan semasa sekarang , lebih baik nikah muda asalkan hukum Allah terjaga .

Satu pengakuan jujur , sebelum nikah hati saya selalu rungsing /hati tidak tenang . Alhamdulillah setelah selesai akad hati menjadi tenag . Inilah hikmat nikah yang dianjurkan Syara . Hikmah dalam pernikahan itu sangat banyak . Saya fikirkan nikmat ini Allah bagi kepada kita apabila hukumnya kita jaga . Dulu sebelum nikah hati kita perbuatan kita terbatas , sangat mudah untuk mendapat dosa dari sebab percakapan , penglihatan dan lain-lain . Apabila dah nikah Alhamdulillah halal semuanya . Dari kerana itu hati kita tenag .
Kelebihan nikah muda
Apa kebaikannya berkahwin muda? Jadi, saya ada beberapa kebaikan kahwin muda yang saya boleh senaraikan, antaranya ialah:
1.Meramaikan manusia atas muka bumi atau spesifiknya membanyakkan zuriat umat Nabi Muhammad SAW. Sesungguhnya Nabi SAW bangga dengan umatnya yang ramai di hari akhirat nanti
2.Elak mendekati zina
3.Membantu memberi ketenangan hidup yang maksima
4.Ibadah yang berganda pahalanya dan lebih khusyu

Selain itu apabila kita sudah nikah Insyallah Allah akan tambah kekuatan untuk kita teruskan perjuangan .
Perjuangan kita lebih terasa manis sebab Allah hantar teman hidup yang memahami jiwa kita untuk menyokong perjuangan kita .

Tidak dinafikan faktor ujian dan cabaran nikah muda sangat mencabar !
Tetapi sebagai seorang hamba Allah perlu terima hakikat ini .
Maka kita berusha dan disamping doa Insyallah tidak menjadi masalah .

Petua apabila kita diuji semasa nikah muda .
Semasa kita terkena ujian walau berat ujuian itu ingat dihati kita , kita mesti sabar kerana
1 . Ini merupakan ujian untuk ku muggkin Allah hendak hapus doasa ku atau naik darjat kita disisi Allah .
2.  Walaupun berat diuji seperti masalah ekonomi , maka kita cari jalan usha cari rezeki , ingat ketika itu   ini semunya ibadat . Andai kita ingat benda itu ibadat maka Insyallah segala usha kita menjaga   
    zaujah/isteri kita , kita tidak akan terasa beban .

Saudara yang dikasihi
Tulisan ini hanya atas dasar perkongsian sahaja .
Bukan saya minta saudara yang sebaya saya percepatkan proses perkahwinan .
Saya hanya menceritakan pengalaman ini untuk yang sangat-sangat memerlukannya , tetapi tidak yakin .
Dan saya ingin saudara yakin dengan janji Allah dan dapat pelihara hukum Allah .
Terutama sekali jangan sekali terlibat Zina .Zina merupakan doasa besar , janag sekali hampiri .

2 comments:

ampuni kami