Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Thursday, March 7, 2013

Imam Busiri adalah Abu Abdallah Sharafuddin Muhammad ibn Said ul-Busiri


1.
awal abad ke-7, Madinah,
Nabi Masjid

Ia adalah solat jemaah subuh di Masjid Nabi di Madinah mana seorang penyair oleh Ka'b nama menyertai pagi itu. Ka'b ibn Zuhayr telah dianggap sebagai salah satu penyair paling cemerlang pada zamannya dan terus bakat puitis selepas bapanya, yang juga adalah salah satu daripada ketua penyair generasi beliau.

Selepas banyak jiwa mencari Ka'ab telah memutuskan untuk mengambil tangan dengan Nabi Muhammad dan mengemukakan kepada penyerahan Ilahi (Islam). Ini adalah seorang lelaki yang sebelum ini lantang menolak Rasul dan mesej baru perpaduan dan menulis ayat secara menyindir terhadap Nabi. Pada masa lalu baru-baru ini, dia adalah pesalah yang tidak henti-henti dan vokal Nabi.

Setelah berakhir doa Kaab mendekati Nabi dan kerana dia dibuat identitinya diketahui Nabi Muhammad memaafkan dia serta-merta. Pada ketika itu, Kaab membaca syair pujian bahawa dia telah terdiri lebih awal untuk memuji sifat-sifat Muhammad, Rasul. Ia adalah dalam gaya Badwi tradisional, indah di artikulasi dan sangat merdu, dengan penerangan yang jelas sifat; tetapi intipati ia adalah untuk meminta ampun. Apabila dia selesai, Nabi menarik off jubah terkenal beliau dilucutkan Yaman atau mantel dan melemparkan ia di atas bahu penyair pengiktirafan kefasihan cantik.

Ia tidak menghairankan bahawa Nabi Muhammad menghargai keindahan dalam kepetahannya ungkapan puitis. Salah satu pepatah terkenal beliau adalah, "Ilahi adalah Indah dan Suka apakah Cantik." Maqams tinggi Nabi Muhammad (stesen) termasuk Maqam menyaksikan terus-menerus dan mengesahkan Jamal (Keindahan) Allah dalam semua manifestasi. Ketenangan yang mendalam dan rahmat ilahi mungkin kepada jiwa wangi beliau.

2.
Kira-kira 650 tahun kemudian Nabi Muhammad akan memberkati penyair lain dalam cara yang sama dengan membungkus pakaiannya penyair lebih untuk kata-kata beliau yang ikhlas dan cantik; tetapi kali ini ia akan berlaku dalam mimpi indah dan baraka (rahmat) Nabi akan membuat sangat puisi puisi tunggal yang paling disambut dan dikenali dalam bahasa apa-apa dalam sejarah manusia.

3.
Abad ke-12, Maghrib, Misr (Mesir)

Nama penyair Busiri terkenal bukan sahaja di tanah sendiri tetapi juga di luar benua untuk keanggunan dan tiada tandingan bakat puitis. Disebabkan merit beliau, di bahagian awal hidupnya dia menjadi seorang penyair yang sangat berjaya yang dikunjungi oleh mahkamah diraja dan setiausaha negeri tanah. Sekarang datang ke arah lebih umur matang hidupnya mengambil giliran yang tidak diduga. Mengikut setengah mengejut menyemarakkan badannya menjadi benar-benar lumpuh dan syarat hanya teruk dengan setiap hari. Melalui penderitaan fizikal yang serius ditambah dengan aspirasi yang lebih mendalam rohani Busiri bertukar masuk sepenuh hati.

Pembangkitan bantuan Nabi Muhammad dan syafaat, beliau bersungguh-sungguh berdoa kepada Allah Maha Kuasa, air mata, dengan taubat dan keikhlasan tujuan, untuk memberinya pelepasan cepat daripada lumpuh. Dengan inspirasi dan kasih sayang bagi Nabi naluri puitis Busiri terdiri satu penghormatan kepada Nabi sebagai bertasbih (qasidah). Dia terus membaca puisi dengan semangat setia lagi dan lagi sehingga dia tertidur. Dalam tidurnya negeri Busiri mempunyai impian yang paling menakjubkan tidak seperti mana-mana dia telah pernah sebelum ini.

