Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Tuesday, January 8, 2013

Isu Kalimah Allah - Tuan Guru Dato Haron Din dan Tuan Guru Hj Salleh sama pandangan .


Isu Kalimah Allah ...

Isu ini terdapat dua pandangan ulama , ada yang membenarkan agama lain selain Islam menggunakan kalimah Allah 
tetapi 
Tuan Guru Dato Haron Din dan Tuan Guru Haji Salleh Sik Kedah pertahankan kalimah Allah 


Tuan Guru Hj Salleh Musa berpendapat seperti pendapat Tuan Guru Dato Haron Din yang tidak membenarkan penggunaan Kalimah Allah kepada kristian kerana beberapa sebab 
1 : Kristian tidak mentauhidkan Allah maka tidak Kristian hanya menggunakan kalimah "God "
2:  Bagi memelihara kalimah Allah agar tidak dicemari dan tidak dihina oleh agama lain yang 
     tidak faham kedudukan kaimah mulia itu wajib dihirmati dan tidak boleh dihina seperti 
     dipijak , diletakkan ditempat najis atau dipijak dan sebagainya 
3:  Supaya Islam tidak dicemari , supaya menjaga agama Islam dari dipandan sama dengan agama lain contohnya jika remaja kini yang tidak mendalami agama apabila lihat kalimah Allah berada dalam masjid dan dalam masa yang sama ada dalam gereja , boleh jadi remaja yang tidak faham agama anggap agama semua sama sedangkan agama yang Allah Redha Hanya Islam .....

Oleh Sebab itu ulama yang wara tidak membenarkan kalimah Allah digunakan oleh kristian !!!
Sedangkan ulama yang membenarkan itu pandang dari sudut yang berbeza. 

Bagi pandangan peribadi saya , saya sokong hujjah Tuan Guru Dato Haron Din dan Tuan Guru Hj Salleh Musa Sik Kedah

Pandangan Datuk Dr Haron Din tentang isu kalimah Allah



Tuan Guru Haji Hadi dengan pandangan beliau , ini pendapat beliau membenarkan agama lain menggunakan kalimah Allah tetapi bersyarat bukan seperti tuduhan UMNO dan orang yang tidak faham isu menuduh Tn Guru Hj Hadi 


Isu Kalimah Allah- Helmi Assyafie




Kalimah Allah: Pandangan Tn Guru Hj Hadi Awang 

Abdul Hadi Awang,08 Jan 2013
1. Parti Islam Se-Malaysia (PAS) adalah mempunyai pendirian yang konsisten dalam isu ini, seperti dalam kenyataan media saya pada 4 Januari 2010 dan saya juga telah mengemukakan kertas kajian dalam seminar anjuran Institut Kefahaman Islam (IKIM) pada tahun 2010 yang telah diterbitkan sebagai buku kecil yang bertajuk: "Allah: Kalimah yang Benar, Tujuan yang Salah" pada bulan Januari 2010 yang lalu.

2. Kalimah "Allah" adalah satu perkataan yang mengikut maksud asal bahasa al-Quran (Dia Sahaja Tuhan Yang Maha Esa), adalah tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa secara tepat.

3. Kalimah "Allah" tidak wajar disalahgunakan oleh pihak lain terhadap masyarakat Islam sehingga menimbulkan kekeliruan. Oleh itu penganut Islam berbagai bangsa tetap menyebut perkataan Allah (tanpa terjemahan) apabila menterjemah al-Quran dalam bahasa masing-masing dan ketika beribadat.

4. Walau bagaimanapun Islam tidak menghalang penganut agama lain menggunakan kalimah "Allah" dalam amalan mereka, walaupun tidak mencapai maksud asal bahasa al-Quran.

