Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Saturday, August 19, 2017

Hidupkan hati yang mati - Syeikh Aun Jordan

HIDUPKAN HATIMU DENGAN KAMU DUDUK-DUDUK BERSAMA ORANG YANG DAPAT MENGHIDUPKAN HATI

Kita hidup di zaman yang pelbagai macam cabaran yang boleh membawa kita kepada kemaksiatan kepada Allah. Zaman di mana teknologi semakin lama semakin canggih. Begitu canggihnya teknologi ini maka berlakulah pelbagai kemaksiatan dan kelalaian kita kepada Allah سبحانه وتعالى.

Dan ingatlah bahawasanya setiap maksiat yang dilakukan itu adalah umpama satu titik noda yang mewarnai kepada hati kita sehingga hati itu menjadi gelap dengan banyaknya dosa yang dilakukan oleh seseorang sehingga jauh daripada rahmat Allah dan keras hatinya.

Demikian juga ketaatan yang dilakukan itu adalah umpama warna titik berwarna putih. Semakin banyak ketaatan yang dilakukan maka akan semakin mewarnai hati ini dengan sinar cahaya ketaatan kepada Allah.

Hati-hati seperti inilah yang akan membimbing seseorang untuk melakukan ketaatan kepada Allah seterusnya membuatkan seseorang itu semakin dekat dengan Allah dan mengharapkan keredhaan dari-Nya.

Berkata Imam Al-Ghazali Rahimahullah bahawasanya "Hati itu boleh dicari di tiga tempat. Carilah hati kita ketika membaca Al-Quran. Sekiranya kita tidak menemui hati kita ketika itu maka carilah ketika kita mengerjakan solat. Sekiranya kita masih tidak menemui hati kita maka carilah ketika kita sedang duduk bertafakur mengingati kematian.

Sekiranya kita masih tidak menemuinya maka pintalah hati yang baru daripada Allah kerana ketika itu hati kita sudah rosak, mati atau hilang dek kerana banyaknnya dosa-dosa yang telah menyebabkan penyakit hati menjadi parah."

Para Ulama mengatakan "Untuk menghidupkan hati yang sudah keras mahupun mati maka duduklah kalian bersama Para Ulama, orang-orang yang soleh, orang-orang yang dapat mengingatkan kamu kepada Allah dan juga hari akhirat maka nescaya hati kalian akan kembali disinari, dihidupkan kembali sepertimana turunnya hujan membasahi tanah-tanah yang menghasilkan tanaman."

Kita boleh mencari semua ini ketika mana kita pergi ke Rumah Allah, kita berada di majlis-majlis ilmu bukannya ketika kita sedang asyik bermain "social network" sehingga tiada masa untuk menjejakkan kaki ke Rumah Allah سبحانه وتعالى untuk duduk seketika mengambil faedah dimana tempat turunnya rahmat Allah سبحانه وتعالى.

#MutiaraKata[SYEIKH AWN BIN MU'EEN AL-QODDOUMI HAFIDZOHULLAH]

No comments:

Post a Comment

ampuni kami