Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Wednesday, May 27, 2015

Utusan Malaysia dan Wahabi fithnah Habib. - Helmi Assyafie pembela ahli sunnah wal jamaah dan para habaib

 Tanya pada ahli baru kita boleh pegang sesuatu pandangan dan pendapat . Komen dalam utusan ini bukan ahli dalam tarikad. 
Seperti tanya soal gigi kepadad dr jantung dan tanya soal jantung pada tukang besi, mana mungkin selesai kes.
Begitu juga tanya soal tarikat pada wahabi. Wahabi bukan tarikat sahaja semua tak betul dia sahaja yang betul.
Soal lah pada ahlinya seperti Syeikh Murtadza Negeri 9 , Syeikh Sanusi Kedah dan lain lain ulama yang ahli dalam soal ini. Serahkan bab ini pada ahli jika tidak tunggu binsa dan qiamat sahaja lah.

Isu Utusan dan Wahbi serang Habib.
Kenyataan Media
Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (ASWAJA).
1. ASWAJA kecewa dengan tindakan Utusan Malaysia, Utusan Online yang menyiarkan artikel kononnya mengenai kesesatan Tariqat tanpa mengambil rujukan pihak berautoriti di negara ini. Nampaknya bagaikan ada agenda yang tersirat cuba dilakukan wartawan Utusan dan menjadi persoalannya apakah beliau faham dengan pengertian Tariqat dalam erti kata sebenarnya. Isu yang ditimbulkan ini boleh mencetuskan perpecahan dalam kalangan umat Islam dan mengelirukan umat Islam khususnya bagi yang tidak memahami Tariqat.
2. Utusan seharusnya bersikap ilmiah jika mahu membuat analisis pembongkaran dan perlu mengambil pandangan dari ulama muktabar yang mempunyai kepakaran dalam bab Tariqat seluruh dunia seperti masyakih Azhar, Nahdatul Ulama dan Jilsah Negeri Sembilan dan bukannya mengambil pandangan utama individ bermasalah seperti Maulana Asri yang menyesatkan Imam Ibn Ishaq iaitu imam ilmu sejarah umat islam. Tidak cukup itu beliau juga menyesatkan amalan tahlil arwah, menyesatkan amalan zikir berjemaah, menyesatkan amalan maulid Nabi dan pernah menolak hadis mengenai peristiwa ganjil semasa kelahiran Rasulullah SAW. Dalam hal ini beliau tak layak untuk diangkat sebagai pakar hadis kerana beliau sendiri buta tentang hadis
3. Dalam hal ini timbul keraguan kenapa penulis Utusan tidak membuat rujukan kepada pihak berautoriti agama seperti JAKIM, MUFTI dan sebagainya. Malah, sebelum ini pun Majlis Fatwa sudah mengeluarkan kenyataan dan membuat keputusan mengenai Tariqat dan sepatutnya ia tidak perlu lagi dijadikan isu oleh Utusan Malaysia.
4. Jika utusan merujuk fatwa jakim tentang Naqsyahbandi Haqqani. Sepatutnya Utusan tidak mendahului JAKIM kerana JAKIM sendiri tidak menyatakan dengan ilmiah kesestan tarekat Naqsyahbandi.
5. Utusan sepatutnya lebih berhati-hati dalam berkomentar tentang para habib. Contohnya Habib Syeikh sendiri menafikan beliau mengikut haqqani. Adapun baiah yg kita nampak itu bukan baiah kesetiaan. Tetapi ia adalah baiaah tabarruk. Ia berbeza dgn baiaah kesetiaan
6. Akibat menulis bersumberkan tokoh-tokoh pro-wahabi. Penulisan utusan dicemari dengan elemen fitnah yang sekaligus merosakkan imej Islam dan mengelirukan umat Islam di negara ini.
7. Sehubungan dengan itu, ASWAJA menyeru pihak berkuasa agama supaya bersuara bagi merungkai segala persoalan yang dibangkitkan Utusan Malaysia, jika tidak ia akan mengakibatkan Tariqat terus dipandang serong oleh golongan yang tidak berilmu dah memahaminya.
Sekian Terima Kasih
Zamihan Mat Zin al-Ghari
Presiden ASWAJA (25 MEI 2015).

