Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Wednesday, April 8, 2020

Sejarah lantai Masjidil Haram dan Masjid Nabawi







 #LantaiMasjidilHaram
#sejarahlantaimasjidilharam

*SEJARAH MELETAKKAN LANTAI MASJIDIL HARAM DAN MASJID ANNABAWI*

NAMA LANTAI : THASSOS MARBLE
TEMPAT PENGELUAR : THASSOS ISLAND, GREECE

ARKITEK YANG BERTANGGUNG JAWAB MEMASANGNYA:

Dia adalah

**Almarhum Muhammad kamal ismail**

Al marhum Muhammad kamal ismail ada menceritakan satu kisah berkaitan lantai berbatu putih yang di gunakan dimasjidilharam dan masjid nabawi,,
 Yang dinamakan dengan nama
رخام ثاسوس ابيض

(Rukham thassus abyad)
Iaitu batu marble thasus putih

Jom kita baca kisahnya,,,


Kisah menarik
Pengalaman yang diceritakan oleh al marhum muhammad kamal ismail berkaitan lantai berwarna putih di masjidilharam dan masjid nabawi,,

beliau sengaja memilih untuk
 meletakkan batu granit berwarna  putih disekitar  masjidil haram  yang digunakan oleh para jemaah pengunjung yang bertawaf disekeliling kaabah dan dikawasan lain didalam masjidilharam,,
,,,
Batu granit ini fungsinya adalah untuk menyerap haba panas yang ada diatasnya,,,

Cerita yang mengatakan dibawah lantai ini adanya teknologi air yang mengalir dan menyerap haba panas itu tidak benar sama sekali,,

Untuk pengetahuan semua,,

Batu granit berwarna putih ini hanya terdapat di satu bukit kecil yang terletak sebuah pulau yang dinamakan ia dengan nama THASSOS di negara yunani atau nama lainnya adalah greece,,

Al marhum muhammad kamal ismail telah pergi melihat sendiri dikawasan pergunungan itu dan membuat satu perjanjian kerjasama dari beliau sebagai pembeli dan syarikat pemilik batu granit ini ,,

Matlamatnya adalah untuk membeli dengan kadar yang secukupnya bagi kegunaan masjidilharam,,

Saat itu separuh dari bilangan yang diperlukan telah tersedia ada di lombong  granit itu

Maka setelah perjanjian ditanda tangani,,
Beliau pulang ke kota mekah dengan membawa batu granit putih ini,,

Dan ia berjaya dihamparkan di seluruh lantai masjidil haram dengan sempurna,

Kemudian
Setelah berlalu 15 tahun lamanya,,

Kerajaan arab saudi
Meminta agar

Almarhum muhammad kamal ismail
Meletakkan lantai batu granit putih yang sama digunakan di masjidil haram,,,

Ditelakkan di seluruh lantai masjid nabawi di madinatul munawwarah,,,

Maka
Muhammad kamal ismail bercerita lagi,,
Pada saat saya mendapat panggilan dari office pemerintah arab saudi,,,

Saya menjadi takut sangat sangat,,
Kerana 15 tahun yang lepas,,

Saya telah mengambil sebahagian batu granit putih diletakkan di masjidil haram,,
Itu pun dikira bilangan yang sedikit,,

Sebahagian lagi masih berbaki di greece,,
Takut takut ada orang lain yang membelinya,,

Maka almarhum muhammad kamal ismail
Terbang pergi ke greece untuk membeli sebahagian yang lain jika ada,,,

Maka beliau pun datang
Kesyarikat yang dahulunya beliau mengambil batu granit ini,,
Dan berjumpa dengan pemiliknya
Dan menyatakan hasratnya untuk membeli sebahagian batu granit  atas tujuan  pemasangan lantai masjid nabawi,,

Pemilik syarikat itu memberikan jawapan,,

Sesungguhnya
Selepas tuan membeli sebahagian batu granit thassos pada 15 tahun yang lepas,,
Ada orang lain yang datang telah membeli keseluruhannya,,,

Mendengar itu,,
Saya menjadi sedih,, menangis,,, hiba sebak,,
Dalam hidup saya,,,
Saya tidak pernah merasakan sedih
Seperti apa yang saya rasakan saat ini

,ini kerana
Saya tidak mendapat apa yang saya mahukan,,

Sejak dari itu saya menjadi tidak keruan,,
Air kopi saya pun.. Saya tak sentuh,,

Kemudian saya keluar dari office syarikat marble itu,,
Untuk saya bergegas bookkan tiket pulang ke arab saudi hari berikutnya

Sebelum itu ntah kenapa saya tertanya dengan sekretari,,
Siapakah yang membeli baki batu granit itu????

