Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Saturday, July 10, 2010

TAUHID ASYAIRAH BUKAN ALIRAN FALSAFAH YUNAN !!!

DR ASRI dan rakan2 wahabi lain mendawa tauhid aliran Asyairah adalah dari aliran falsafah Yunan tidak berasas . Wahabi perlu dakwa dengan hujjah bukan dengan fihnah yang bercampur dengan hawa nafsu kebencia terhadap sesuatu jemaah .
Tauhid Aliran Asyairah , adalah tauhid yang diterima pakai jumhur Ulama Ahli Sunnah dan tokoh2 ulama yang besar .
Tauhi Asyairah bermula dikembangakan atau dibawa dan dipekasa pada kurun ke7 hijrah secara zahirnya , akan tetapi TAUHID ini adalah dari RASULULLAH SAW .
Bezanya zaman Rasulullah tidak ada kitab khusus tentang ilmu tauhid ini .
Ilmu tauhi aliran Sunni ini digali  dan diambil dari Quran ,dan dalil setiap sifat wajib bagi Allah ada nas sahih dalam QURAN .TAUHID ALIRAN AHLI SUNNI  yang muktamadnya hanya 13 sifat yang wajib dipelajari dengan ditil kerana 13 sifat ini ada nas soreh dari QURAN dan merupakan  dalil ayat muhkamat dari QURAN .
Tauhid sifat 20 atas pendapat Maturidi , khilaf ini bedasarkan kaedah yang ulama rumuskan melalui ilmu alat iaitu ilmu makulat dan mantiq .

Zaman Rasulullah tidak ada lagi kitab tauhid Asyairah tetapi tauhid ini sudah sedia diajar oleh RASULULLAH ...
Mengapa wahabi nak sesatkan tauhid Asyairah ?
Mengapa wahabi tolak jumhur ulama ?
Mengapa wahabi asyik mempertahankan pendapat Imam ibnu taimiyah yang membawa aliran tauhid rububiyah , uluhiyah dan asma wasifat ?
Sedangakan adakah sah kita nak kata orang kafir pun bertauhid sedangakan mereka syirikan ALLAH?
Mengapa tauhid Asyairah yang diambil dari ajaran Rasulullah ditentang ?
Pelek2 wahabi ni ?

Walaupun IMAN AS YAARI DAN MATURIDI WUJUD KURUN KE 7 HIJRAH TETAPI , ILMU TAUHID INI SUDAH LAMA DIAJAR RASULULLAH IAITU BERIMAN PADA ALLAH , RASUL maka ini bersangkut paut dalam kalimah syahadah kita dan termasuk juga beriman kepada segala Rasul , malaikat , kitab , kiamat , qada qadar, syurga , neraka , dosa pahala , sirot , mizan dan sebagainya . Maka perkara yang RASULULLAH sampaikan wajib kita beriman

WAHABI kata tauhid ini dari falsafah YUNAN kerana dalam pembahasan ilmu tauhid aliran kita , ulama membahaskan sifat makhluk seperti arod , jirim . Selain itu mereka jahil dan tak tahu wujudi , hal ,amrun iqtabari , dan makdum , selain itu hukum akal wujub  , istihalah dan jawaz .Istilah istilah ini dari kaedah ulama untuk mengkuatkan iman kita dengan dalil .
Salahkah masyarakat ada ilmu banyak ?
Salahkahkah masyarakat nak dalami ilmu lebih ditil ?
Apabila kita faham semua ini maka kita bersihkan ALLAH dari sifat yang tidak layak bagi ALLAH


5 comments:

  1. sama aje macam nik aziz yang turut mengatakan bahawa Sifat 20 adalah dari Yunani. jangan taksub parti, dengar sendiri Nik Aziz cakap tentang hal ini kat http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo

    ReplyDelete
  2. ya tn guru nik aziz mirip wahabi , ana tak nafi tapi kita tetap kena bersama dia buat masa ni kerana PAS wadah nak tegakan syariat Islam , klau harap umno lg rosak agama kita

    ReplyDelete
  3. mana yang lebih membawa kerosakan besar - Nik Aziz yang wahabbi atau Najib Razak yang fasiq ?

    ReplyDelete
  4. NAJIB ...kerana terbatal iman dalam kitab fekah
    dengan 3 .perkatan , perbutan dan iqtiqad .
    UMNO berpegan undang2 quran tak boleh laksana , hudud tak layak dilaksana , PAS nak hudud
    mka sama ja lebih baik PAS dari UMNO

    ReplyDelete
  5. Salam perkenalan... Ana respect pada kandungan blog enta... Cuma, sedikit pembetulan, al-Imam Abu al-Hasan al-Asy`ari hidup pada kurun ke-3 Hijrah. Salam perjuangan.. Membangun bersama Islam!

    ReplyDelete

ampuni kami