5. Al-Quran menyebut penggunaan kalimah Allah oleh kalangan bukan Islam (ahli kitab) dengan penjelasannya:

"Katakanlah (Wahai Muhammad): "Wahai ahli kitab, marilah kepada satu kalimah yang bersamaan antara kami dengan kamu, iaitu kita semua tidak menyembah melainkan Allah, dan kita tidak sekutukan dengannya sesuatu jua pun; dan jangan pula sebahagian dari kita mengambil akan sebahagian yang lain (para paderi, sami dan pemimpin) untuk dijadikan orang-orang yang dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah". kemudian jika mereka (Ahli Kitab itu) berpaling (enggan menerimanya) maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah kamu bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang Islam." (Ali-imran: 64)

6. PAS merasa sangat kesal terhadap Umno yang mewakili pihak Melayu Islam dan Barisan Nasional (BN) yang memerintah negara kerana menjadikan kalimah Allah sebagai satu isu yang dipolemikkan sebebasnya oleh pihak media arus perdana dalam kempen politik pilihan raya, tanpa peduli terhadap salah faham dan ketegangan penduduk berbagai-bagai agama dalam masyarakat majmuk.
Abdul Hadi Awang
Presiden PAS
8 Januari 2013

UMNO , PERKASA , PEKIDA Jangan main isu ini untuk lagakan PAS dengan Sultan .

Sultan Selangor mempertahankan kalimah Allah dan tidak membenarkan kepada agama lain selain Islam untuk gunakan kalimah Allah adalah satu tindakan yang baik demi menjaga kedaulatan Islam di Selangor Khasnya dan Malaysia amnya .
Jangan panaskan keadaan . Isu ini isu khilaf ulama yang berlainan pandangan boleh bersatu , mengapa kita yang bukan ulama nak bergaduh dengan isu ini .
Bertindak cara matang bukan dengan nafu ...

26 comments:

  1. PAS LAKNATULLAH.. gadailah segala benda yang ada atas muka bumi ini untuk untung dunia.. daripada Tauhid Allah kepada pokok balak dan tabung-tabung amanah, dan sesungguhnya Allah SWT tidak pernah memungkiri janji-janji-NYA. Wahai MUNAFIQUN PAS, usahlah menfitnah UMNO atau sesiapa sahaja bila puak kamu sendiri yang lakukan kerosakan ata muka bumi Allah ini. Manusia2 ini hati2nya dipegang oleh ALLAH, bukan oleh UMNO, janganlah PAS menjadi penyambut DAJJAL AKHIR ZAMAN di PUTRAJAYA!!

    Wahai penjilat2 KUFAR dlm PAS, ingatlah Ilmu tauhid membezakan keimanan, usahlah menyalak soal syariat jika dengan ALLAH SWT pun belum kenal.. bergandalah kemurkaan-NYA dgn memperdagangkan Kalam-kalam Al-Quran untuk keuntungan dunia (undi FASIQ). Ingatlah bahawa azab Allah amatlah pedih..Azaabun alimm.. usahlah bermegah dengan kelulusan akademik Madinah/Mesir/Syiria/Pondok tetapi syaitan beraja di hati.. kufur dengan nikmayt Allah..(waliyyazubillah)

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika benar UMNO sayangkan Allah dan beriman dengan-NYA mengapa tidak membenarkan hudud yang ditetapkan sendiri oleh Allah dilaksanakan di Malaysia..???

      Delete
    2. adakah hanya kerana hudud, UMNO dilabel sebagai kafir??UMNO memperjuangkan melayu!!soalan anda lebih baik ditanya pada diri sendiri..samaada anda islam atau pun tidak..

      Delete
    3. Yup..Btol uh.. Umno perjuangkan MELAYU! BUKAN ISLAM hakikatnya.. Kita sering terdidik dgn smngat bangsa,bukan agama..sbb uh kita hanya bermegah pada MELAYU,bukan ISLAM.. Ingatlah.. Wallahualam~

      Delete
    4. tuan Syafiq Fazil, sy tak akan menyebelahi sesiapa dalam isu hudud.. tetapi sy nak ingin bertanya kepada tuan Syafiq Fazil, apa yang tuan Syafiq Fazil faham tentang hudud? sy tidak katakan hudud itu tidak boleh dilaksanakan.. atau tidak wajid dilaksanakan.. tetapi sejauh mana kita boleh melaksanakan hudud pada masa kini? setiap perkara perlu diangkat dan dilaksanakan secara berperingkat2 bukan dengan terburu. Insyaallah hudud akan tetap dilaksanakan di bumi Allah Malaysia ini.. Alhamdulillah walaupun Kerajaan Barisan Nasional dibawah pimpinan UMNO ini dikatakan kufur dan sesat tetapi inilah kerajaan yang telah membangunkan syariat islam di malaysia, hampir 90% tuntutan sistem islam dari sosionya hinggalah ke muamalat dan perundangan telah dibangunkan dan dilaksanakan.. dan Alhamdulillah 90% raja2 melayu telah bersetuju untuk menaik taraf Mahkamah Syariah yang kini hanya ada 3 peringkat kepada 5 peringkat seperti mana mahkamah sivil untuk membolehkan undang2 islam termasuk hudud dilaksanakan..

