Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Friday, August 1, 2014

Di Akhir Zaman jalan yang paling baik kita ikut dakwah Habaib dan pondok - Ulama Sunni ahli Baith ( Keturunan Rasulullah ) - Helmi Assyafie

Assalamualaikum wb
Ana al Fakir Helmi Assyafie ( Muhammad Fazilul Helmi bin Raidzan )

Kehebatan dakwah tuan tuan guru pondok dan habaib 
sehingga dapat menyatukan ummah , ulama diatas dasar ahli sunnah dan sebenar 



\

Akhir zaman ini pelbagai fithnah yang melandai ummat Islam
Sudah lama saya ingin menulis isu ini tetapi malam ini 6 Syawal 1435/ 2014 ALLAH memberi taufiq kepada saya baru dapat menaip tulisan ini .
Saya rasa tulisan ini amat penting diakhir zaman ini supaya anak anak muda sahabat saya anak anak buah saya yang jauh akan dapat ambil menafaat dengan fikrah dan manhaj ini .

Saya telah menyertai banyak gerakan Islam termasuk NGO dan Parti PAS .
Saya pernah menjadi Ketua Pemuda PAS cawangan Pekan Sik 2008- 2010 dan Setiausaha Urusan Ulama PAS kawasan Sik tahun 2012 - 2013 , sekarang ahli  Pelapis Ulama PAS Kedah bersama sahabat darul Hadis Kedah
Banyak lagi gerakan saya ikut dalam medan dakwah, tetapi Demi Allah saya merasa manis berjuang dengan gerakan ahli sunnah bersama ulama pondok dan mengikuti dakwah para habaib .

Baca dulu , jangan lekas menghukum !!!
Demi kebaikan untuk seluruh sahabat di akhir zaman saya tampil untuk mengajak anak anak muda supaya kita berada dalam gerakan perjuangan Islam dan ahli sunnah wal jamaah .

ALHAMDULILLAH apabila menemuai Murabbi hati Al Habib Omar bin Hafidz Yaman di Kuala Lumpur
dalam majlis Muwasholah baina ulama muslimin hujung tahun 2013 saya seperti dicuci hati oleh Habib Omar , bukan saya taksub tetapi perasaan ini Allah berikan kepada saya merasai selesa dan sesuai serta merasai penghayatan perjuangan dakwah yang tidak ada dalam mana mana gerakan kecuali jalan dakwah ulama pondok dan habaib ulama keturunan Rasulullah terutama habaib dari Yaman yang dipimpin oleh Habib Omar Al Hafidz dan Habaib lain.
Hati saya seloah olah dicuci fikiran dan jiwa saya oleh Habib Omar , bukan saya sahaja merasai begitu , ramai ulama yang hadir dari Malaysia , Indonesia , Thailand , Kemboja akur dengan kata kata habib Omar dan ada ulama yang menangis mendengar manhaj habib Omar . Perjuangan saya jelas untuk Islam dan Ahli Sunnah .



Tulisan ini saya kira akan jadi isu bagi sahabat sahabat saya dari kalangan PAS dan masyarakat yang tegar dengan politik  , tetapi mahu tidak mahu saya perlu nyatakan apa yang saya dapat agar fikrah dan manhaj jelas. Saya ingin menjaga Allah dan Rasul bukan saya ingin jaga makhluk itu sebab saya terpaksa beranikan menyatakan pendirian saya . Moga ia menjadi menafaat andai saya mati esok atau lusa .
Saya bukan UMNO /BN saya masih ahli PAS tetapi saya luahkan disini agar kita berfikir dan mendapat manhaj yang baik untuk menyelamatkan diri kita di dunia akhirat , Manhaj para habib dan ulama ahli sunnah jelas untuk dakwah kasih sayang .

