Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Thursday, March 19, 2015

LIVE Sidang DUN Kelantan | 18 Mac 2015 Hari ke-3




KOTA BHARU 18 Mac - rang Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) Pindaan 2015 dijangka tidak menghadapi masalah untuk diluluskan sebulat suara dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan esok.
Proses pembentangan rang undang-undang tersebut berjalan dengan lancar pada hari ini biarpun hasrat Kerajaan Pas Kelantan mendapat tentangan hebat daripada sekutunya, DAP.
Rang undang-undang itu dibentangkan oleh Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob kira-kira pukul 11 pagi dan disokong Timbalannya, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah.
Malah pihak pembangkang yang diwakili 12 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) telah menyatakan komitmen untuk memberikan sokongan penuh kepada pindaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993.
DUN Kelantan mempunyai 45 ahli termasuk 32 daripada Pas manakala satu kerusi iaitu Chempaka kosong akibat kematian penyandangnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Seramai tiga ADUN dua dari Pas iaitu Hassan Mohamud (Pas-Tawang), Dr. Md. Yusnan Yusof (Pas-Melor) serta Datuk Md. Alwi Che Ahmad (BN-Kok Lanas) mengambil bahagian dalam perbahasan sebelum sidang DUN ditangguhkan pada pukul 1 petang dan bersambung pukul 9 pagi esok.
Ini merupakan kali kedua rang undang-undang kesalahan jenayah syariah hudud, qisas dan takzir dibentang dalam DUN Kelantan selepas kali pertama diluluskan pada 25 November 1993.
Pada ketika itu, sebanyak 34 daripada 36 ADUN termasuk dua daripada BN menyokong rang undang-undang tersebut manakala dua ADUN Pas iaitu Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (Pas- Semut Api) dan Allahyarham Zakaria Ismail (Pas- Meranti) tidak hadir.
Datuk Norzula Mat Diah (BN-Paloh) menjadi-jadi satu-satunya wakil rakyat yang berada dalam dewan tersebut untuk meluluskan rang undang-undang kesalahan syariah hudud, qisas dan takzir bagi kali kedua.
Rang undang-undang yang akan dinamakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) Pindaan 2015 selepas diluluskan kelak adalah pindaan dan penambahbaikan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993.
Sebanyak 71 fasal, enam bahagian serta empat jadual yang merangkumi peruntukan bagi kesalahan jenayah syariah tersebut serta perkara-perkara yang berkaitan dengannya terkandung dalam rang undang-undang berkenaan.
Pada pembentangan kali ini sebanyak 10 pindaan dibuat termasuk tiga perkara yang mencetuskan kontroversi terutama membabitkan pemakaian undang-undang tersebut terhadap bukan Islam.
Dengan pindaan itu, pemakaian undang-undang syariah tersebut khusus untuk orang Islam dan orang bukan Islam tidak diberi pilihan untuk memakainya.
Selain itu, pindaan juga dibuat pada fasal 15 enakmen tersebut tentang takrif liwat dengan membuang perkataan ‘selain daripada iste­rinya’ dan memasukkan fasal 15 (2) iaitu seseorang suami yang melakukan liwat ke atas isterinya hendaklah dihukum dengan takzir.
Pada masa yang sama, keterangan 'qarinah' pada fasal 46 (2) iaitu kehamilan atau kelahiran anak tanpa suami dijadikan keterangan yang boleh menyebabkan kesalahan zina digugurkan pada undang-undang tersebut.
Tujuh lagi pindaan hanya membabitkan perkara-perkara teknikal dan perubahan semasa seperti perkataan Mahkamah Agung ditukar kepada Mahkamah Rayuan atau Mahkamah Persekutuan.

KOTA BHARU 18 Mac – Pas tetap dengan pendirian untuk meneruskan hasrat melaksanakan hukum hudud di Kelantan walaupun mendapat tentangan, ancaman serta halangan daripada sekutunya, DAP.
Nik Mohd. Amar Nik Abdullah
Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah menegaskan, pihaknya tidak akan menghiraukan desakan DAP malah telah pun membentangkan Rang Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) Pindaan 2015 dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini.
Tegasnya, DAP atau Parti Keadilan Rakyat (PKR) sekiranya tidak bersetuju itu adalah hak mereka namun jangan sesekali menghalang usaha Pas untuk melaksanakan undang-undang Islam ini.
“Pas tidak akan tunduk dengan dia (DAP) malah kita telah pun bentang (Rang Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah Hudud, Qisas dan Takzir) ini tanpa sebarang halangan.
“DAP, PKR tidak setuju itu cerita lain kerana perkara itu melibatkan soal politik tetapi biar proses demokrasi berjalan dengan lancar, biar bawa ke Parlimen, kalau hendak bahas tidak menjadi masalah,” katanya kepada pemberita selepas pembentangan rang undang-undang tersebut dalam Sidang DUN Kelantan di sini hari ini.

No comments:

Post a Comment

ampuni kami