      Memang benar UMNO memperjuangkan bangsa melayu, UMNO berbangga dengan Bangsa Melayu seperti mana Rasulullah berbangga dengan Bangsa Quraisy, kenapa UMNO memperjuangkan melayu? kerana dalam konteks malaysia, melayu itu islam, dan islam itu merujuk kepada bangsa melayu yang merupakan majoriti dalam negara.. bukan saya nak katakan tiada bangsa lain beragama islam dalam malaysia.. tetapi bukan majoriti.. UMNO telah meletakan islam sebagai wadah perjuangan mereka walaupun tidak secara langsung melaungkan UMNO sebagai parti islam.. cukuplah dengan melaksanakan tuntutan islam, diangkat dan dibesarkan..

      apa pun, tepuk dada tanya iman, lebih baik kita bercakap tetang perkara yang kita tahu daripada memomokkan diri dengan perkara yang kita tidak tahu..

      Delete
    5. puteri balqies.. melayu yang dipentingkan??? cina muslima? india muslim?? rasulullah tu tak ajar kita berbangsa2.. asal islam we are all togehter.. dlm al quran pon Allah pernah berfirman.. tidak Ku jadikan manusia ada perempuan lelaki dan berbangsa2 utk kamu saling kenal mengenal.. smpai bila nk melayu??? dabik dada melayu islam tergadai? malu dgn org muallaf yg syg agamanya melebihi org melayu yg jauh dr agama..

      Delete
  2. Melayu Islam semenanjung mmg payah nak terima isu ni. Antara sebabnya kerana mereka jahil mengenai agama lain. Mereka mahu difahami org lain, tapi xmahu memahami. Bagi org Islam Sabah dan Sarawak, Isu ini isu kecil dan remeh. Kristian juga menganggap ada satu tuhan yg paling berkuasa. Org kristian Sabah dan Sarawak menggunakan istilah Allah bg Tuhan. Hakikatnya, mereka jg menganggap Tuhan mereka adalah Tuhan yg sama dgn Tuhan org islam, hanya saja, mereka tidak berkongsi kepercayaan org islam tentang sifat2 Allah swt. Mereka mempunyai kepercayan tersendiri mengenai sifat2 Allah selain kaedah penyembahan yg berbeza. Sbb itu jg la, peralihan mualaf dari Kristian ke Islam d sabah jauh lebih mudah kerana dlm kebanyakan kes mereka merasa masih menymbah Tuhan yg sama dgn pandangan dan pendekatan yg lebih baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. islam mempercayai pada kekuasaan Allah dan tiada Tuhan yang layak disembah selain dari Allah dan kami hanya beriman kepada Allah. saya tidak faham kepada mereka yang mempunyai agama, tetapi juga percaya pada Tuhan agama yang lain..buka lh minda anda..sekurang kurangnya, anda harus percaya pada satu Tuhan dan beriman dengan Nya..

      Delete
    2. maksud kalian hanya yang beragama islam layak dipandang/dilayan sebagai manusia? tanpa mengetahui walau seinci pun tentang fahaman mereka, asal bukan islam, anggap sahaja sebagai kafir?

      Delete
  3. Walaupun ini adalah khilaf ulamak..septtnye ulamak spt TGHHA(TG Haji Hadi Awang) sepatutnye memberi pendapat beliau dari semua sudut..bagaimana dier membenarkan ahli kitab sedangkan kandungan Bible dan Taurat masa kini mmg sgt jauh terpesong dari Islam..terutamanya selepas Persidangan Nicea yang menentukan bahawa Jesus itu adalah Tuhan dan menolak dier sebagai manusia biasa dan Rasul..dan malah ade hasil kajian cendekiawan Barat sendiri yang katekan Jesus itu bkn Nabi Isa tapi Horus..jadi perkara ini seharusnya diambil kira..