Kehidupan kita yang utama iaitu pengajian ilmu untuk kenal ALLAH Rasul dan setiap apa yang wajib kita beriman maka kita perlu beriman . Kedua kita mesti ada ilmu syariat dan kehidupan perlu ikut segala hukum hakam Allah , tidak cukup itu sahaja kita perlu ada sikaf ihsan dan akhlak seperti diajar oleh baginda Rasulullah saw

Manhaj dakwah para habaib adalah manhaj ahli sunnah wal jamaah dan ada kesamaan dengan guru guru pondok atau pasentern . Disini ada pesamaan yang amat kuat antara habaib dan guru pondok mempertahankan kitab thurat / klasik dan perjuangan menegakkan ahli sunnah wal jamaah




Ramai sahabat hairan dulu saya ( Helmi Assyafie ) aktif PAS sekarang kurang sikit .
Saya jawab : Saya masih pejuang Islam yang ikut prinsip ilmu bukan taksub, saya masih ahli dan penyokong PAS , jika betul saya kata betul jika salah saya tak akan kata betul . Saya dalam PAS untuk perjuang hudud dan keadilan Islam  , sekarang ulama PAS bersungguh sungguh nak laksana hudud di Kelantan itu sebab saya masih dalam PAS dan juga masih banyak lagi ulama dalam PAS, tetapi saya sangat benci ahli PAS yang lawan ulama dan tidak semangat untuk sokong ulama pejuang hudud  , tapi tak mustahil jika PAS nanti ramai ulama sudah tiada saya akan fikir lain sebab saya diajar oleh murabbi murabbi saya  PAS adalah ijtihad bukan agama untuk dianuti dan saya mengatakan saya pejuang Islam dan ahli sunnah bukan saya pejuang PAS , jika saya pejuang PAS ini masalah yang berlaku sekarang ramai ahli PAS taksub . Manhaj para habaib dakwah atas dasar kasih sayang tidak kira politik asalkan belajar ilmu agama dan amalkan Islam dalam kehidupan , soal politik itu hak masing masing masa undi itu hak masing masing , jangan lagi kita buang masa untuk berkelahi politik hingga Islam jadi lemah dan ada dikalangan ahli politik tidak sempat belajar untuk menghayati Islam dalam kehidupan hingga meninggal dunia dalam keadaan rugi dan sia sia . Mereka anggap kerja politik betul betul amalan yang terbaik dalam kehidupan sedangkan banyak amalan lain yang telah diabaikan hingga menjadi orang rugi di akhirat .

Sekarang saya dah bertukar arah dari aktif PAS kepada lebih aktif membantu gerakan dakwah ulama pondok dan ulama para habib sebab inilah benteng ahli sunnah akhir zaman yang benar benar memperjuangkan Islam dan Ahli Sunnah yang sebenar seperti tarbiah Rasulullah , para sahabat dan imam iman kita yang agung yang telah mendapat kejayaan dalam hidup dunia akhirat

PAS sekarang tidak lagi seperti dahulu , dulu PAS ramai ahli berjuang aqidah , wala' pada kepimpinan ulama Lihat apa sudah jadi sekarang ? Saya kritik UMNO sebab ramai jahil tapi saya kritik PAS ramai ahli yang betopeng Islam , bejuang ikut nafsu sehingga ada yang tidak lagi hormat ulama sebagai contoh isu MB Selangor apabila TG Hj Hadi sokong Khalid Ibrahim kekal MB ramai ahli PAS yang tidak setuju sebaliknya memihak kepada Anwar dan banyak lagi contoh seperti Dato Tn Ibrahim bertanding dengan Mad Sabu maka yang menang Mad Sabu bukan Dato Tn Ibrahim ini sudah menjadi dalil kukuh ahli PAS sekarang bukan seperti dahulu , saya berani kata sebegini sebab PAS bukan maksum maka bebas saya memberi pandangan biar ramai yang tidak setuju dengan pandangan saya. Saya harap ummat kembali kepada ilmu dan Islam yang sebenar bukan menggunakan nama Islam atas dasar kepentingan hendak jadi YB dan MB sahaja .
 Kita perlu sokong ulama PAS dalam memperjuangkan Hudud dalam negara .Bagaimana cara untuk perjuangan ini berjaya maka saya jawab ikutlah sunnah Rasul dengan tanam ilmu keimanan dalam dada sahabat kemudia barulah bersatu untuk tegakkan syariat , sekarang ramai kita semangat untuk tegakan Islam dalam negara dalam masa yang sama dada kosong ilmu , jika orang minta terang bab hudud ramai yang tidak tahu sebab tidak belajar , jika orang yang perjuang hudud tak menjiwai apa yang diperjuangkan bagaimana kita nak terangkan kepada orang yang tidak memahami apa apa tentang hudud ? Muhasabahlah wahai orang beriman . Kembalilah kepada jalan ALLAH dan RASUL SAW

