Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Saturday, July 28, 2018

Sheikh Ahmad Solahuddin Al Hajin Al Azhari

Pengenalan Ringkas kepada Al-'Alim Al-Azhari Fadhilatus Syaikh Ahmad Al-Hajain Hafizahullah.

Nama : Ahmad Bin Solahuddin Bin Abdullah Al-Hajain
Tarikh Lahir : 12 Syaaban 1377 (Hijri) bersamaan 3-3-1958

Fadhilatus Syaikh telah berguru dan menuntut Ilmu dari para Ulamak Besar bermula dari tahun 1978. Antaranya :

1. Fadhilatus Syaikh Muhammad Najib Al-Muti'e. Antara Muhaddith dan Faqih Besar Ummah kurun ini. Ulamak yang menyempurnakan karangan Al-Majmuk Syarah Al-Muhazzab oleh Al-Imam An-Nawawi Rahimahullah.
Fadhilatus Syeikh Ahmad telah diberikan Ijazah oleh Gurunya ini bagi kesemua Ilmu/Kitab yang berada dalam hafazan beliau. **(وقد أجازه بمحفوظاتي عن)

2. Fadhilatus Syaikh al-Faqih Al-Maliki, Ismail Sodiq Al-'Adawi Rahimahullah.

3. Fadhilatus Syaikh Al-Haafiz(Ulamak Besar Bidang Hadith) Al-Usuli,Abdullah Ibn Muhammad Ibn Siddiq Al-Ghumariy. (Fadhilatus Syeikh Ahmad mendapat Ijazah bg Kitab As-Syamail Al-Muhammadiyah dan beberapa Hadith Musalsal dari Gurunya ini)

4. Fadhilatus Syaikh,Al-Faqih Al-Maliki,Ahmad Taha Rayyan, Hafizahullah. (Fadhilatus Syaikh Ahmad telah mendapat Ijazah dari Gurunya ini bg kesemua Ilmu/Kitab yang berada dalam hafazan/rekod beliau**(وقد أجازه بمحفوظاتي عنه.)

5. Fadhilatus Syaikh,Al-Alim Al-Allamah, Mantan Mufti Diyar Misriyyah As-Syaikh Nuruddin 'Ali Jum'ah,Hafizahullah Taala.
(Fadhilatus Syaikh Ahmad telah belajar kebanyakan Ilmu Syar'iyyah dari Al-Allamah Syeikh Ali Jum'ah,dan telah diberikan Ijazah 'Ammah bg kesemua 'Marwiyyat'(Sanad-sanad) dan Ijazah-Ijazah khususnya Kitab-kitab Hadith utama seperti Soheh al-Bukhari,,Muslim dan lain-lain oleh Gurunya ini.

Al-Allamah Syeikh Ali Jum'ah juga pernah memuji muridnya ini dengan menyebutkan bahawa Syeikh Ahmad adalah antara muridnya yang sangat panjang tempoh mulazamah dalam pengajian bersama beliau,melebihi 30 tahun.
Antara ucapan beliau terhadap Syeikh Ahmad : "Kesemua Ilmu aku ada/boleh kamu ambil darinya")

Hafizahumullahu Taala. Semoga Allah S.W.T memberikan kebaikan dan penjagaan kepada guru-guru kita yang mulia ini agar mereka dapat terus mendidik dan membimbing kita semua. Amin.
Ziarah al alim alamah Syeikh Ahmad Solahuddin Al Hajin Al Husaini Al Azhari ke bumi Kedah Darul Aman.

Khulasah dari tausiah Syeikh Ahmad Solahuddin Al Hanji .
Dalam tausiah Syeikh menasihatkan kita agar perbanyakkan ibadah.
Jaga solat dan sebaiknya perjua jaga sangat solat diawal waktu.
Jawab azan dan berselawat agar dapat fadzilat syafaat Rasul di akhirat nanti.

Selain itu syeikh nasihatkan kita agar banyak zikir dan fikir untuk dapat maqam sidiqin dan maqam mahabbah sehingga menjadi golongan arifin.
Zikir sehingga ALLAH kurnia khusyuk.
Bila hati dipenuhi zikir maka yang akan keluar akhlak yang baik , ketika itu Insya ALLAH semua yang keluar akhlak yang baik dan tidak akan terkeluar yang tidak baik. Mulut tidak kata yang tidak baik , mata tidak lihat yang tak baik , angota semua tidak suka kepada yang tidak baik.
Fikir untuk muhasabah diri dan perbetulkan diri.

Mahaqam mahabbah perlu mengikuti jalan salik .
Mujahadah bersungguh sungguh lawan musuh nafsu kita , musuh nafsu itu ada 4 iaitu hawa , nafsu , syaitan dan dunia. Hendaklah kita lawan musuh ini dengan bersungguh sungguh agar kita berjaya menjadi hamba ALLAH.

Jangan sekali kali kita takabur ,
Jangan rasa kita mulia, jangan minta kamu dimuliakan .
Imam Ghazali berkata dalam kitab Ihya beliau , wajib tiap tiap mukalaf pelajari sifat sifat mazmumah lebih dari 35 sifat buruk keluar dari hati yang wajib kita jauhi.
Satu akau hendak berpesan kepada kamu semua yang bergaul dengan masyarakat  , hendaklah kamu merasai seluruh orang Islam itu lebih mulia dari diri kamu. Terkadang orang yang kamu hina itu lebih mulia hakikatnya disisi ALLAH , terkadang kamu hina orang mulia hakikatnya disisi ALLAH maka pada masa itu kamu telah membenci wali dari wali ALLAH maka perkara ini akan mengundang murka ALLAH.

Moga ALLAH rahmati Syeikh Ahmad
Moga ALLAH berkati beliau
Moga ALLAH lanjutkan usia beliau
Moga ALLAH muliakan beliau dunia akhirat.

Moga ALLAH tambah keberkatan negeri Kedah Darul Aman dengan kehadiran ulama ahli sunnah wal jamaah dan kekasih Nya .

Khulasah Kuliah Syeikh Ahmad Solahuddin Al Azhari di Ukir Mall Alor Setar
27.7.18
Catatan:
Helmi Assyafie

Pertama bertemu dengan beliau sudah jatuh cinta dengan akhlaknya yang mulia mengingatkan kita kepada salafus soleh terdahulu , beliau mengajar adab kepada orang yang bersama beliau. Moga ALLAH pertemukan lagi dengan beliau di masa masa akan datang.








1 comment:

ampuni kami