    Wlpn Al-Quran menyebut ahli kitab tapi pada masa kini..masih ade lagikah golongan spt itu hari ini?bagi saya..golongan ini sudah tidak wujud lagi kalau pun ade mereka sgt sedikit dan mereka wajib memeluk agama Islam kerana pegangan mereka dah lama expired..sebab ape saya kate expired..mudah saja..sbb Al-Quran sudah turun..Al-Quran adalah mukjizat teragung Nabi kita..Nabi Muhammad SAW dan ia adalah kitab yang terakhir dan ia membersihkan kembali atau refresh/reset semula kitab2 Allah sebelumnya kerana kitab2 sebelum ini telah teruk terjejas kerana nafsu tamak serakah manusia2 durjana..

    sebab itulah ayat Al-Quran diturunkan ada menyebut tentang mereka (golongan ahli kitab) supaya mereka kembali kepada Allah yang Satu..Yang Ahad..dan mengiktiraf Nabi Muhammad SAW sebagai Rasul yang terakhir sebagaimana namanya disebut dalam Injil dengan nama Ahmad..sbb itulah Allah ajak mereka berbincang secara baik2 supaya mereka dapat kembali kepada Allah tanpa ada sebarang unsur paksaan..seperti dalam Al-Quran..tiada paksaan beragama..Agama yang sebenar2nya di sisi Allah itu hanyalah Islam..Islam itu ad-din..yang lengkap lagi melengkapkan..sedangkan yang lain seperti Kristian,Hindu,Buddha dan lain2 itu hanyalah ajaran semata2..tidak sesuai dinamakan agama..dn ingatlah wahai saudara2 sume..Allah hanya iktiraf Islam sahaja agama yang diredhaiNya..jadi sebagai hamba Allah SWT yang taat kepada ajaranNya..sanggupkah saudara2 sume membenarkan golongan yang mendustakan ayat2 Allah ini menggunakan kalimah mulia ini untuk ajaran mereka???fikirla sedare..fikirlah..

    Agama itu adalah Iman,Islam ,Ihsan..adakah ajaran lain ade seperti ini?sudah tentu tiada bukan?
    Membenarkan ajaran lain pakai nama Allah samalah seperti menyekutukan Allah SWT dengan menyamakan Allah SWT dengan ape yang dipegang oleh orang2 Kristian..ini syirik tuan2..sekirenye tuan2 paham..inilah syirik zali bkn syirik khafi lagi dah..Subhanallah..

    ReplyDelete
  4. http://pondoktauhid.blogspot.com/2013/01/isu-kalimah-allah-helmi-assyafie.html

    ReplyDelete
  5. ckp bukan main handal.. masing2 ada pendapat masing2. asalkan tidak menjadi murtad. didik diri ke jalan islam. insyallah ada jawapan dan jalannya..

    ReplyDelete
  6. Agenda Utama himpunan HKR. Sumber dari blog suara pakatan rakyat, jelas bertujuan amalan pluralisma. Harap ulama-ulama dan ilmuan melihat tujuan sebenar penggunaan kalimah Allah ini.Sepatutnya Hj Hadi jgn lagi berlapik lapik demi menjaga sahsiah shariah kerana ianya melibatkan aqidah umat Islam.

    http://suarapakatanrakyat.com/2013/01/suku-juta-sokong-penggunaan-kalimah-allah-oleh-pihak-gereja/


    Utama|January 13, 2013 9:39 pm
    Suku Juta Sokong Penggunaan Kalimah Allah Oleh Pihak Gereja


    SELAIN menunjukkan kekuatan politik, Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) semalam juga bertujuan untuk mempamerkan kepada BN dan UMNO akan kesatuan Pakatan Rakyat dalam soal penggunaan kalimah Allah oleh pihak Gereja yang disokong oleh Pakatan Rakyat.

    Tidak mengapalah kalau 250 ribu (suku juta) sahaja yang dapat hadir, bukan 1 juta seperti yang diharap-harapkan. Yang penting, hampir 90% yang hadir semalam adalah terdiri dari orang Melayu/Islam. Kehadiran mereka ini merupakan satu sokongan moral yang penting kepada Pakatan Rakyat dan juga Gereja.