Pesan habib Omar Al Hafiz yang saya selalu ingat
" Kalian perlu mengikuti jalan orang yang telah mendapat kejayaan orang yang kerohanian mereka hebat seperti Imam Ghazali ra. jika kalian tinggal jalan mereka ( ulama tasauf ) kalian akan rugi dunia akhirat "

Saya nasihatkan diri saya , keluarga saya dan seluruh anak buah dan saudara seislam agar kita jangan buang masa dengan pertelingkahan sedangkan banyak tanggungjawab agama kita abaikan .

Jangan kita rasa para habaib tidak berjuang dan tidak berpolitik , hakikat mereka lagi berjuang dan pandai berpolitik dari kita sebab berjaya menarik ummat kepada jalan Allah dan Rasul tidak kira fahaman politik , ini kejayaan dakwah , jika orang faham Islam maka mudah untuk tegakkan Islam dan orang tidak lagi ingin pada kemungkaran , renung renunglah .

Bukan saya suruh tinggal PAS sebab PAS telah berjasa banyak untuk Islam di Malaysia , tetapi saya ingin menyeru pada ummat tidak kira PAS atau UMNO berpada pada lah kita berbalah dalam politik sampai tak sudah , kembalilah kita pada ilmu , amal, kembalilah kita kepada ALLAH dan RASUL .

Ulama kita sekarang ramai tak bijak untuk menyatukan ummah , jika ulama PAS orang UMNO tidak ikut , ini salah , ulama ini hak ummat ikutan ummah jika ulama itu cakap betul terima sahaja lah jangan lawan , ini taksub UMNO sampai tak nak belajar hingga jahil mati dalam jahil begitu juga ulama ulama tidak mesra tidak memahami masyarakat dalam kuliah dalam ceramah dan khutbah mai nak hentam sahaja hingga tidak boleh menarik orang kepada ALLAH dan Rasul hanya ulama jenis ini syok sendiri dengan pengikut yang tidak berkembang . Begitu juga ulama UMNO jarang sangat ada yang berani untuk menyatan kebenaran .
Jika negara kita terus begini maka Malaysia akan mundur segi pemikiran dan Islam di Malaysia tidak kukuh dan ahli sunnah kurang kuat . Mahu tidak mahu kita perlu menyertai gerakan dakwah para habaib yang dakwah ummah atas dasar kasih sayang untuk tarik ummat pada ALLAH dan RASUL .

 Ustaz Zulkifli Baitu Qura Melaka merangkap Ketua Ulama PAS Melaka yang merupakan salah seorang murabbi al fakir beliau menyatukan anatara PERJUANGAN AHLI SUNNAH , MEMPERTAHANKAN KITAB PENGAJIAN PONDOK , MENYERTAI DAKWAH PARA HABAIB DAN DALAM MASA YANG SAMA BELIAU BERJUANG DALAM PAS UNTUK TEGAK ISLAM dan beliau pernah berkata kepada saya . Kita ahli sunnah berjuang atas dasar llmu kita perlu ikuti dakwah para habaib yang luar biasa dan kita berjuang dalam PAS kita bukan taksub , apa yang kerajaan Melaka buat baik saya akan sokong termasuk majlis maulid kerajaan Melaka anjur saya akan hadir sertai kerajaan bawah UMNO tidak boleh buat lebih baik sebab dasar merka kurang baik dan skop untuk buat baik terbatas maka tugas kita untuk sokong apa sahaja kebaikan walaupun ia dari UMNO ini fahaman mesti kita terap ajar lahir perjuang Islam sebenar beteraskan ilmu bukan semangat bejuang ikut hawa nafsu .