Mengenal Tuan Guru Al-Habib Umar Ben Hafiz
- Lahir pada isnin/ 4 Muharran 1355H / 27 Mei 1963 M
-Dilahirkan Di kota Tarim "kota seribu Wali" di Negeri Hadramaut Wilayah selatan Yaman.
-kota yg muncul ramai auliya dan org soleh.
-dari kecil telah ditanam dgn nilai-nilai kebajikan yg bersumber Al-quran dan sunnah Nabi Saw. beliau membesar dlm lingkungan Ahlu Sunnah Wal jamaah yg bermazhab syafie dgn Thariqah bani Alawi.
-Guru pertama Ayah beliau sendiri (Al-Habib Muhamad bin Salim Bin Hafiz) Sorg Mufti kota Tarim
-pada hari jumaat (Habib Muhamad bin salim ) berangkat ke masjid Muhdhor pada masa itu Habib Umar berumur 9 tahun dan sampai dimasjid ayah Habib umar meletakkan serban disebelah habib Umar dan keluar untuk menandatangan dipos tentera. dan ayah Habib Umar xdtg kembali selepas peristiwa itu habib Umar tidak bertemu Ayahnya.
guru Habib Umar selain ayahnya
- Al-Allamah Al-Habib Muhammad bin Alwi bin Syihabuddin
-Al-Habib Ahmad bin Ali bin Syeikh Abu Bakar
-Al-Habib Abdullah bin Syeikh Al-Aydrus
-Al-Habib Abdullah bin Hassan Bilfaqih
-Al-Habib Umar bin Aluti Al-Kaaf
-Asy-Syeikh Taufiq Aman
-Al-Habib Ali Masyhur bin Muhamad bin Salim bin Hafiz (Abg kandung Habib Umar)
-keluarganya menghantar habib Umar ke kota Baidho demi keselamatan habib pada bulan safar tahun 1402 H.
berguru di Kota Baidho dgn Al-Imam Al-Arif Billah Al-Habib Muhammad bin Abdullah Al-Haddad.
-Habib Zein bin Ibrahim bin Smith
dan Ramai lagi yg tidak dpt disebut kesemuanya..
Karya Habib Umar
- Is'af At-Thalibi
-Ridha al-Khalaq bi bayan Makarimal Akhlaq
-Taujihat Al-Thullab
-Syarah Mandzumah
-Sanad Al-'Ulwi
-Adz-Dzakirah Al-Muryarrafah
dan banyak lagi..
Mempunyai pusat pengajian Darul Mustafa
syarat menjadi pelajar darul Mustafa adalah seorg calon harus memiliki kemahuan yg kuat dlm menuntut ilnu agama, memiliki niat serta tujuan yg baik, menguasai dasar-dasar ajaran islam sepertu ilmu fiqah nahu dan hadis.
mempunyai Muridnya berasal dari serata dunia, indonesia, malaysia, singapure, kepulauan komoro, tanzania, kenya, sudan ,mesir, england, pakistan, USA, Kanada, Yaman, Oman, UAE, Arab Saudi, Syria & negara lainnya.
-digelar Singa Podium kerana perkataan dan ucapan serta ceramah yg mampu menarik hati-hati org dan melembutkan hati2 yg keras untuk menangis dgn perkataan habib Umar.
-beliau merupakkan seorg yg mendalami ilmu hadis, bnyak menghafal matan hadis dan sanadnya dari dirinya hingga kepada Rasulullah saw.
-beliau juga Ahli dalam ilmu tafsir Al-Quran, Ilmu fiqah serta Usulnya dan berbagai ilmu yg lain.
beliau telah banyak menjelajah hadir atas jemputan Daripada Anak Muridnya hadir kepada pelusuk dunia. menjelajah demi mengembangkan dakwah Rasulullah Saw.
Ilmu Beliau diIktiraf oleh Ramai Ulama masa kini termasuk Ulama Al-Azhar. bahkan adalah Muslim yg ke 28 Berpengaruh pada zaman ini.
ilmu dan kehebatan Habib Umar yang jelas hebat bukan sahaja pada Namanya tapi pada keilmuan dan kepakaran dalam dakwah dan tarbiah.
-penutup
- Sayangi Para Ulama kerana Ulama itu perantara kepada Rasulullah saw.
-Kita akan bersama dengan siapa yang kita syg maka apabila kita sayang Ulama kita sayang Nabi Saw maka kita akan bersama Mereka kelak.
-Maka kita sangat sedih dgn tindakan sesetenggah pihak untuk menjatuhkan para habib termasuk Habib Umar. bahkan tidak setanding dan tidak layak ilmu mereka menandingi Habib Umar. maka tidak layak untuk mengatakan habib Umar sesat. biarlah setiap kenyataan berdasarkan dalil dan hujjah yg tepat dan jgn disebarkan fitnah bahkan fitnah kepada kekasih Allah itu adalah lebih berat azabnya..







" TAK AKAN HABIB HILANG DARI DUNIA AHLI SUNNAH WAL JAMAAH"- Helmi Assyafie
. Insya Allah selagi mana hayat dikandung badan maka saya akan terus membela para habaib ahli sunnah wal jamaah dalam memastikan perjuangan ahli sunnah wal jamaah dapat diteruskan bersama ulama pondok dan syeikh syeikh muktabar ahli sunnah wal jamaah .
Saya bersumpah dengan nama Allah akan pertahankan kebenaran ahli sunnah wal jamaah dan habaib serta ulama ahli sunnah wal jamaah. Insya Allah yakinlah jalan ini sahaja kita boleh membela kesucian agama Islam yang dibawa Rasulullah dengan cara berjuang untuk mempertahankan ahli sunnah wal jamaah dan ulama yang beramal ulama akhirat .,....

3 comments:

  1. La Utusan tu bukan bercara dosa dan pahala. Utusan tu promosi maksiat, mungkar, judi, tak tutup aurat dah lama. Bukan baru Utusan buat kerja maksiat, bohong dan fitnah. Cuma kita ni bila boleh masuk utusan seronok pulak. Bila utusan fitnah orang lain senyap pilak. bila fitnah kita barulah sibu. Semoga Allah beri pertunjuk pada kita semua

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum saudara admin,sy sangat berkeinginan untuk Bertemu dgn TG HJ Salleh..boleh ke saudara bg panduan..ni no.hp sy 0194740150

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum saudara admin,sy sangat berkeinginan untuk Bertemu dgn TG HJ Salleh..boleh ke saudara bg panduan..ni no.hp sy 0194740150

    ReplyDelete

ampuni kami