Dalam mimpi yang indah-indah cerah Nabi Muhammad muncul kepadanya dan bertanya Busiri untuk membaca syair pujian penyair menulis untuknya. Apabila dia berkata, "Wahai Rasulullah saya menulis Eulogi banyak untuk anda; yang mana satu yang anda mahu?" Nabi yang ditunjukkan terakhir dengan membaca ayat pertama. Walaupun Busiri membacakan syair pujian, Nabi mendengar dengan keseronokan, bergoyang dari sisi ke sisi. Kemudian sebagai tanda kelulusan dan pahala, Nabi dibalut mantel beliau yang terkenal di seluruh penyair.

Mimpi itu datang ke penghujungnya.

Busiri bangun dengan kegembiraan yang mendalam. Walaupun pleasurably cuba untuk mengumpul impian bersama-sama, dia sedar bahawa lumpuh itu telah hilang, dan dia terkejut dengan kebahagiaan. Baca daripada akaun penyair sendiri:. "Saya tiba-tiba lumpuh turun sebelah badan saya oleh strok saya memutuskan untuk mengarang syair pujian, Burdah Saya berharap bahawa ia akan menjadi satu cara kepada Allah, oleh yang Dia akan menyembuhkan saya. Jadi saya membacanya lagi dan lagi, menangis, berdoa, dan rayuan Tuhan saya tertidur, dan di dalam mimpi, saya melihat Nabi Berbahagialah. Beliau berpindah tangan mulia di seluruh muka saya, dan meletakkan jubahnya kepada saya. saya bangun, saya mendapati bahawa saya telah pulih kesihatan saya. "

Rekod sejarah kejadian berterusan dan sebagai Busiri bangun dari impian berhampiran subuh, masa sembahyang subuh menghampiri. Beliau mengambil wuduk (cara muslim pembaptisan sebelum sembahyang) dan bermula ke arah masjid di mana beliau menyaksikan darwis sufi. Dengan banyak kejutan untuk Busiri darwis mahu menerima syair pujian beliau dibacakan di hadapan Nabi malam sebelum.

Membaca baris pertama sebenarnya, darwis dimaklumkan bahawa dia juga menyaksikan dalam mimpi dibacakan sebelum Rasulullah saw, yang terus bergerak ke sana ke mari seperti loji tender, sebagai tanda penerimaan dgn baik beliau, dan kemudiannya dilaburkan membaca Al-Quran dengan 'mantel' . Mendengar penerangan tepat impian Busiri memberinya puisi itu. Laporan insiden ini merebak keluar dan tidak lama lagi cukup puisi terkenal akan dipanggil "Qasidah al-Burdah" atau "Puisi mantel itu".

4.
Nama penuh Imam Busiri adalah Abu Abdallah Sharafuddin Muhammad ibn Said ul-Busiri (1.211-1.296). Beliau dilahirkan dan tinggal di Mesir. Beliau sendiri merupakan seorang syekh sufi dalam keturunan sekolah Shadhiliyya sufism. Beliau adalah seorang pengikut Imam Abul 'Abbas al-Mursi yang merupakan Khalifa Imam Abul Hasan ash-Shadhdhuli, pengasas lambang perintah Shadhdhuli sufi. Busiri dan Ibn Atallah as-Iskandari kontemporari dan kedua-duanya adalah pelajar Abul 'Abbas. Semoga Allah senang dengan mereka semua.

Asalnya bertajuk sebagai al-Kawākib ad-Durrīya Fī Madh khayr al-Bariya ("Cahaya Celestial Pujian Terbaik Penciptaan"), syair pujian pujian bagi Nabi Muhammad lebih terkenal dikenali di seluruh dunia sebagai Qasidah al-Burdah (juga ditulis sebagai qasida Burda) atau "Puisi mantel itu" kerana impian diberkati Nabi dan insiden mantel beliau dikaitkan dengan puisi. Dalam tradisi sufi perlambangan memberi seseorang atau seseorang rahmat dengan jubah peribadi / mantel adalah sangat mendalam. Selalunya masa, dikaitkan dengan transmisi tertinggi kebijaksanaan, kebenaran, penilaian, dan kelulusan.

