Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Thursday, February 24, 2011

Biodata Tokoh

Saya dihubungi oleh kakitangan pejabat daerah sik petang tadi . Beliau minta biodata Tn Guru Hj Salleh untuk pogram Maulidur Rasul SAW peringkat Daerah tahun 1432H di Pondok Ar Rahmaniah .
Saya terus tergesa-gesa mencari biodata Tn Guru yang telah lama saya kumpul .
Maka ada pelajar pondok menyuruh beliau untuk semak didalam blog ini .
Saya pun dah lupa ada sedikit saya masukkan sejarah Tn Guru dulu tapi tidak lengkap .
ALLAHUAKBAR ...Taufiq Allah dan ketentuan Allah semua ini , maka malam ini saya fikir lebih baik saya masukkan sekali lagi dan lebih sedikit maklumat berbanding tempoh hari . Boleh ummat mengenali tokoh ulama terkemuka ini .

 Nama :Tn Guru Hj Salleh bin Musa 
   Tarikh Lahir : 08.02.1929
Ayah: Tn Guru Hj Musa bin Salleh
Ibu:Khatijah bt Saad
Tempat lahir :Pekan Sik
Bil Adik beradik : 8 orang
Anak ke : 3
Pendidikan : - 1.Sek Rendah Keb Sik
(Dan ke Pondok Tn Hussin Kedah , kemudian ke Pondok Tn Guru Hj Mad Nawawi Gurun Kedah, ini kurang mashur kerana Tn Guru Sekejap sahaja disana )
2. Pondok Pak Chu Him Gajah Mati Pendang Kedah
,3.Darul Ulum Makkah dan menamatkan sijil kepujian Aliy '
4. Kemudian mendalami ilmu di Masjidil Haram Makkah bersama syeikh-syeikh terkemuka diantaranya Syeikh Ismail Fatani , Syeikh Yassin Al Fadani , Syeikh Abd Qadir Mandili , Syeikh Syed Alawi Al Malikki , Syeikh Syed Amin Qutubi dan syeikh muktabar lain .

Berkahwin dengan Hj Hatiah bt Hanafi
Mendapat 2 orang cahaya mata semasa berlajar di Makkah .
Tn Guru memiliki 11 orang cahaya mata semuanya .
Kini isteri beliau sudah meninggal dunia dan Tn Guru sekali lagi berkahwin dengan Hj Sofiah bt Hj Awang

Tahun 1964 Tn Guru pulang ke Tanah air dan terus berkhidmat membantu mengajar di pondok ayah beliau di Pekan Sik .
Tn Guru menggantikan ayah beliau sebagai mudir Madrasah Ar Rahmaniah hingga sekarang .
Sekarang Tn Guru dibantu oleh anak belaiu Syeikh Muslim sebagai Tim Mudir .

Tn Guru menumpukan dakwah sepenuh masa di Pondok hingga sekarang dan beliau menyampaikan dakwah di setiap daerah di sekitar negri Kedah Darul Aman .

KDYMM Sultan Kedah telah anugerahkan beberapa pingat kebesaran , diantaranya
B.K.M , S.D.K dan Tokoh Pendakwah Negeri Kedah tahun 2009
Pada tahun 2010 MB Kedah YAB Ust Azizan Abd Razak meanugerahkan Tokoh Pondok Negeri Kedah
SEKARAN ULAMA ARAB TERUTAMNYA YAMAN , JORDEN , MESIR SERING MENZIARAHI TN GURU KERANA TN GURU MERUPAKAN ULAMA YANG SEMPAT MENDALAMI ILMU DENGAN ULAMA MUKTABAR MASJIDIL HARAM MAKKAH SATU KETIKA DULU
INSYALLAH saya akan masukkan pemikiran dan perjuangan Tn Guru selepas ini . Doa agar saya diberi taufiq dan dikuatkan Iman dan Istiqamah dalam perjuangan

No comments:

Post a Comment

ampuni kami