    Lagipun, banyak sebab kenapa himpunan semalam tidak mencecah 1 juta orang, antaranya banyak bas-bas peserta himpunan dari Kelantan, Terenganu, Pahang dan Kedah, dihalang pihak polis dari masuk ke Kuala Lumpur. Lebih 800 bas terlibat dan penulis difahamkan satu laporan akan dibuat mengenai perkara ini.

    Itu tidak kira lagi kereta penyokong yang turut terlibat dengan sekatan tidak sah ini. Penulis akan menyiarkan artikel mengenai perkara ini sebaik maklumat yang lebih lengkap penulis perolehi.

    Pemimpin utama PAS seperti Datuk Seri Abd Hadi Awang dan Mursyidul Am, Datuk Nik Aziz Nik Mat dikhabarkan sungguh lega dengan sambutan semalam, kerana itu membuktikan mereka tidak berkeseorangan dalam soal ini.

    Maklum sahajalah, ada ura-ura sedang berlaku gelombang tentangan yang begitu besar di dalam PAS sekarang yang mahu kedua pemimpin ini disingkirkan kerana memilih untuk bersama Pakatan Rakyat dalam hal ini.

    Tapi penulis yakin tentangan ini akan dilemahkan dengan mudah melalui penyingkiran beberapa pemimpin utama PAS yang menjadi dalang kepada perkara ini seperti Timbalan Mursyidul Am, Datuk Harun Din, Ketua Majlis Ulama, Datuk Harun Taib dan ahli Majlis Syura Ulama, Nasharudin Mat Isa sedikit masa lagi.

    Ketua Pemuda, Nasharudin Tantawi yang asalnya menentang, telah berubah fikiran dan memberi sokongan kepada keputusan tersebut. Mungkin beliau takut namanya akan tercicir dari senarai pencalonan untuk pilihanraya yang akan datang.

    Penulis sudah katakan, tidak ada orang politik yang akan melepaskan kenikmatan untuk menjadi orang berkuasa.

    Dalam masa yang sama, majlis Paderi-Paderi juga dilaporkan telah mengadakan sembahyang khas pagi tadi di beberapa buah gereja, bagi mengucapkan terima kasih kepada Allah, Jesus dan Mariam atas kejayaan himpunan semalam mengumpulkan sokongan orang Islam dalam jumlah yang besar.

    Sokongan besar itu amat melegakan kerana sejak isu ini kembali panas, masyarakat kristian begitu bimbang jika peristiwa tidak enak seperti yang pernah berlaku pada 2010, berulang semula.

    Nasib baik atas usaha Pakatan Rakyat, kebarangkalian itu tidak timbul lagi sekarang, melihat kepada sokongan besar ditunjukkan oleh orang Islam melalui HKR yang turut membawa mesej sokongan terhadap penggunaan kalimah Allah oleh pihak gereja.

    Malah, kalau sesiapa perasan, ketika takbir dilaungkan di stadium semalam, orang-orang Kristian turut sama-sama bertakbir, menunjukkan semangat yang membara dan bukti jelas bahawa semua agama adalah sama

    PAS FOR ALL, ALLAH FOR ALL!!

    Artikel Berkaitan:

    Kalimah Allah: Keputusan Majlis Syura PAS Bercanggah Pakatan Rakyat

    ReplyDelete
  7. dari sumber suara pakatan rakyat; mendedahkan agenda pakatan rakyat dalam memerangkap sesetengah pemimpim PAS yg kurang faham mengenai agenda kristian dan pluralisma. Sumber ini adalah dari blog pro pakatan rakyat sendiri.

    Kalimah Allah: Keputusan Majlis Syura PAS Bercanggah Pakatan Rakyat


    BERTAMBAH keliru!! Itulah reaksi pertama penulis sebaik dimaklumkan bahawa Majlis Syura Ulama PAS sebentar tadi memutuskan untuk melarang penganut agama Kristian menggunakan perkataan Allah secara bertulis.

    Anehnya, semua ini berlaku setelah Pakatan Rakyat membenarkan kalimah Allah digunakan oleh pihak gereja, tanpa sesekali menyentuh bentuk penggunaannya sama ada secara bertulis atau secara oral.

    Bagaimanapun kalau pertikaian penggunaan nama Allah dalam kitab Bible berbahasa Melayu dan majalah mingguan gereja, The Herald dijadikan panduan, maka jelas yang dituntut adalah penggunaan kalimah tersebut secara bertulis!!



