Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Saturday, May 1, 2010

TAUHID AHLI SUNNAH WAL JAMAAH


TAUHID aliran Asyariah dan Maturidiah , adalah tauhid yang diambil dari ulama salaf dan sahih aliranya dari RASULULLAH SAW
Imam Asyaari dan Imam Maturidi merupakan pengasas kepada membukukan kitab tauhid dalam alam penulisan .
Isi kandungannya adalah dari galian AL QURAN DAN HADITH...
Mana ada bidaah dalam aliran Asyariah!
Bidaah dalam sudut membukukan kitab ,itu kita terima ,apun isi kandungan dan ajarannya sahih bersumber dari AL QURAN HADITH , bidaah membukukan kitab tauhid ini samalah seperti SAIDINA UTHMAN membukukan AL QURAN . Bukan semua bidaah sesat kerana IMAM GHAZALI berkata bidaah terbahagi 2 pertama hasanah (baik) kedua dolalah sesat masuk neraka)

Aliran ini muncul pada kurun ke 7 hijrah .
Tokoh kita Imam Asyaariah dan Imam Maturidi memainkan peranan dan bertanggungjawab menyampaikan dakwah dan membetulkan Aqidah umat kerana pada masa itu tamadun Yunan tengah naik maka ramai umat yang tersesat aqidah akibat pengaruh dengan falsafah yunan .
Maka terpaksa Imam kita bukukan kitab dan dijadikan rujukan para pendakwah .
TAUHID aliran ASYARIAH diseber keseluruh dunia termasuk di MAKKAH , MADINAH pada satu masa tetika dahulu dan mendapat sambutan di Mesir hingga dijadikan sukatan pelajaran di AL AZHAR , termasuk yang paling berpengaruh di IRAQ , YAMAN , SYIRIA dan keseluruhan negara ISLAM termasuk ASIA .
Yang ingkar tauhid ini adalah wahabi dan kumpulan sesat yang lain seperti syiah dan sebagainya .

Saya pesan pada diri saya dan seluruh saudara seagama , peganglah AQIDAH TAUHID yang BERALIRAN ASYARIAH kerana ia sahih ajaran yang diajar RASULULLAH SAW .
Hanya terdapat sedikit pembahasan ilmu mantiq dan makulat kerana bersesuaian dengan kajian tauhid , tidak dapat kita kenal ALLAH kecuali kita kenal makhluk terlebih dahulu . Maka apabila kita masukan kajian ilmu makulat maka lebih mantap keyakinan kita bahawa ALLAH tidak akan sama sesuatu segipun dengan makhluk !

No comments:

Post a Comment

ampuni kami