SAYA MENYERU AGAR ANAK ANAK MUDA YANG BENAR BENAR UNTUK BEJUANG ISLAM DAN AHLI SUNNAH MARILAH KITA BERSATU SOKONG PERJUANGAN ULAMA PONDOK DAN HABIB DENGAN MENGIKUTI MAJLIS ILMU DARI ULAMA YANG BENAR BENAR HIDUP HATI MEREKA DENGAN ALLAH DAN RASUL SERTA MENJIWAI KASIH SAYANG KEPADA ALLAH DAN RASUL DAN MENGIKUT ADAB KASIH SAYANG
APABILA ANDA DAPAT ULAMA SEPERTI INI IKUTILAH MEREKA DAN BANTULAH DAKWAH MEREKA MOGA KITA AKAN DAPAT KASIH SAYANG ALLAH DAN RASUL
- TIDAK CUKUP UNTUK HADIR MAJLIS MAHABBAH DAN SELAWAT SAHAJA , KITA PERLU MENUNTUT ILMU AGAR HATI KITA MERASA MANIS DENGAN ISLAM DAN IMAN SERTA PERJUANGAN ISLAM

Ini pandangan  dan luahan hati al fakir Helmi Assyafie berdasarkan pengalaman muda dalam medan dakwah ini . Jika berlaku khilaf mohon maaf dan doa kebaikan dunia akhirat untuk al fakir.
- 6 Syawal jam 2. 30 mlm
.............................................................................................
SAMBUNGAN
8 Syawal 1435

PAS Memberi sumbangan besar kepada Islam di Malaysia

ALHAMDULILLAH hari ini dihubungi Cikgu Sukarno Paksi Darul Hadis
dan beliau telah memberi semangat dan nasihat yang bermanfaat pada hamba ini .Pada hari yang sama saya dan cikgu sukarno Paksi menziarahi Murabbi Mursyid saya Tuan Guru haji Salleh Musa Pondok Ar Rahmaniah Sik beliau dalam amanat mengatakan " Jangan tinggal jemaah , kita tidak boleh lari dari perjuangan , yang jadi masalah adalah pimpinan yang buat perangai , kita kena ( perlu ) simpan ( baiki ) tetapi kita tidak boleh lari dari pejuangan yang diamanahkan oleh Rasulullah kepada kita "


Alhamdulillah saya masih sedar dan masih ahli PAS dan saya masih berjuang dan masih sayangkan PAS kerana dua faktor , pertama kerana banyak lagi ulama dalam PAS dan kedua PAS terutama dewan ulama bersungguh sungguh hendak melaksanakan hudud . Semua ini berdasarkan kajian dan penglibatan saya dalam program jemaah.
Tetapi saya bukan taklid dan saya diajar untuk bencikan taklid , apa yang diamalkan adalah mengikut ilmu dan ulama . Saya bencikan orang yang lawan ulama , saya bencikan orang yang berjuang tanpa mempelajari ilmu sehingga tidak menjadi perjuang Islam sebaliknya menjadi hamba parti sahaja .
Kesimpulannya perjuangan mesti dari ilmu bukan semangat .

Perjuangan yang paling baik sekarang ini mestilah digabungkan PERJUANGAN AHLI SUNNAH ,  HARAKI YANG BERSIFAT SUFI , GERAKAN DAKWAH HABAIB ( ULAMA AHLI BAITH TERUTAMA DARI YAMAN ) , PONDOK , DAN PAS bagi kita orang Malaysia.

NASIHAT Akhir saya :
Jangan jadi macam orang dulu letak politik nombor satu dan begaduh sepanjang masa sampai ramai berpolitik sampai mati tak sempat nak tambah amal amal disebabkan taksub pada politik , kita perlu ubah cara pemikiran , hak politik lima tahun sekali kita undi, yang kerja politik teruskan sepanjang masa tetapi jangan bergaduh sepanjang tahun sampai merugikan kita , kita tambahkan amalan untuk kaya di akhirat , kita satukan kekuatan ahli sunnah , kita tambahkan ilmu dalam diri kita , kita jangan buang masa lagi . Dakwahlah dengan dakwah kasih sayang jangan kira PAS atau UMNO kita dakwah ummat supaya kembali kepada ALLAH dan RASUL .
Jika PAS dapat bertahaluf dengan DAP mengapa pula kita tidak boleh dakwah kasih sayang kepada UMNO agar mereka faham ISLAM . Sudah sudah bergaduh hal politik
Berjuanglah dengan iman dan prinsip Islam dan ajaran ahli sunnah , jangan berjuang dengan nafsu !!!