    Dengan keputusan itu, pemahaman semua orang ialah kalimah Allah boleh digunakan oleh pihak Gereja dalam apa bentuk pun yang dimahukan mereka. Tidak timbul persoalan bertulis atau tidak.

    Penggunaan kalimah tersebut secara oral juga memang tidak pernah menjadi topik pertikaian oleh mana-mana pihak sebelum ini. Kalau penulis tersilap, sila maklumkan dimana.

    Maka itu tidak salah kalau penulis melihat keputusan ini akan mencetus satu masalah yang besar kepada Pakatan Rakyat selepas ini.

    Suka nak dimaklumkan disini bahawa beratus ribu Kitab Bible yang menyebut di dalamnya perkataan Allah telah sedia dicetak untuk diedarkan di kalangan orang Melayu/Islam dalam membantu menambah pemahaman mereka mengenai agama Kristian, sebaik Pakatan Rakyat memutuskan untuk membenarkan penggunaannya oleh masyarakat Kristian.

    Sebuah gereja di Petaling Jaya juga dilaporkan telah menaikkan papan tanda dengan perkataan Allah di dinding bangunan gereja tersebut minggu sudah, sebaik Majlis Presiden Pakatan Rakyat selesai bersidang dan memutuskan perkara tersebut.



    Justeru, penulis dengan ini meminta Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden PAS, Datuk Seri Abd Hadi Awang tampil menjelaskan perkara ini kepada rakyat. Apa yang sebenarnya berlaku dan apa yang cuba diselindungkan?

    Penulis juga difahamkan, Hadi tidak berbincang terlebih dahulu dengan Majlis Syura Ulama sebelum menghadiri mesyuarat pada 8 Januari lepas. Kebetulan, bantahan dari anggota Majlis Syura berhubung perkara ini seperti Timbalan Mursyidul Am, Ketua Dewan Ulama dan Nasharudin Mat Isa, bukan satu rahsia lagi.

    Ribut, ribut.

    Artikel Berkaitan:

    Suku Juta Sokong Penggunaan Kalimah Allah Oleh Pihak Gereja
    Kalimah Allah: Jadikan HKR Bukti Perpaduan & Persetujuan
    Kalimah Allah Hanya Digunakan Dalam Bible Berbahasa Melayu
    Kalimah Allah: Anwar Wajar Beri Amaran Kepada PAS
    Anwar: PKR Hormati Keputusan Majlis Syura, Isu Nasha ‘Hak Peribadi Pas’

    ReplyDelete
  8. sila lihat sumber ini

    http://suarapakatanrakyat.com/2013/01/kalimah-allah-keputusan-majlis-syura-pas-bercanggah-pakatan-rakyat/

    ReplyDelete
  9. Sedih melihat umno dan pas bercakaran. Lihatlah komen drp Non muslim kpd Pas di Malaysia kini. Perkataan stupid, Fool and fuck kpd pas. Ada Yg menyeru kpd ABUP - anything but umno and pas. Salah satu komen :
    Anonymous #88188 Don't tell us Muslims are such stupid may get confused, PAS will just pay for that 'get confused' theory in the next GE !!
    15/1/2013 6:02:21am | Report


    Malaysian for justice The non muslims in Malaysia come GE13 have no choice but to reject PAS. Lately, they are getting very arrogon and don't bother about the non muslims Malaysians. I wish DAP and KEADILAN have their own destination for good.
    15/1/2013 3:55:32am | Report

    tholu I think PAS should be dropped from Pakatan Rakyat. Instead, some Indian political parties such as Human Rights Party Malaysia (HRP) and Malaysian Indian Muslim Congress (KIMMA) and some social NGO’s should be roped in to strengthen DAP's and PKR's chances of capturing Putrajaya. Let PAS and BN be a minority opposition in the country. I, a non-Muslim, am not going to vote for an opposition which is going to deprive me of my religious, cultural and social rights and instead impose Islamic values on me.
    15/1/2013 3:12:19am | Report

    ReplyDelete
  10. Sedih melihat umno dan pas bercakaran. Lihatlah komen drp Non muslim kpd Pas di Malaysia kini. Perkataan stupid, Fool and fuck kpd pas. Ada Yg menyeru kpd ABUP - anything but umno and pas. Ada Yg Nak kick out pas dan umno.

