Followers

HIMPUNAN ULAMA THURATH SIRI 3

Thursday, December 30, 2010

WAHABI tak ada adab dengan ALLAH masa solat

Ulama Dunia Ikthiraf PAS

Lihatlah wajah - wajah bersih berseri para alim ulama' Islam yang bersidang bagi mencari arah penyatuan Ummat Islam berdepan konspirasi musuh - musuh Islam antarabangsa yang senantiasa menanti peluang untuk pecah belahkan ummah .

Muktamar Penyatuan Islam Antarabangsa kali ke 23 yang berlangsung di Kota Tehran menyaksikan sekitar 200 orang ulama' dari seluruh dunia dari pelbagai aliran pemikiran dan mazhab bersidang mencari nokhtah pertemuan dan meminimakan perbedaan yang boleh dielakkan agar ummat Islam kembali bangkit menjadi suatu kuasa besar dunia.

Persidangan muktamar Penyatuan Islam Antarabangsa kali ke 23 ini bertepatan dengan sambutan ulangtahun keputeraan Nabi kita Muhammad saw . Suhu pula seperti menghormatinya apabila salji mula mencair dan cuaca mula menampakkan cahaya matahari .
Persidangan ini menggunakan 3 bahasa . Pertama bahasa Arab , kedua bahasa Parsi dan ketigaialah bahasa Inggeris kecuali dua pembentang menggunakan bahasa Rusia dan Perancis dan diterjemah ke dalam bahasa Arab .

Sejurus Muktamar ini dirasmikan oleh Ayatullah Asy Syeikh Al Hasyimi Ar Rafsanjani , majlis pembukaan turut diberi penghormatan kepada ulama' - ulama' berikut untuk berucap :

Prof. Dr Burhanudin Rabbani Bekas Presiden Jumhuriyyah Afghanistan ,
Al Maulavi Muhammad Ishak al Madani Pengerusi Majlis Tertinggi Majma' Taqribd
Ustaz Dr. Abdel Aziz At Tuwaijiri Mudir ISISCO
Al Ustaz Dr. Adil Al Falah wakil Kementerian Auqaf Kuwait .
Al Ustaz Dr. Nuur Ali Adam Menteri Awqaf Somalia .
Hujjatul Islam Asy Syeikh Mohd Hassan Al Akhtari S/U Agung Majlis Ahli Bait
Al Ustaz Asy Syeikh Abdul Hadi Awang Presiden Parti Islam Se Malaysia [ PAS ]

Pembentang Kertas Kerja :

Al Ustaz Asy Syeikh Mukhtar As Salaami 
[ Bekas Mufti Kerajaan Tunisia ] : Jalan Keluar dari Pengaruh Negatif Kepuakan
Al Ustaz Dr. Jaafar Abdus Salaam 
[ S/U ar Rabitah Jaamiat Al Islamiyyah ] : Fenomena Hidup dan Keperluan al Ijtihad
As Syed Sadruddin Al Qabanji
[ Imam Najaf al Asyraf ] : Syubhat yang wujud sekitar Sunnah An Nabawiyyah
Al Ustaz Dr. Taufiq Ali Wahbah.
[ Presiden Markaz Al Arabi Lid Diraasaat - Mesir ] : Ummat Islam dalam Memerangi Taasub dan Cabaran Masa kini.


Asy Syeikh Zafar Najar .
[ Presiden Majlis Al Islami Afrika Selatan ] : Syubhat yang wujud sekitar Sunnah
Al Ustaz Dr. Quraisy Syihab .
[ Penulis dan Pemikir Islam Indonesia ] : Pidato Umum
Al ustaz Dr. Fuad Al Barazi.
[ Presiden Rabitah Al Islamiyyah Denmark ] : Sebab Ikhtilaf Fuqaha'
Al Ustaz Dr. Abdur Rahim As Saayih.
[ Pensyarah Univ. Al Azhar ] Ummat Islam : Keperluan segera untuk Taqrib
As Syed Muhd Hadi Al Hadi.
[ Mudir Muassasah Ar Rasul As Saqafiah Afghan ] Menangani Pegangan Mazhab dan Peranannya dalam Mengembangkan Ilmu .

Asy Syeikh Taajudin Al Hilali
[ Bekas Mufti Australia ] : Pidato Umum
Ustaz Dr Abdul Wahid
[ Pengkaji dan Pemikir islam Denmark ] : Problems in the Muslim ummah .
Ustaz Dr. Othman Jaah
[ Pengerusi Majlis Taqrib Zambia .

Al Ustazah Dr. Lina Al Humsi
[ Pensyarah Univ. Damascus ] : Realiti sebuah Penyelewengan bagi Kelompok
Al Ustaz Dr. Muhammad Al Aasi
[ Al Imam marKaz Al Islami Washington ] : Rasionalism Vs Sectarianisma
Al Ustaz Dr. Abdur Rahim Umar Mahyudin
[ S/U Agung Markaz Pengajian Al Wehatil Islamiyyah ] Kesan Negatif bagi Riwayat Sejarah terhadap Penyatuan Ummat Islam .

