Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Thursday, October 27, 2011

Ikhlas dengan agama , jangan guna agama cari kepentingan dunia .

Nasihat kepada diri saya sendiri dan perkongsian bersama .
Jangan belajar agama untuk cari kepentingan dunia , jangan guna agama sebab ingin kedudukan ,harta dunia dan nama disis manusia . Imam Ghazali didalam kitab Minhajul Abiddin beliau menyatakan " Sesipa yang menuntut ilmu Akhirat bagi tujuan untuk mendapat habuan Dunia janan hendak masuk syurga , nak hidu wangian syurga pun tidak boleh  "


Nasihat ini buat diri Al Fakir dan saudara semua .
Ramai pendakwah kini berdakwah kerana nama , mahu mashur . Pelbagai gelaran digelarkan bagi menonjolkan diri mereka .

Murobbi saya yang saya sayangi Tn Guru Hj Salleh bin Musa menekankan tarbiah akhlak , keikhlasan dalam setiap amalan . Pastikan setiap amalan kerana Allah .

Saya amat kagum dengan Tn Guru Hj Salleh kerana baru saya tahu kedudukan beliau lebih rapat apabila satu kejadian berlaku di pondok baru baru ini . Ceritanya begini . Serangga anai-anai membuat sarang disedikit bahgian rumah Tn Guru , hampir separuh kitab rujukkan baru di rumah Tn Guru termusnah disebabkan anai-anai . Tn Guru meminta rakan-rakan /pelajar pondok tolong kemaskan kitab dan asingkan kitab yang rosak dan yang masih baik . Kemudian Tn Guru meminta sebahagian pelajar pantau bilik rujukan beliau (mini perpustakaan di bahagian atas rumah beliau )
Pada hari itulah kami baru tahu rupanya Tn Guru Memiliki kitab Hadith Sunnah Sittah , termasuk Hadith Bukhari , Muslim yang Tn Guru sempat belajar dan bertalaqi sekaligus mendapat Sanad dari SYEIKH YASSIN AL FADHANI . SUBAHANALLAH , Tuan Guru sebunyikan kepada kami selama ini . Murid -murid rapat pun tidak tahu bahawa Tn Guru ada sanad Hadith Sunan Sittah . Tn Guru tidak menunjuk-nunjuk dan tidak suka dipuji dan digelar-gelar seperti ulama muda sekrang .Alhamdulillah kesemua kitab beliau yang beliau pelajari di Makkah kesemuanya terselamat dan terjaga rapai didalam mini pustaka milik Tn Guru dirumah beliau , Moga Allah berkati Tn Guru dan Ilmunya ameen

Tn Guru memang layak digelar MUFASIRIN , MUHADITHSIN , MUSNID , AL ALIM AL ALAMMAH , YANG MEMEGANG WILAYAH ,  TETAPI KAMI MURIDNYA TIDAK DIIZINKAN UNTUK MEMUJI GURU MULIA DENGAN KETERLALUAN . Tetapi akhlak Ulama Akhlak Rasulullah , Tn Guru Hj Salleh amat merendahkan diri tidak suka menunjuk-nunjuk . Sijil Ali dari Darul Ulum Makkah tidak diletakkan didinding , sijil Tokoh Pendakwah Negeri Kedah 2009 Dari Sultan Kedah , Sijil Tokoh Ulama Pondok Negeri Kedah 2010 dari Mb  Kedah , Sijil Tokoh Ilmuan Daerah 2010 segalanya tidak dipaparkan didinding seperti orang sekarang , beliau hanya simpan didalam almari bilik yang tersembunyi dari mata manusia , gambar beliau menerima bintang dari Sultan diletakkan dilantai sahaja . Inilah ulama yang saya sayangi , sanjungi . Moga beliau ditambah keberkatan ameen . Tn Guru Hj Salleh tidak mementingkan dunia , beliau hari-hari mengajar kami di pondok tanpa meminta upah . Upah beliau hanya pahala dari Allah Insyallah.