    Lihat komen komen ini dan banyak lagi di malaysia kini:
    Anonymous #88188 Don't tell us Muslims are such stupid may get confused, PAS will just pay for that 'get confused' theory in the next GE !!
    15/1/2013 6:02:21am | Report

    Malaysian for justice The non muslims in Malaysia come GE13 have no choice but to reject PAS. Lately, they are getting very arrogon and don't bother about the non muslims Malaysians. I wish DAP and KEADILAN have their own destination for good.
    15/1/2013 3:55:32am | Report

    tholu I think PAS should be dropped from Pakatan Rakyat. Instead, some Indian political parties such as Human Rights Party Malaysia (HRP) and Malaysian Indian Muslim Congress (KIMMA) and some social NGO’s should be roped in to strengthen DAP's and PKR's chances of capturing Putrajaya. Let PAS and BN be a minority opposition in the country. I, a non-Muslim, am not going to vote for an opposition which is going to deprive me of my religious, cultural and social rights and instead impose Islamic values on me.
    15/1/2013 3:12:19am | Report

    alfa "PAS is for All" slogan is shit. PAS leaders please stop using such stupid and misleading slogan anymore.
    15/1/2013 2:24:01am | Report

    2zzzxxx The newly formed party, umNOPAS is rearing its ugly head yet again. It is giving ammo to the other side. Pakatan must get rid of PAS for they are now with umNO. PAS is will create a lot of trouble for Pakatan so they better get rid of this cancer as soon as possible as GE13 is very near.
    15/1/2013 2:17:14am | Report

    2zzzxxx PAS is now with umNO religious bigots and racists. Let them be. The sooner Pakatan sever ties with neo-umNO-PAS the better. I had always respected the wisdom of the PAS leader esp Tok Guru but sad to say they are nothing but a bunch of religious biogots like umNO.

    anak,bangsa,malaysia Allah Hu Akbar, Allah Hu Akbar Allah Hu Akbar. PAS can go to hell of the highest degree. They are the same as Umno who do not know religion like the kafirs. The high court has granted the use of Allah to everyone in 2009. So the suyra council's decision is a contempt of court. Before Islam came into existence, the christians were using this word already. I will keep using it without any hesitant. Pas keeps going back to its word. I cannot trust this idiots anymore.
    5 hours ago | Report

    Myrights Stupid PAS! We will kick you out of Kedah in GE13
    15/1/2013 8:03:21am | Report

    Bacalah komen-komen org bukan Islam di bawah tajuk -
    1) PAS: Non-Muslims can't use 'Allah' in religious text
    2) DAP slams Kedah gov't over CNY guidelines
    3) Kedah exco at odds over stage-show guidelines

    Dan lihatlah betapa hinanya Umno dan Pas. Sama-sama Islam dan Malayu dikutuk habis-habisan. Tak sedar lagikah kita ?







    ReplyDelete
  11. Mana pergi ulama ulama dan ilmuan. Mana pergi ulama pondok tauhid, pertahankan Islam di Malaysia Kini, Jgn hanya berani kepada sesama Islam.

    ReplyDelete
  12. Kalimah Allah tidak patut digunakan pakai oleh orang kristian, saya sependapat dengan pendapat Dato Harun Din dan Saudara Helmi Assyafie.

    Sekiranya kita membenarkan kalimah tersebut diguna pakai oleh orang kristian, saya rasa kita tidak akam mampu mengawal kebebasan orang kristian mengunakan kalimah tersebut di tempat yang tidak sepatutnya.Sekaligus kesucian kalimah Allah tidak dapat dipelihara.

    Apakah perasaan kita bila melihat kalimah tersebut sekira ianya di tato pada anggota badan orang kristian? Marah?
    Sudah pasti, kita akan terasa hina apabila kalimah Allah terpampang dilengan, kaki, dada dan seluruh anggota badan orang kristian. Sedangkan mereka tidak beriman kepada Allah, mampukah kita menegur mereka...?sudah pasti tidak, kerana jawapan meraka mudah sahaja, Allah juga tuhan mereka didalam kitab injil...

