Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Sunday, December 22, 2013

ILMU . SULUK . DAKWAH - Syeikh Maulana Muhammad Ilyas al-Kandahlawi

Syeikh Maulana Muhammad Ilyas al-Kandahlawi rahimahullah berkata: 

“Hasil daripada ILMU ialah wujudnya AMAL. Dan hasil daripada AMAL ialah wujudnya ZIKIR.. 

Apabila ILMU tidak wujudkan AMAL (hanya ilmu sahaja), maka ia merupakan ZULMAT (kegelapan)..

Jika AMAL tidak beserta INGAT Pada Allah (zikrullah), maka ia adalah bisikan sahaja..

ZIKIR tanpa ILMU adalah FITNAH..”

beliau berkata lagi :

"Maksud ILMU yang pertama dan utama agar seseorang itu mengISLAH (memperbaiki) kekurangan dan kelemahan dirinya, memahami kewajipan atas dirinya dan berusaha memperbaiki dirinya..

Apabila ILMU digunakan untuk menyalahkan orang lain dan mencari keaiban orang, maka ILMU itu akan menjadi asbab takabbur dan sombong lalu ILMU itu akan membinasakan pemilik ILMU itu sendiri.."

Maulana Sayyid Abul Hasan an-Nadwi al-Hasani rahimahullah berkata :

"Belia-belia Islam yang bakal memimpin ummat pada masa akan datang sangat perlu diisikan dengan ILMU, TAZKIYAH RUHIYYAH, SEMANGAT JUANG (jihad & dakwah) dan sifat zuhud daripada dunia..

Kalau tidak, akan dibimbangi mereka akan kecundang dalam menghadapi cabaran akhir zaman.. Kepetahan lidah dalam berucap dan keluasan ilmu belum dapat memberi kesan yang terbaik kalau tidak disertai dengan kekuatan rohani yang mantap..."

beliau berkata lagi :

“Salah satu usaha dalam dakwah ini adalah menjadikan dakwah sebagai cara untuk mendatangkan orang awam kepada ulama', dan mewujudkan kerisauan ulama' pada diri orang awam.

Dan orang awam dapat memahami darjat ketinggian ulama', sehingga orang awam sentiasa mengambil manfaat daripada para ulama'. Sesuai dengan aturan dan penegasan atas hal ini, dianjurkan agar sentiasa berkhidmat kepada alim ulama'..”

Syeikh Maulana Saad al-Kandahlawi hafizahullah berkata :

"Dengan memahami bahawa Ta'lim (Tadris/Madrasah), Tabligh (dakwah) dan Tasawwuf (tariqat/suluk) adalah merupakan kerja-kerja Nubbuwwah (kenabian)..

Hanya orang yang bodoh akan mengatakan bahawa antara ketiga-tiganya bercanggah antara satu sama lain..

Pada pendapat saya, saya tidak melihat mana-mana satu yang lebih jahil daripada ini (ianya adalah kemuncak kejahilan) jika ada yang berpandangan bahawa kerja-kerja ini (ilmu,suluk,dakwah) adalah bertentangan antara satu sama lain.."

- ILMU, SULUK & DAKWAH TIDAK DAPAT DIPISAHKAN..

~ CINTA PADA PARA ULAMA' DAN SOLIHIN MERUPAKAN KEBAHAGIAAN BUAT KAMI..

Ya Allah, himpunkan lah kami bersama mereka Para Ulama' dan Solihin di dunia ini, di Akhirat dan di dalam Syurga kelak.. dan juga bersama penghulu Para Ulama' dan Solihin, iaitu Sayyiduna Rasulullah sollAllahu'alaihi wasallam..

Amin Allahumma Amin, bi sirril Fatihah..

No comments:

Post a Comment

ampuni kami