Beliau menjawab,, kami tidak pasti,,
Sebab ini sudah terlalu lama,, 15 tahun agak sukar untuk mencari pembelinya,,,

Saya berkata padanya,,
Tolonglah carikan maklumat siapakah yang membelinya

Ini alamat hotel saya dan nombor talifonnya,,
Hubungi saya jika dapat,,,
Saya masih ada satu hari lagi di sini,,,

Kemudian saya meninggalkan office syarikat itu dalam keadaan saya menangis terlalu sedih,,

Saya tertanya,,
Kenapa saya mesti nak tau siapa yang beli batu itu?????
Saya terfikir,,
Boleh jadi ada perkara yang allah nak tunjuk pada saya yang saya tak tahu,,

Maka esoknya
Beberapa jam sebelum saya ke airport untuk pulang kesaudi

Dapat satu panggilan dari syarikat batu ini,
Sekretari ini menalifon
Tuan,, datanglah ke office,, kami sudah temukan maklumat pembeli yang tuan mahukan,,

Mendengarkan itu saya bergegas ke office syarikat itu,,
Dalam masa yang sama,,
Saya tertanya tanya,,
Apa saya akan buat dengan alamat maklumat pembeli itu???
Apa benda yang saya boleh lakukan benda dah 15 tahun punya cerita???

Kenapa sangggup saya bersusah payah semata mata nak dapatkan alamat pembeli ini???

Sampai saya di office,,

Saya mendapatkan alamat pembeli itu,,

Berderau darah saya melihat maklumat pembeli itu,,
Rupanya pembeli itu dari salah sebuah syarikat yang beralamat diarab saudi,,

Apa lagi..
Saya terbang kearab saudi..
Turun airport terus ke alamat yang diberikan,,,

Sampai sahaja di office syarikat itu,,
Saya bertemu dengan pemilik syarikat itu

Dan bertanya,,
Apa yang ia lakukan dengan batu granit yang mereka beli pada tahun tahun yang lepas di greece????

Maka pemilik ini seakan akan lupa lalu berkata..
Saya tak berapa ingat hal itu
Lalu beliau menalifon gudang dan memastikan,,

Lalu ia berkata.... Batu granit itu masih ada di gudang,, tidak tersentuh sikit pun..

Kemudian
Almarhum muhammad kamal ismail ini bercerita lagi

Saat itu saya nangis teresak esak seperti kanak kanak

Sungguh sungguh saya menangis,,,

Pemilik syarikat ini bertanya,,

Kenapa saya menangis???

Saya pun menceritakan hal ini dari awal pembikinan masjidilharam,,
Sampailah permintaan kali kedua untuk masjid. Nabawi,,
Saya ceritakan keseluruhannya

Kemudian saya berikan cek kosong kepada pemilik syarikat ini,,
Saya katakan padanya

Tuan tulislah berapa yang tuan mahu saya bayar,,,, saya akan membayarnya,,
Asalkan saya dapat kembali batu granit ini,,

Kemudian ia  bersumpah dan berkata

Demi allah yang tiada tuhan melainkan dia,,

Setelah pemilik syarikat ini tahu yang saya ingin mendapatkan batu granit itu atas tujuan untuk pembinaan lantai masjid nabawi..

Ia berkata

Saya tidak mengambil satu dirham pun dari kamu,,,
Batu batu granit ini

Saya hadiahkan  saja pada kamu ikhlas disumbangkan pada jalan allah,,

Sesungguhnya Allah telah melupakan aku pada batu yang telah aku beli satu ketika dahulu,,

Dan allah lah yang sebelum ini mengatur supaya aku membelinya untuk kepentingan yang lebih penting...

