Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Saturday, May 1, 2010

CARA TAUBAT DARI DOSA ZINA


Setelah kita mengetahui besarnya kejahatan dosa zina serta pengaruhnya yang dapat menghancurkan pribadi dan masyarakat, maka perlu sekali diperhatikan kewajiban untuk bertaubat dari perbuatan ini. Wajib bagi mereka yang terperosok ke dalam lembah perzinaan, yang menjadi penyebab ataupun yang membantu terjadinya perbuatan itu, untuk segera bertaubat kepada Allah dengan taubat sebenarnya. Berikut ini beberapa poin cara bertaubat dari perbuatan zina:

1. Hendaklah mereka menyesali apa yang pernah mereka lakukan dan tidak kembali lagi pada perbuatan tersebut walaupun sangat memungkinkan.

2. Tidak harus bagi mereka yang terperosok dalam lembah perzinaan, baik laki-laki ataupun perempuan untuk menyerahkan diri dan mengakui perbuatan dosa yang dilakukannya. Bahkan, cukup baginya dengan bertaubat kepada Allah dan menutup aib dirinya dengan tabir Allah azza wa jalla.

3. Jika orang yang berzina tadi masih menyimpan gambar pasangannya, rekaman suara, atau fotonya, maka hendaklah ia melepaskan diri dari itu semua. Apabila gambar atau rekaman suara tadi sudah diberikan kepada orang lain, maka hendaklah ia tidak memintanya kembali dan segera menyelamatkan diri darinya bagaimanapun caranya.

4. Apabila seorang wanita pernah direkam atau difoto, kemudian ia khawatir masalahnya akan tersebar, maka hendaklah ia segera bertaubat kepada Allah ta’ala dan tidak menjadikan hal itu sebagai penghalang antara dirinya dengan Allah ta’ala.

Bahkan, wajib baginya bertaubat kepada Allah. Janganlah ia terpengaruh oleh ancaman dan intimidasi orang lain. Allah subhanahu wa ta’ala yang akan mencukupi dan menguasai dirinya. Sungguh orang yang mengancamnya hanyalah pengecut dan penakut. Orang ini akan membongkar kejelekannya sendiri apabila menyebarkan gambar-gambar dan rekaman suara yang ada padanya.

Lalu apakah yang akan terjadi apabila ia melaksanakan ancaman itu? Manakah yang lebih mudah antara terbongkarnya kejelekan di dunia yang disertai dengan taubat nasuha ataukah terbongkarnya kejelekan di depan seluruh ummat yang menyaksikan pada hari Kiamat sehingga setelah itu ia masuk Neraka yang merupakan sejelek-jelek tempat?

5. Apabila perempuan tadi khawatir aibnya akan tersebar, maka salah satu solusi yang dapat dilakukan dalam menggapai taubat adalah meminta bantuan kepada salah seorang keluarga laki-laki yang bisa diandalkan untuk menolongnya agar terlepas dari kemaksiatan yang pernah dilakukannya. Mungkin saja bantuan keluarga itu dapat berguna dan bermanfaat baginya.

Kesimpulannya, barangsiapa yang terperosok ke dalam kubangan dosa ini hendaklah segera bertaubat dengan sebenar-benar taubat, menyerahkan semuanya kepada Allah, dan memutuskan hubungan dengan semua yang dapat mengingatkannya pada perbuatan itu. Kemudian, hendaklah ia menyesali semua yang telah dilakukannya di hadapan Rabb-nya, dengan penuh tawadlu’, merendahkan diri, dan menyerahkan semuanya kepada-Nya. Semoga dengan begitu, Allah azza wa jalla berkenan menerima taubatnya, mengampuni dosa-dosa yang pernah dilakukannya, dan menggantinya dengan kebaikan-kebaikan.

Allah ta’ala berfirman:

وَالَّذِينَ لاَيَدْعُونَ مَعَ اللهِ إِلَهًا ءَاخَرَ وَلاَيَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَلاَيَزْنُونَ وَمَن يَّفْعَلْ ذَلِكَ يَلقَ أَثَامًا {68} يُضَاعَفُ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا {69} إِلاَّ مَنْ تَابَ وَءَامَنَ وَعَمِلَ عَمَلاً صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ يُبَدِّلُ اللهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللهُ غَفُورًا رَّحِيمًا {70}
”Dan orang-orang yang tidak menyembah Ilah yang lain beserta Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) kecuali dengan (alasan) yang benar, dan tidak berzina, barang siapa yang melakukan yang demikian itu, niscaya dia mendapat (pembalasan) dosa(nya), (yakni) akan dilipat gandakan adzab untuknya pada hari kiamat dan dia akan kekal dalam azab itu, dalam keadaan terhina, Kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal saleh; Maka itu kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. Al-Furqon: 68-70

