BIODATA RINGKAS SHEIKH ABDUL HADI AL-KHARSAH.
BELIAU ADALAH AL-FADHIL AS-SHEIKH ABDUL HADI AL-KHARSAH
AD-DAMSYIQI.
BELIAU MEMULAKAN PENGAJIANNYA DI MAAHAD AL FATTAH , AS-SHEIKH SOLEH FARFUR RAHIMAHULLAH TAALA DAN KEMUDIANNYA BELIAU MENYAMBUNG PENGAJIAN DALAM BIDANG AKADEMIK DI UNIVERSITI AL-AZHAR AS-SYARIF, MESIR , PENGKHUSUSAN DALAM BIDANG USULUDDIN DAN TARBIAH DAN BERJAYA MEMPEROLEH SHAHADAH A’LIMIAH. .
SEBELUM ITU, BELIAU TELAH MENUNTUT ILMU DARIPADA KALANGAN SHEIKH-SHEIKH DAN ULAMA’ BESAR DI SYAMDAN DI NEGARA LAINNYA DAN BELIAU MEMPEROLEH BANYAK IJAZAH DALAM BIDANG ILMU SYARIAH, ILMU-ILMU AQLI DANTASAWWUF.
BELIAU JUGA TELAH DIIJAZAHKAN HADIS OLEH:
AL SHEIKH AL ALLAMAH SAYYID MUHAMMAD BIN SAYYID ALAWI AL MALIKI,
AL SHEIKH AL ALLAMAH MUWAFFAQ AN NUSYUMANI,
AL ALLAMAH SAYYID TAJUDDIN AL GHOSAM.
BELIAU SERING MELAKSANAKAN TUGAS-TUGAS AGAMA DI DIMASYQ DAN DI TEMPAT-TEMPAT LAIN DALAM BIDANG PENGAJARAN DI SEKOLAH-SEKOLAH RENDAH DAN MENENGAH AGAMA DI SYAM, SERTA PENGAJIAN DI MASJID-MASJID. SELURUH PENUNTUT ILMU ISLAM MENGAMBIL MANFAAT ATAS PENYAMPAIAN ILMU BELIAU YANG BEGITU LUAS SERTA UCAPAN DAN NASIHAT YANG DISAMPAIKAN BAGI MENYERU MANUSIA KE JALAN ALLAH SERTA MEMPERINCIKAN MASALAH-MASALAH AGAMA TERUTAMANYA DALAM BIDANG AQIDAH ISLAMIYYAH DAN PENYUCIAN JIWA.
BELIAU TELAH MENGARANG BEBERAPA BUAH KITAB DAN RISALAH DALAM BIDANG AQIDAH DAN JUGA MENTASHIHKAN BEBERAPA KEFAHAMAN YANG SULIT. BELIAU JUGA BERDAKWAH KEPADA MASYARAKAT DALAM PERHIMPUNAN-PERHIMPUNANMUKTAMAR ISLAM ANTARABANGSA DAN BELIAU AKTIF DALAM TUGAS DAKWAH BAGI TUJUAN KEMASLAHATAN UMMAH DALAM KEHIDUPAN
SYEIKH ZAIARAH KEDAH
Syeikh Ziarah PERAK
Syeikh ziarah Pulau Pinang
Ziarah makam TUAN HUSSIN KEDAH
SYEIKH ZIARAH SELANGOR
Syeikh Ziarah Negeri Sembilan
SYEIKH BERANGKAT PULANG KE SYIRIA
TAHNIAH PONDOK TAMPIN KERANA BERJAYA MENJEMPUT DAN MERAIKAN ULAMA AHLI SUNNAH DARI SYIRIA .
MUDAHAN PONDOK TAMPIN BAKAL MENJADI COTOH TERBAIK BAGI MEREKA YANG SERING MENGATUR MAJLIS ULAMA LUAR .
Saya lihat Pondok Tampin begitu teratur mengatur jadual ke tempat yang sangat bermanafaat .
No comments:
Post a Comment