5.
puisi tunggal yang paling popular di mana-mana bahasa

"Sejarah kelihatan di Burdah, kita tidak lama lagi menyedari bahawa apa yang kita sedang berurusan dengan adalah sangat mungkin yang paling berpengaruh dan puisi yang paling popular tunggal dalam sejarah mana-mana bahasa. Ada hanya ada teks lain dari zaman purba atau baru-baru ini yang telah dilakukan dalam bahasa begitu banyak, bukan hanya untuk beberapa elit sastera lengai tetapi untuk rakyat ... " - Timothy J. Winter (Abdal Hakim Murad), Cambridge University, UK

Qasida Burdah sebagai puisi mempunyai sejarah yang unik. Malah dalam seumur hidup penyair ia sudah dianggap sebagai suci. Lebih 90 komentar telah ditulis pada puisi ini oleh banyak cendikiawan yang terkemuka dan imam Islam, termasuk Ibn Hajar, Mulla Ali al-Qari, Ibn Allan, Bajuri, dan lain-lain. Ia telah diterjemahkan ke Parsi, Urdu, Turki, Berber, Punjabi, Bahasa Inggeris, Perancis, Jerman, Sindhi, Belanda dan bahasa-bahasa lain. Ia dibacakan di seluruh dunia dalam upacara suci, masjid, pada hari-hari yang diberkati walaupun dalam perjumpaan sosial seperti perkahwinan dll Puisi dihafal dan dibaca dalam jemaah, dan ayat-ayat yang menghiasi dinding bangunan masjid dan awam.

Dari pantai Senegal ke Filipina, dari Rusia ke Afrika Selatan, di mana-mana qasida Burdah dibacakan sebagai tanda cinta bagi Nabi dan meminta berkat. Dalam beberapa bulatan, ia adalah satu amalan yang utama dan tetap untuk membaca Burdah. Di Indonesia sebagai contoh, rutin biasa bagi pelajar-pelajar latihan agama untuk membaca Burdah pada pagi Jumaat selepas matahari terbit atau petang Sabtu. Sesetengah mempunyai tiga kali seminggu manakala yang lain mungkin mempunyai keseluruhan minggu pada awal pagi. Di Jawa, Burdah adalah salah Kebudayaan rohani mereka.

6.
komposisi daripada Burdah

Burda dibahagikan kepada 10 bab dan 160 ayat. Setiap ayat berakhir dengan mim huruf Arab, gaya yang dipanggil mīmīya. 10 bab yang Burda terdiri daripada Kerinduan Cinta untuk Nabi, Amaran tentang Caprices sendiri, Segala puji Nabi, Kelahiran beliau, Mukjizat beliau, kedudukan Maha dan kelebihan Ajaib-Quran, Kenaikan Nabi, bahaduri Perjuangan Rasul Allah, Mencari Syafaat melalui Nabi dan Wacana intim dan Petisyen Negeri Satu.

Dalam bab-bab ten, Burda, pada dasarnya madih (pujian kasih sayang Nabi Muhammad) dan mawlid (Nabi lifestory), menyatakan nilai-nilai teras, makna, dan sentimen Islam. Paling biasa dilakukan sebagai inshad (bacaan muzik), terutama pada majlis kelahiran (12 Rabia al-Awwal) Nabi, dalam upacara Sufi, atau kesetiaan lain, Burda menjadi puisi yang paling meluas dibacakan dalam dunia Islam.

7.
kuasa ajaib daripada Burdah

Burda qasida dihormati kepada kedua-dua umat Islam ortodoks tradisional serta mistik sufi laluan berorientasikan. Sehingga masa kini ayat-ayat yang digunakan sebagai azimat. Burda adalah dikreditkan dengan kuasa yang luar biasa rohani yang terapeutik dan perlindungan (baraka) berpunca daripada hubungan peribadi pengarang kepada Rasulullah (bacaan, dan penawar ajaib), dan dipercayai mampu membiak seperti hubungan untuk orang lain yang membacanya. Untuk beberapa akaun sufi ia diriwayatkan bahawa jika seseorang membaca Burdah dengan niat suci dan kasih sayang selama 10 hari, seseorang akan bertemu nabi di dalam mimpi seseorang dengan izin Allah. Ramai yang mempunyai bahagian mereka daripada pengalaman keajaiban selepas membaca Burdah atau menghadiri perhimpunan mana Burdah dibacakan.

8.
permulaan dan akhir perjalanan adalah Kasih Sayang

Qasidah Burdah, syair pujian pada asalnya terdiri dan dibacakan daripada cinta yang mendalam bagi Nabi - tradisi yang sama terus oleh mereka yang mengekalkan ia. Dalam tradisi kerohanian, guru masa adalah paksi tarikan dan Nabi Muhammad adalah Rasul Terakhir (sehingga masa akhir sebelum ketibaan kedatangan kedua Kristus) dan Cop persaudaraan suci semua utusan Tuhan. Beliau adalah puncak dan tiang (Qutub) semua tiang. Pada berpangkat Nabi Muhammad, Rumi wrote: 'Sekarang, anda perlu tahu bahawa Muhammad adalah pemimpin dan panduan. Selagi anda tidak datang kepada Muhammad pertama, anda tidak akan sampai kepada kita (wali dan sahabat-sahabat Allah). Isa adalah komrad Musa dan Yunus adalah komrad Yusuf, tetapi Muhammad duduk bersendirian, 'berbeza'. Cinta adalah lautan makna rohani yang mendalam, dan semua orang di lautan adalah seperti ikan. Dan Muhammad adalah mutiara di lautan. Melihat! Saya terus mendedahkan ini! '