SAHABAT sakalian jangan sahaja berjuang dengan PAS kerana diakhir zaman sekarang PAS tidak lagi seperti PAS dahulu , tetapi yang pasti kita bersama para alim ulama , jangan kita lawan mereka , dan marilah kita bergabung dengan ulama pondok untuk kuatkan kesatuan ahli sunnah wal jamaah , selain itu jangan tolak manhaj para habaib untuk kita dakwah ummat dengan kasih sayang .

INSYALLAH dengan gabungan ini kita akan merasai kemanisan perjuangan .
Saya tidak ada apa apa kepentingan melainkan menyeru saudara kepada ALLAH dan Rasul .
Jika apa yang salah dari UMNO saya akan kritik , jika ada kesalahan dari PAS saya akan kritik dan jika ada baik dari UMNO saya akan sokong dan bantu dan pastinya saya akan istiqamah dalam PAS selagi ulama ahli sunnah masih ramai dan selagi PAS bertegas untuk perjuangkan hudud . Sudah pasti saya tidak akan masuk UMNO sebab dasar mereka tidak kepada perjuangan hukum ALLAH ( Hudud) .

Jangan kita tolak dan jangan kita hina dakwah para habib kerana dakwah mereka berkesan dizaman sekarang dan tidak dapat dinafikan kerana sesuai dengan jiwa ummat  Islam nusantara dengan gerakan dakwah habaib disebabkan ISLAM tanah melayu dari Indonesia yang masuk dari Yaman dan manakala Islam di Melaka dari Arab dan China.
Budaya melayu dengan Yaman hampir sama dan budaya pondok dengan budaya dakwah ribat di Yaman hampir sama diseluruh nusantara .

Ulama Pondok harus bergabung dengan gerakan dakwah habaib disebabkan kita ingin martabatkan ulama dan perjungan ahli sunnah agar tidak lagi dikuasai oleh orang politik . Lihat sekarang Tuan Guru Hj Hadi dan Tuan Guru Nik Aziz masih ada ok lah , jika mereka sudah tiada , jika kita biarkan golongan ulama akan diketepikan oleh orang politik , orang politik hanya menggunakan ulama pondok untuk doa solat hajat baca yassin dan menyelesaikan masalah pergaduhan sahaja , bila menang mereka akan ketepikan ulama . Ini hakikat orang politik yang tidak berpegang dengan manhaj ahli sunnah , tetapi jika seperti Kelantan ok setakat sekarang disebabkan jasa asbab pemerintahan Tn Guru Nik Aziz hingga sekarang memertabatkan ulama dan Pondok , tatapi bukan semua begini , banyak kes telah dibuktikan orang politik hanya pergunakan ulama sahaja . Oleh kerana itu kita mesti bersama ulama berjuang bersama ulama kuatkan ahli sunnah sepeti manhaj para habaib jangan hirau orang dunia kita hanya berdakwah tarik orang kepada ALLAH dan RASUL . Inilah ajaran yang sebenar ulama dikedudukan yang tinggi bukan hina disisi masyarakat kerana ulama yang benar ikhlas dakwah kepada ALLAH dan RASUL mereka tidak jaga makhluk tetapi mereka menjaga ALLAH DAN RASUL sehingga mereka menjadi orang yang tinggi disisi ALLAH seperti imam imam mujtahid IMAM SYAFIE , IMAM GHAZALI , IMAM ABU HASAN ASYARI , IMAM NAWAWI DAN LAIN LAIN . Mereka hebat kerana  mereka tidak tunduk pada kuasa dan tidak tunduk pada makhluk tetapi mereka tunduk hanya kepada ALLAH mereka hanya jaga ALLAH RASUL demi PERJUANGAN ISLAM

4 comments:

  1. Alhamdulilah inilah manhaj yang benar..

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. assalammualaikum, saya amirul ingin bertanya bagaimana nak ikut jalan dakwah habaib dan pondok ini sedangkan sekarang ini saya sedang belajar di uia pj? program2 bersama para ulama ini selalu dijalankan dimana?

    ReplyDelete
  4. Masjid USJ1 Sbg Jaya ada pengajian kitab

    ReplyDelete

ampuni kami