Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Thursday, June 21, 2012

Video Penuh serta Kupasan Debat Sinar antara Salahuddin & Saifuddin



1. Tujuan demo bukan mahu guling kerajaan, kata Salahuddin.
Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, demonstrasi anjuran pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan pembangkang bukan bertujuan mahu menggulingkan kerajaan, sebaliknya bertujuan memperkukuhkan institusi yang mengamalkan prinsip demokrasi.

Sehubungan itu beliau berkata, Pakatan Rakyat (PR) akan terus menyuburkan demonstrasi sebagai salah satu cara untuk membentuk negara yang mangetengahkan suara-suara rakyat dalam memacu kerajaan. - SinarHarian.
2. Salahuddin: 'Tiada demo jika kerajaan beri cukup ruang'

Salahuddin Ayub menegaskan bahawa demonstrasi jalanan tidak akan berlaku sekiranya parti atau pembangkang diberi ruang yang secukupnya untuk memperjuangkan hak kebebasan bersuara mengikut Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

Naib Presiden Pas berkata pihak-pihak yang tidak bersetuju dengan kerajaan yang memerintah terpaksa mengambil tindakan seumpama itu apabila ruang untuk bersuara secara aman dan teratur disekat dan dihalang. - SinarHarian.
3. Saifuddin: Demo bukan cara kukuh demokrasi“Demonstrasi jalanan jelas memberi impak negatif kepada orang ramai dan komuniti sekitar kawasan yang terlibat seterusnya menjadi punca kepada kekacauan berlaku apabila demonstrasi jalanan (diadakan),” kata beliau - SinarHarian4. PR beri BN ruang demo jika menang PRU13

Pakatan Rakyat (PR) berjanji akan memberi ruang kepada pemimpin-pemimpin Barisan Nasioanal (BN) untuk mengadakan demonstrasi, dengan menyediakan garis panduan yang tidak menganiaya peserta demonstrasi, jika diberi peluang mentadbir Kerajaan Pusat.
Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, demonstrasi yang diadakan PR bukan langkah untuk gulingkan kerajaan tapi untuk memberi ruang kepada rakyat serta pembangkang dalam menuntut hak mereka daripada pemerintah.

"Kami akan bagi ruang pada BN nanti sekiranya kami kuasai Putrajaya. - SinarHarian.
Aku yakin tak semua orang berkesempatan tengok debat antara Salahuddin Ayub vs Saifuddin Abdullah walaupun teringin sangat nak tengok.


Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Saifuddin Abdullah menolak keras demonstrasi jalanan adalah cara yang terbaik untuk mengukuhkan demokrasi kerana pendekatan sedemikian hanya boleh mengganggu ketenteraman awam dan hak raky
Termasuk jugak aku, tak berkesempatan nak tengok secara langsung walaupun semalam aku ada war-warkan yang DPPK Parit Buntar ada buat tayangan secara langsung skrin besar di Markaz PAS Titi Serong. Nak buat macamana, terbarung (bertembung) dengan usrah.


Disebabkan debat ni tentu ada rakaman yang boleh aku tengok kemudian, memang takdakalasan untuk aku ponteng usrah semalam.


Jadinya untuk yang tak berkesempatan tak kira la atas alasan apa pun, aku kopipes klip video rakaman kat bawah ni. Aku belum tengok pun lagi, kopipes dulu. nanti-nanti la aku tengok.

Debat Sinar 'Demonstrasi Jalanan: Meruntuh Atau Mengukuh Demokrasi'











Sidang Media

No comments:

Post a Comment