Beliau memang layak digelar MUFASIRIN kerana Beliau mengajar Tafsir Quran setiap minggu di Pondok .
Setiap Jumaat ribuan murid yang turun ke Pondok dari serata tempat untuk bertalaki mendengar kuliah Tafsir . Tn Guru Malarang sama sekali tafsir Quran dengan fikiran kita sendiri , kata beliau n" Jikalau hendak baca tafsir mesti baca karangan ulama dan mesti alim nahu , bayan dan kaedah yang lain supaya tidak lari maksud huraian " Beliau belajar tafsir dengan Guru yang tahqid seperti Syeikh Qadir Mandili dan Syeikh Ismail Fathani .
Hampir 3000 ribu yang hadir setiap minggu di Pondok Ar Rahmaniah untuk 
menimba ilmu dari Tn Guru Hj Salleh 
Kuliah setiap Jummat , kitab tafsir bermula dari 8 pagi hingga 9.30


Beliau layak digelar MUHADISIN / MUSNID  kerana beliau sempat khatam Hadis Bukhari , Muslim dan Sunnan Sittah yang lain dari ulama mashur Makkah Seperti Syeikh Syed Alawi bin Abbas Al Maliki , Syeikh Yassin Fadani dan Syeikh Qadir Mandili .Beliau memiliki Ijazah Sanad dari Syeikh Yassin Al Fadani  Tetapi beliau sembunyikan semua ini kerana beliau adalah ulama yang rendah diri dan tisak suka dipuji dan dipuja .
gambar tengah : Syeikh Yassin guru Hadith Tn Guru Hj Salleh Musa ,
Syeikh Yassin Fadani makruf dengan pemegang HADITH sanad terbanyak didunia

Beliau layak digelar pemegang wilayah . Terbukti seluruh pelusuk negeri tak kira samada sebelah utara Malaysia atau selatan Malaysia siapa yang belajar aliran pondok dan minat pengajian agama mesti kenal Tn Guru Hj Salleh Musa Sik Kedah .  Ulama dalam dan luar negeri makruf dengan Tn Guru Hj Salleh .
Diselatan Thailand Tn Guru Hj Salleh sangat dikenalai dengan BABA TAUHID dari kalangan pelajar Pondok Fatthani Yala dan Narathiwat . Di Arab pula Ramai Ulama Yaman , Makkah , Jorden , Lubnan yang ziarah Tn Guru . Seluruh Pimpinan termasuk Mb Kedah , pucuk pimpinan PAS Pusat dan termasuk Anwar Ibrahim akan rujuk segala masalah pada Tn Guru . Ramai kawan dan hatta dari golongan lawan akan tundduk dengan Tn Guru Hj Salleh .
Banyak karamah yang Allah zahirkan pada beliau tetpi kami murid-murid beliau tidak akan bukakan kepada umum kecuali apabila sanpai masanya ! Ini kerana ditakuti timbul fithnah dan taksub dikalangan masyarakat .
Demi Allah lebih dari 10 karamah yang kami murid-murid rapat beliau saksikan dengan mata kami . Insyallah satu hari anakan diketahuai segala yang berlaku luar biasa pada Tn Guru Hj Salleh dengan Kurnian Allah SWT .
Ada orang tanya saya Tn Guru Hj Salleh pernah mimpi Rasulullah atau tidak ?
Sebenarnya Tn Guru Hj Salleh pernah bermimpi Rasulullah dalam keadaan sangat Indah didalam mimpi itu , SUBAHANALLAH ...
Allahyarham PAK TEH KEROH BERWASIAT PADA MURID BELIAU
" jikalau saya tiada maka kamu semua( murid )  kena ( perlu) rujuk pendapat Tn Guru Hj Salleh Musa Sik "
TN Guru HJ Salleh imam solat jenazah PAK TEH KEROH 

Beliau sangat layat digelar Ulama Tauhid Abad Ini kerana sangat makruf beliau memang ahli ilmu tauhid , ini kerana beliau sangat banyak bertalaki kitab tauhid dengan tokoh ulung ilmu tauhid di Nusantara iaitu PAK DA EIL MAKKAH yang mengarang Kitab Bakurahtul Amani

Tetapi semua ini tidak penting bagi beliau , tiada apa dengan gelaran yang penting NAMANYA DIKENALI ALLAH dan PARA MALAIKIAT , didunia tiada nama dan gelaran pun tiada mengapa yang penting IKHLAS NENGAJAR , BERDAKWAH dan BERJUANG SEMATA MATA KERANA ALLAH.

Moga kita dapat mencontohi ulama seprti Tn Guru Hj Salleh ,tidak berpura-pura dengan nama , kedudukan dan gelaran .
Beliau mementingakan keikhlasan dan nilai ilmu serta keberkatan semata-mata . SUBAHANALLAH .
Telah berusia 84 Tahun , masih bertenaga berkhidmat menyebarkan dakwah , mendidik kami sebagai pelajar . Siang malam mentarbiah pelajar dengan Ilmu Agama tampa rasa jemua .

ULAMA MUDA PATUT CONTOHI TN GURU
Perjuangannya Jelas
Hidup dalam kebajikan
Hidup sentiasa mengingati Allah
Tiada sehari hidup beliau tanpa kebajikan dakwah dan perjuangan 

No comments:

Post a Comment

ampuni kami