Di jalan Islam, cintakan Nabi adalah sebuah stesen penting yang setiap pencari kebenaran berusaha untuk tiba. Al-Quran bercakap (3:31): "Katakanlah (wahai Muhammad), jika anda lakukan kasih Tuhan, ikut saya, Allah akan mengasihi kamu (balasan) dan mengampuni." Satu kata-kata Nabi dalam parafrasa: Tiada anda akan memasuki misteri iman (disabitkan kepada realiti) sehingga aku lebih dikasihi kepadanya daripada kekayaan keluarganya sendiri, dan semua orang.

Cinta adalah jalan dan jalan Nabi kita.
- Rumi

Mencintai Nabi adalah laluan untuk membuka hati dan papan tanda jalan ke arah cinta ketuhanan. Semua pujian dan menghantar rahmat kepada Nabi adalah didorong hanya sebab satu, yang dapat menjana bahawa cinta tulen di tengah-tengah yang membersihkan makhluk dan meningkatkan status manusia.

"Dia (Allah) mencintai mereka dan mereka mencintai-Nya"
- Al-Quran 5:54

Dia yang mengasihi Aku, tahu Me,
dan Dia yang tahu Me, mendapati Me.
- Pepatah sufi tradisional

Terdapat banyak kebaikan dan keajaiban membaca Burdah tetapi matlamat utama untuk satu yang membaca ia keluar dari cinta adalah untuk menyediakan hati dengan kompas untuk mencari cinta tulen (Mahubba) dengan tercinta Nabi Muhammad, yang Seal dan pembawa mesej perpaduan.

Dapatkan jubah Muhammad, Rasul,
dan mendengar panggilan untuk solat Cinta
setiap saat dari jiwa Bilal.
- Rumi

9.
Qasidah al-Burdah: sumber Online

. Audio Shareef Burdah
. Qasida Burda oleh Singers Fez

. Sebuah video yang memperkenalkan qasida al-Burdah Imam Busiri
Sebuah dokumentari mengenai pengeluaran Shaykh Hamza Yusuf Imam al-Busiri "Burda" atau "Puisi Jubah yang", sebuah puisi yang amat kuat yang terkenal di seluruh dunia. Termasuk komentar oleh Shaykh Hamza, Shaykh Abdal Hakim Murad, dan Daniel Abdal Hayy Moore.

[>] Youtube video dengan terjemahan: Urdu qawwali gaya, qasida Burdah Nasheed, al-Burda bacaan cantik

. Qasidat al-Burdah: Sebuah Analogi Bahasa Arab dan Urdu Puisi oleh Syed Mohiuddin Qadri
. Penuh terjemahan bahasa Inggeris dan teks arab asal

[>] Sampel Audio bacaan Burdah:
1. Imam Jilani
2. Qasida oleh Junaid Jamshed
3. Qasida Burdah oleh Singers Fez
4. Jalwa e Jana oleh Junaid Jamshed
5. Tunisia Burdah, Indonesia Burdah, Maghribi Burdah
6. Lebih banyak audios qasida Burdah


Rujukan #:
1. Muhammad: Life-Nya berdasarkan Sumber Terawal oleh Martin Lings
2. Qasidat al-Burdah: Sebuah Analogi Bahasa Arab dan Urdu Puisi oleh Syed Mohiuddin Qadri
3. Qasida al-Burdah @ wikipedia

.. (Gambar) dada yang mengekalkan jubah Nabi, dewan peninggalan suci, Topkapi Museum, Turki


# Lanjut:. Burdah lengkap dalam bahasa Arab Skrip (pdf). Terjemahan sumber Burdah dan lain-lain
. Bacaan qasida Burdah
. Qasida Burda Hadra @ Osmanli Naksibendi Dergah
. Qasida al-Burdah penjelasan
. Burdah Malam @ Zaytuna
. Qasida Burdah dalam Bahasa Arab

# Related:
. Nabi Muhammad dan penghargaan Puisi
. Habib Allah: Misteri satu dikasihi Allah
. bermimpi Nabi

No comments:

Post a Comment

ampuni kami