Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Tuesday, July 1, 2014

Kejar pahala dibulan Ramadhan dengan bersungguh


KINI kita telah memasuki bulan suci Ramadan. Salah satu kesalahan yang biasa dilakukan sebahagian umat Islam pada bulan Ramadan ialah kembali tidur selepas bersahur. Mungkin kerana terlalu penat dan mengantuk akibat aktiviti pada malam hari.
Apapun alasannya, kebiasaan ini sangat merugikan. Tidur kembali selepas sahur akan membuat kita terlepas pahala yang sangat banyak. Salah satunya ialah menghadiri solat Subuh berjemaah di masjid ataupun di surau.
Suatu hari Umar bin al-Khattab tidak melihat Sulaiman bin Abi Hathmah dalam barisan solat Subuh. Pagi harinya, apabila Umar pergi ke pasar, beliau berjumpa dengan ibu Sulaiman yang bernama Syifa. Umar bertanya kepadanya: “Mengapa aku tidak melihat Sulaiman pada solat Subuh hari ini?”
Syifa menjawab: “Ia melakukan solat tahajud sepanjang malam. Jadi, apabila hampir masuk waktu Subuh, beliau tertidur.”
Umar berkata: “Menghadiri solat Subuh berjemaah lebih aku sukai berbanding melakukan solat sunat sepanjang malam.” (Muwatta)
Keprihatinan Umar
Kisah ini memperlihatkan keprihatinan Khalifah Umar kepada rakyatnya. Beliau bukan hanya memperhatikan kebajikan makan dan minum mereka, bahkan turut menginginkan kebaikan dalam perkara akhirat mereka.
Tidak luput daripada perhatian beliau ialah para pemuda dan belia. Sulaiman bin Abi Hathmah seorang belia di Madinah pada masa itu. Apabila beliau tidak hadir dalam solat berjemaah, Umar berkeinginan untuk mengambil tahu perkara yang berkaitan dengannya.
Ucapan Khalifah Umar menggambarkan kepentingan solat Subuh berjemaah. Solat ini memang sangat besar nilainya di sisi Allah SWT. Pada masa itu, malaikat malam dan malaikat siang yang bertugas mencatat amalan manusia akan berkumpul untuk menyaksikan pelaksanaan solat ini.
Allah berfirman yang bermaksud: Sesungguhnya solat fajar disaksikan (oleh para malaikat). (al-Isra’: 78)
Aktiviti ibadah yang kita lakukan pada malam hari tidak dapat menjadi alasan untuk meninggalkan Subuh berjemaah. Apalagi aktiviti bukan ibadah seperti menonton televisyen dan permainan. Pahala solat Subuh berjemaah lebih besar berbanding melakukan ibadah sepanjang malam.
Rasulullah bersabda: Siapa yang melakukan solat Subuh berjemaah, maka ia seolah-olah melakukan solat sepanjang malam. (Muslim)
Justeru, mari teguhkan tekad untuk menghadiri solat Subuh berjemaah dari sekarang. Semoga perkara ini telah menjadi kebiasaan kita apabila masuk bulan suci Ramadan nanti. Wallahu a’lam.

TAALIM ASYAI'RAH Ayer Hitam Kedah 
membuka ruang kepada seluruh muslimin muslimat untuk menyumbang di bulan Ramadhan bagi menjayakan majlis Ihya Ramadhan menghidupkan amalam sebulan Ramadhan dengan pengajian dan ibadah . 
Taalim Asyai'rah menganjurkan Daurah pengajian selama sebulan Ramadhan dan berbuka dan bersahur berjemaah dan kami memiliki pelajar miskin (anak angkat Taalim Asyairah ) jika ada yang bermurah hati boleh datang sendiri hulur bantuan makanan , keewangan , baju raya atau salurkan dalam akaun Rasimi Taalim Asyairah ( MAYBANK - TAALIM ASSYAIIRAH - 552095214534 )
Program 
8- 10 pagi : Kitab Tauhid 
11- 12 tnghri : Kitab Tasauf 
3- 4.30 petang : Sirah 
5- 6.30 petang : Tauhid 
Buka puasa dan bersahur cara berjemaah 
Tarawikh imam hafiz dari Thailand 
( Bantuan masyarakat diperlukan untuk hidupkan Ramadhan di pusat pengajian Taalim Asyairah yang baru ditubuhkan dua bulan sahaja ) 


No comments:

Post a Comment

ampuni kami