18 comments:

  1. salam. Camne pula dgn orang yg hanya mendengar berita ttg seseorang itu berzina tapi tidak mpunyai bukti kesahihannya, terus menyebarkan berita yg didengarnya itu kepada teman2nya shingga sanggup mencemuh2 orang tersebut dan keluarga orang tersebut dengan pelbagai cara seperti menyebarkan berita itu di facebook, dan juga di blog2? camne nk atasi orang yg mneyebarkan aib/fitnah orang lain? Adakah orang itu perlu pertahankan dirinya atau biarkan saja orang itu myebarkan aib/fitnah ttg dirinya?

    ReplyDelete
  2. Bismislahirrahmanirrahim..

    Assalamualaikum

    Bila saya terbaca article ini, saya ingin bertanya sesuatu. Pelaksanaan hukuman kepada penzina tidak dipraktikkan didalam sistem perundangan Malaysia walaupun negara ini mempunyai perundangan syariah. Jadi sekiranya wanita yang berzina telah bertaubat, namun tidak dilaksanakan hukuman dunia [sebat mahupun rejam], adakah hukuman di akhirat kelak jadi double?

    ReplyDelete
  3. mohon share gambar taubatnya :) ..

    ReplyDelete
  4. assalammualaikum

    saya ingnkan owg tok membri tnjuk ajar sy ke jln yg bnr..
    lau pn dose sy x sebesr mana..
    tp sy ingn bertaubat ..
    :(
    sy cetik lam hal agama..
    :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. silakanlah bertaubat ,sesungguhnya dosa saya lebih besar jika dibandingkan dengan saudari .

      Delete
    2. Assalammu'alaikum WBH.Mirwani ..Alhamdullillah! Syukur kita kepada Allah SWT. bahawa Mirwanie masih lagi mengharapkan keredhaan Allah SWT dan begitulah kewajipan kita sebagai hamba yang senantiasa mengharapkan keampunan dari Allah SWT. Semoga Mirwani mendapat hidayah dari Allah SWT. Nasihat saya Mirwanie hendaklah berusaha mendekati Allah dengan cara selalu mendalami ilmu Agama dimana-mana. Alhamdullillah, Di negara kita Malaysia kita masih lagi berpeluang dan bebas untuk mendalami ilmu Agama dengan mendengar kuliah Agama di Surau-Surau, Masjid-Masjid malahan boleh juga menjemput Guru Agama ke rumah jika ada wang lebih.

      Memang tugas kita untuk bertaubah setiap saat, kerana kita tidak tahu bila Allah akan memanggil kita...cuba lihat ramai sudah kita lihat sahabat andai, saudara mara, rakan karib yang sudah di jemput oleh Tuhan menemuiNya...jika beriman. Oleh itu saya nasihatkan Mirwanie dan saya sendiri supaya hendaklah kita bertaubat senantiasa kerana hendaklah Mirwanie tahu Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Semoga Mirwanie diberkati Allah SWT. Amin!!!!

      Delete
  5. Assalamualaikum,
    Minta pendapat kalian/ustaz. Adakah wajar bagi perempuan yg dizinai memberitahu ibu lelaki itu jika dpaksa mengaku? Akibatnya c lelaki merasa aib dan marah kpd perempuan itu dan meninggalkannya. Sdgkan c perempuan mengharapkan lelaki itu menikahinya dgn baik.bagaimana caranya agar dpt melembutkan hati lelaki itu dan meredakan kemarahannya?

    ReplyDelete
  6. sya betul2 nak buat taubat ni ya Allah. maafkanlah hambaMu ya Allah

    ReplyDelete
  7. salam mohon copy gambar utk blog sy noorhanum.blogspot.com terima kasih jazakallah

    ReplyDelete
  8. MAAF,MOHON SHARE DI DALAM BLOG SY UNTUK MUHASABAH DIRI SY SENDIRI?

    ReplyDelete
  9. subkhanallah YA ALLAH,, ampuni segala dosa orang'' kami ato orang'' mukmin YA ALLAH..

    ReplyDelete
  10. ya allah ya rabbi,,dosaku ini sungguh menggunung-gunung ya Allah,,ampuni hambamu yang bodoh dan hina ini ya rabb,,amiinn,,,

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. sya mo bertax ada seorang pernah berzina dia mengaku pada tunganx tungax sangt tkut kehilangax dan sangt mencintax
    cara bertaubat karna dia sudah ngsih tau tunganx gimna ???
    by:shohib
    mohon penjelasan nya

    ReplyDelete