Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Monday, January 30, 2012

Tn Guru Hj Hassein Ibrahim , Lubuk Tapah kembali ke Rahmatullah

Semasa saya dan sahabat Persatuan Pelajar Pondok Tauhid - Kedah ke rumah Ustaz Nordin Singapura di Johor atas jemputan Maulid bersama Ulama Tua , selama dua hari berturut-turut saya dapat SMS yang mengejutkan dan sangat-sangat pilu atas pemergian 2 tokoh ulama Malaysia iaitu Tn Guru Hj Hussein Lubuk Tapah Kelantan dan Syeikh Salleh Penanti . Makin kurang ulama kita , moga Allah rahmati roh mereka berdua ameen




TGNA Ziarah Keluarga Allahyarham Tuan Guru Hj Hussin Ibrahim






 Kelantan sekali lagi kehilangan tokoh ulamak pondok termasyhur apabila bekas Adun Bukit Tuku, Tuan Guru Hj Hussein Ibrahim kembali ke Rahmatullah kira-kira jam 5:15 minit petang ini disebabkan serangan jantung. Beliau merupakan Bendahari Dewan Ulamak PAS Negeri Kelantan.
Sewaktu dihubungi petang tadi, ADUN Bukit Tuku, Hj Abd Fatah Haron memaklumkan bahawa Hj Hussein Ibrahim meninggal dunia semasa dikejarkan ke Hospital Lati Pasir Mas.
Hj Hussein merupakan sepupu kepada Allahyarham Tuan Guru Haji Abdullah Lubuk Tapah dan merupakan penyandang kuat kepada institusi Pondok Lubuk Tapah.
YAB Tuan Guru Menteri Besar Kelantan menerusi kenyataan dalam facebook beliau malam ini menyifatkan pemergian allahyarham Hj Hussin Ibrahim sebagai satu kehilangan besar kepada perjuangan Islam di Kelantan khususnya dan di seluruh negara.
'Allahyarham telah menabur jasa yang banyak khususnya kepada perkembangan ilmu di Kelantan dan turut menjadi antara rujukan beliau. Semoga rahmat Allah SWT dan pengampunanNya mengiringi beliau dan dimasukkan ke dalam golongan hamba-hambaNya yang soleh, insya-Allah’, tambah Tuan Guru.

Allahyarham pernah menjadi wakil rakyat Pas apabila menang kerusi Dun Bukit Tuku pada tahun 1990 mengalahkan Mohd Zain Ismail dengan kelebihan undi sebanyak 2,093. Beliau mendapat 6,336 manakala Mohd Zain mendapat 4,243. Sepanjang penglibatannya dalam politik Pas beliau menjadi anggota Dewan Ulama Kelantan dan pernah menyandang jawatan Yang Dipertua Pas Rantau Panjang selama satu penggal.
Beliau merupakan antara tokoh ulamak yang memimpin beberapa siri munajat rakyat Kelantan sejak Allahyarham Tuan Guru Hj Abdullah Abd Rahman (Tok Guru Hj Lah Lubuk Tapak) keuzuran sehinggalah meninggal dunia pada 19 Mac 2008. Tahun lalu, Kelantan juga telah kehilangan seorang tokoh ulamak pondok, Tuan Guru Hj Hashim Pondok Pasir Tumboh yang telah kembali ke rahmatullah pada 1 Syawal 1432

No comments:

Post a Comment

ampuni kami