Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Sunday, August 17, 2014

Manhaj Habib - Helmi Assyafie


Klip video atau ke Youtube : Penerangan apakah itu dinamakan Habib dan apa manhaj dan hala tuju dakwah habib


Akhir Zaman ini jalan yang paling baik kita sertai adalah jalan perjuangan dakwah habib dan tuan guru pondok .

Perjuangan dakwah Ahli Sunnah yang paling berjaya sekarang ini di akhir zaman adalah apabila kita menyertai manhaj dakwah para habaib yang merangkumi sunnah perjuangan menarik ummat kepada Islam

Dakwah para habib sangat berkesan sebab
1 . Memperjuangkan ahli sunnah wal Jammah
2.  Mempertahankan kitab thurath seperti perjuangan tuan tuan guru pondok atau pasentren
3. Dakwah kasih sayang kembalikan hati ummat kepada Allah dan Rasul
4. Dakwah kearah penyatuan ummat kepada Allah dan Rasul
5. Mendidik manusia seperti tarbiah salaf soleh yang terdahulu
6. Menyeru ummat kepada jalan tasauf dan hidup berakhlak
7. Sanjung tinggi ulama muktabar yang telah meninggal dunia seperti Imam Syafie dan imam mazhab yang lain     ,begitu juga sanjung tinggi Imam Ghazali , Imam  Nawawi ,  Imam Ibnu Arabi, Imam Abdullah Al Hadad      dan tokoh tokoh ulama yang terkenal dari kalangan ulama ahli sunnah wal jamaah
8. Mempertahankan amalan amalan zikir , hizib dan lain lain seperti amalan tuan guru pondok
9 .Mendidik hati ummat agar cinta Rasulullah SAW - jalanan habib Yaman merupakan ahli dalam menjadi        asbab kepada menghidupkan hati ummat agar cinta kepada Rasul dengan cara berselawat berqasidah dan    banyak lagi , Ingin memahami manhaj para habaib kita perlu mendekati atau malazimi mereka dan kita          perlu pelajari ilmu dari mereka yang tinggi akhlak .

Tulisan ini sebagai luahan hati saya , harap tidak menyinggung mana mana pihak , dan bukan saya nafikan peranan, sumbangan dan pembawakan dakwah lain . Tetapi disini saya ingin menyatakan perasaan hati saya .Dengan Nama Allah hati saya tidak pernah merasai kemanisan melaikan apabila berjuang dengan gerakan dakwah bersama Tuan Guru pondok dan gerakan dakwah habib .

Sukar hendak cari jalan untuk mendapat kepuasan berjuang untuk agama melainkan apabila bersama gerakan para habaib menyampaikan dakwah begitu juga dakwah tuan guru pondok dalam berjuang memberi kefahaman yang sahih ahli sunnah wal jamaah kepada masyarakat .
Perjuangan dakwah yang penuh ujian cabaran dan rintangan ini amat manis kita hadapi andai kita brjuang dengan keyakinan dan sokongan dan doa dari ulama yang merupakan kekasih kekasih Allah .

Ulama Pondok dan Habaib memiliki ilmu yang mantap lebih lebih lagi dalam bidang kitab thurath .
Alhamdulillah kebangkitan anak muda amat membanggakan kita dengan gelombang  majlis selawat dan Ya hana na tetapi jika ingin memahami dan merasai kemanisan ini maka perlu kita mendekati ulama dengan cara menghadiri majlis ilmu , belajar kitab dari ulama muktabar supaya tahkid ilmu kita  . Tanpa ini semua kita belum mendapat menghyati erti kemanisan hidup beragama , kita hanya tiru tiru dan ikut ikut dan hati kita pasti akan rasa kosong disebabkan kita tidak mengikuti aturan yang diajar ulama.

Saya amat bersyukur dan berbangga dengan aura kebangkitan anak muda dalam majlis majlis selawat dan Ya Hana na tetapi andai anak anak muda mendekai majlis ilmu dari ulama ulama muktabar maka lebih bahagia dan Insha Allah sausana ilmu akan wujud seperti di Yaman , Indonesia , Mesir , Morocco dan lain lain lagi negara yang mana majlis ilmu dan majlis maulid selawat mendapat sambutan yang amat amat menggalakan dari sebab kecintaan kepada ilmu dan mendapat hakikat cinta yang hakiki kepada Allah dan Rasul SAW.


Allahyarham Tuan Guru Haji Abdullah Pondok Lubuk Tapah bersama Habib Omar Al Hafidz 
 Baba Ismail Sepanjang Tokoh Ulama Besar Fathoni bersama Habib Omar di Yaman



 Ulama Ahli Sunnah wal Jamaah


 Golongan Habib yang telah berjaya dakwah mereka dan banyak berjasa kepada Islam


 Helmi Assyafie bersama permata hati Al Habib Omar bin Hafidz

Helmi Assyafie ( penulis ) bersama Habib Syech 

No comments:

Post a Comment

ampuni kami