Demi manfaat bersama,,,

Akhirnya batu ini diberikan kepada

Al marhum Muhammad kamal Ismail untuk diuruskan dalam proses meletakkan ia di seluruh lantai masjid nabawi...

ALLAAAAAHU AKBAR!!!!!

Semoga allah cucuri rahmat pada mereka yang menyumbangkan tenaga dan idea mereka untuk usaha yang murni ini....

Amin...

Sekian..
Perkongsian dari pak Arab..

هذا العبقري له قصه رائعه مع رخام الحرم حيث أنه أراد وضع رخام في أرضية الحرم للطائفين ورخام مخصوص يمتص الحراره تماما.. كان هذا الرخام موجود في جبل صغير باليونان ، ذهب لليونان وتعاقد علي شراء الكميه الكافيه للحرم وكانت نصف الكميه الموجوده تماما.. تعاقد وعاد وجاء الرخام الأبيض وتم فعلا وضع الرخام في كل أرضية الحرم المكي.. تمر السنوات وبعد خمسة عشر عاما تطلب الحكومه السعوديه منه وضع نفس نوع الرخام في الحرم النبوي بالمدينه.. يقول المهندس محمد كمال عندما طلب مني مكتب الملك تغطية الحرم النبوي خفت جدا فلا يوجد علي الأرض برحابتها من هذا النوع من الرخام إلا في منطقه صغيره باليونان وأنا إشتريت نصف الكميه وهي كميه بسيطه جدا.. قال ذهبت لنفس الشركه باليونان وطلبت مقابلة رئيس مجلس إدارتها وسألته عن الكميه المتبقيه.. فقال لي لقد تم بيعها بعدك مباشرة.. يقول حزنت كما لم أحزن في حياتي حتي أني لم أشرب قهوتي وغادرت المكتب وحجزت علي طيارة اليوم التالي للعوده ، عندما خرجت من مكتب رئيس الشركه وجدت السكرتيره فسألتها ولا أعلم لماذا.. من إشتري الكميه المتبقيه ؟ قالت لي هذا أمر مر عليه سنوات طويله ويصعب الرجوع للمشتري.. قلت لها مازال أمامي يوم في اليونان أرجوكي إبحثي وهذا رقم تليفون فندقي.. تركت الرقم وذهبت وأنا حزين.. يقول بعدما خرجت سألت نفسي.. لماذا تريد معرفة من إشتري ؟ يقول المهندس العبقري قلت لنفسي لعل الله يحدث أمرا.. في اليوم التالي وقبل ساعات قليله من ذهابي للمطار وجدت السكرتيره تتصل بي وتقول تعال إلي الشركه فعندنا عنوان المشتري.. ذهبت متباطئا متسائلا ماذا أفعل بعنوان من إشتري.. كان عندي بعض الساعات المتبقيه علي السفر فذهبت مره أخري للشركه وقابلت السكرتيره فأعطتني عنوان الشركه التي إشترت الرخام.. يقول الدكتور المهندس خفق قلبي بشده عندما وجدت المشتري شركه سعوديه.. طرت مباشرة إلي السعوديه ثم من المطار إلي الشركه التي إشترت الرخام ودخلت علي رئيس مجلس إدارتها وسألته ماذا فعل بالرخام الذي إشتراه منذ سنوات من اليونان.. قال لا أذكر.. إتصل بالمخازن وسألهم عن الرخام الأبيض اليوناني فقالوا له... كل الكميه موجوده كما هي.. يقول المهندس محمد كمال بكيت كالطفل وسألني صاحب الشركه لماذا تبكي.. حكيت له القصه كامله وقلت له هنا شيك علي بياض إكتب المبلغ الذي تريده.. قال والله الذي لا إله إلا هو صاحب الشركه عندما علم أن الرخام للحرم النبوي قال لا أخذ درهما واحدا الرخام كله في سبيل الله وإنما أنساني الله الرخام وجعلني أشتريه ليكون هنا لهذه المهمه
 من حق الجميع أن يتعرفوا علي هذا النابغه المعماري


No comments:

Post a Comment

ampuni kami