Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Monday, July 30, 2012

Belajar Pondok pun makan nasih juga ... Rezeki Allah SWT tetap bersama penuntut ilmu agama dan pejuang agama- USTAZ AZHAR IDRUS

Hari ini 10 Ramadhan 1433 Pondok Ar Rahmaniah menerima ramai pelajar universiti untuk mengikuti daurah khas semperna Ramadhan . Ramai pelajar dari UIA , UM , UUM , UNIMAP , INSANIAH dan lain -lain IPTA . Ini membuktikan masyarakat sekarang terutamanya pelajar Universiti sudah bertukar sausana . Ramai remaja yang ingin dekati agama , hanya di pondok-pondok mereka akan ditarbiah untuk menghayati ajaran agama yang sebenar mengikut aliran ahli sunnah .
Pengajian pondok menekankan barakah ilmu dan adab-adab untuk mendapatkan barakah dari Allah .
Tanpa barakah ilmu maka seseorang tidak munggkin dapat menghayati kehidupan beragama secara keseluruhan .
Sebelum ini telah hampir 4 tahun kebelakangan ini pihak madrasah sudah biasa menerima kehadiran pelajar universiti mengadakan daurah selama seminggu atau dua minggu di pondok . Tetapi hari ini 10 Ramadhan 1433 kehadiran dan permohonan pelajar Universiti sangat meningkat . Sausana ini amat baik , pelajar Universiti dan pelajar pondok berkampung disatu tempat , sausana ini dapat membentuk satu gabungan pemikiran anak muda antara pelajar pondok dan universiti supaya dapat mengeluarkan daie atau bakal pendakwah yang terbaik pada masyarakat dan dapat bersama-sama bergabung untuk meneruskan perjuangan Islam di Negara kita khususnya .




 Gambar dibawah adalah gambar program daurah khas Ramadhan , ramai pelajar dari serata pondok seluruh negeri semenanjung dan termasuk pondok selatan thailand dan pelajar universiti berkampung di Madrasah Ar Rahmaniah untuk mendapat tarbiah dari tokoh ulama Kedah Tn Guru Hj Salleh Musa yang berusia 84 tahun . 

No comments:

Post a Comment

ampuni kami