    Masihkah kita ingat lagi beberapa kejadian sebelum ini berkaitan pengunaan kalimah Allah diletak pada kasut dan jubin lantai, apakah perasaan kita pada waktu itu? semua itu telah menimbulkan rasa tidak puas hati dikalangan masyarakat islam pada masa itu.

    Oleh yang demikian saya berharap agar para ulamak dan para ustaz yang lebih arif dengan pandangan mereka masing masing agar dapat bersatu hati supaya mencegah pengunaan kalimah ini pada orang kristian. Pada saya mencegah adalah lebih mudah daripada mengubati.

    Inysa Allah.

    ReplyDelete
  13. Kalai kamu rasa UMNO tu paling menang,nanti lepas pilihanraya kalau betul UMNO perjuangkan Islam suruh mereka tu tutup pusat hiburan dan arak,asingkan lelaki dan perempuan yang bukan muhrim dalam majlis keramaian,wajibkan sembahyang ke atas orang Islam,dan kenakan denda atau hukuman yang patut terhadap wanita Islam yang membuka aurat mereka di khalayak ramai....kikiki

    ReplyDelete
  14. Jadi aku rasa dua dua UMNO dan PAS tu ada salahnya,tak semuanya UMNO tu baik dan PAS tu buruk dan sebaliknya,so pandai pandailah kamu memikir.Sebab orang akhir zaman ni mereka buat perkara yang buruk di belakang yang baik...itu boleh terjadi juga...

    ReplyDelete
  15. Kita harus bersatu hati menidakkan tuntutan mereka!
    http://eladdinelzehra.blogspot.com

    ReplyDelete
  16. CONTOH ORANG MERDEKA ADA PADA YOUTUBE DIBAWAH SEKURANG KURANG NYA ULANG DENGAR 100 KALI /LEBIH . DEBAT ISLAM KRISTEN MUHAMAD YAHYA WALONI MANTAN inilah di antara umat manusia yang membuat kajian berkaitan agama secara maksimum didalam mencari kebenaran yang sebenar,,,,nya…..
    ADA PADA YOUTUBE DI BAWAH INI…….kajiannya sehingga ke israel…..
    youtube.dari mantan ketua gereja seluruh indonesia,yang masuk agama islam…..cukup hebat dan serius serta luar biasa simak 100 kali /lebih supaya faham ,sila simak…..ada untungnya…………
    mudah mudahan dibuka pintu surga ,untuk kita semuanya serta masuk kedalam nya amin amin yarabbal alamin…..dalam kata kunci youtube di bawah ini.

    Pendeta Masuk Islam (Dr. M. Yahya Waloni) Full Duration
    DEBAT ISLAM KRISTEN MUHAMAD YAHYA WALONI MANTAN
    Dr. M. Yahya Waloni (Mantan Pendeta) Full
    Dr. M. Yahya Waloni (Mantan Pendeta) Full

    ReplyDelete
  17. kapia…daghi….lua….nagari….baa aka…kini….lei…
    kafir...laknatullah...tak habis...habis...mau...bikin..kacau..tipu..orang..tak ada..malu...sebagai...manusia..adakah...kalian...binatang..yang menjelma...dalam.rupa bentuk...manusia...apa..yang..kalian...sembah...tu...adalah....sesuatu....yang...kamu...ukir..sendiri....kamu...mengukir..nya..kamu..pula....yang...menyembah...nya....jenis...sesat...bodoh..ada...hati...mau...menyalahkan...orang...lain...

    ReplyDelete
  18. sebab apa kalimah..allah..hanya..khusuus..untuk...umat...yang ber agama...islam...sebabnya...hanya..umat yang...ber agama islam...saja...yang taat...kepada...allah...sedangkan...umat...manusia...yang...be agama...selain...islam...semua...nya....durhaka...kepada...allah...

    ReplyDelete
  19. kafir...laknatullah...tak habis...habis...mau...bikin..kacau..tipu..orang..tak ada..malu...sebagai...manusia..adakah...kalian...binatang..yang menjelma...dalam.rupa bentuk...manusia...apa..yang..kalian...sembah...tu...adalah....sesuatu....yang...kamu...ukir..sendiri....kamu...mengukir..nya..kamu..pula....yang...menyembah...nya....jenis...sesat...bodoh..ada...hati...mau...menyalahkan...orang...lain...

    ReplyDelete

ampuni kami