Tentunya ramai lagi pembentang kertas kerja yang tidak sempat saya catat , sementara ada juga beberapa kertas kerja yang saya tidak sempat menghadhirinya kerana mempunyai program lain di Tehran . Namun keseluruhan perbincangan dan perbahasan para ulama' dipersidangan ini [ antara yang BOLEH ] saya simpulkan seperti berikut :

Kesimpulan yang saya buat ini tidak mengambil kira resolusi rasmi yang akan dikeluarkan oleh Muktamar dipenghujung sidang pada malam ini . Saya tidak boleh menyertainya kerana terpaksa pulang 6 jam lebih awal kerana ingin menghadhiri Konvensyen Jabatan Amal di Terengganu pada pagi 6 hb nanti .]
Kesimpulan Pertama : Ummat Islam digesa supaya merapatkan jurang perbezaan antara aliran pemikiran dan anutan Mazhab .

Kesimpulan kedua : Tumpukan perhatian kepada faktor - faktor penting yang membawa kepada penyatuan ummah dan pastikan elemen - elemen perpecahan dapat ditangani dengan bijak.

Kesimpulan ketiga : Awasi propaganda barat dan spekulasi media - media mereka untuk meretak dan memecah belahkan kesatuan ummat Islam antarabangsa .
Kesimpulan Keempat : Perkasakan peranan para ulama' Islam dalam usaha memahamkan ummah akan peri pentingnya kesatuan dikalangan mereka tanpa prejudis antara satu sama lain biarpun berbeza aliran pemikiran.

Kesimpulan Kelima : Wujudkan sikap saling hormat menghormati terhadap perbedaan pandangan mahupun perlaksanaan Feqhiyyah selama mana ia berdasarkan hujjah dan nas yang asal iaitu Al Quran dan Sunnah Rasulullah saw .

Kesimpulan Keenam : Ulama' - ulama' Islam digesa agar sering duduk semeja antara satu sama lain dalam usaha mempertautkan hubungan ummat Islam di peringkat antarabangsa terutama saat berdepan dengan musuh - musuh Allah swt.

Kesimpulan Ketujuh : Elemen taasub dan Jahil mesti diperangi secara jujur oleh para ulama' agar mereka tidak melahirkan ummat yang melampau dan keterlaluan dalam tindakan dan amal.

Kesimpulan Kelapan : Menggesa kerajaan - kerajaan Ummat Islam supaya memanafaatkan segala keupayaan , kuasa , pengaruh , harta untuk membangunkan Islam sebagai satu kuasa alternatif bagi menggantikan kezaliman , penindasan dan korupsi di semua peringkat .

Kesimpulan Kesembilan : Ummat Islam mesti bergerak ke arah mewujudkan zone antarabangsa yang selamat dengan peranan ulama' yang gigih dan cekal berjuang serta mengangkat izzah Islam di mata dunia dengan membersihkan persepsi buruk serta menghadapi propaganda jahat dari barat .

Kesimpulan Kesepuluh : Ummat Islam seharusnya tidak lagi terperosok dalam sempadan daerah masing - masing , sebaliknya mula melihat masaalah ummat Islam yang lain sebagai masaalah bersama dan ditangani secara berkesan atas semangat agama yang satu .







Kitab BAKURAH muka ke-2 (SIRI 1)

Tuan kitab AL ALIM AL ALAMAH SYEIKH ISMAIL BIN ABD QADIR memulakan syarahan kitab bakurah dengan NAMA ALLAH yang maha pemurah lagi maha penyayang ...

Pembahasan Bismillah sangat luas jika kita bahaskan : luas pembahasannya . Tepai kita bahaskan secara ringkas . Tuan Kitab Bakurah terjemahkan AR RAHMAN dengan ALLAH bersifat boros iaitu Allah tidak kedekut kerana Allah bersifat dengan terkaya .
AR RAHIM,tuan kitab BAKURAH terjemah dengan ALLAH bersifat dengan kesihan belas , kasih sayang pada hamba yang mukmin .

Mengikut Syeikh Abd Qadir Mandili -(merupakan guru kepada guru saya )juga menterjemahkan AR RAHMAN dengan ALLAH yang memberi nikmat yang besar2 yang nampak dengan penglihatan seperti rumah , pakaian , kereta , duit ringgit dll . AR RAHIM pula beliau terjemahkan dengan ALLAH yang beri nikmat yang seni2 iaitu tidak boleh lihat dengan penglihatan kita seperti ilmu , iman , ihsan , hikmah dan lain lagi .

Sedikit petua :
Baca 786 kali Bismillah pada air dan minum 7 hari berturut2 sebelum sarapan pagi masa matahari tengah naik , Insyallah mujarab untuk penerang hati, hati keras jadi lembut , hati kotor jadi bersih dengan izin ALLAH  . Ini saya terima ijazah dari guru mulia saya Tn Guru Hj Salleh yang beliau terima secara bersanad dari guru-guru beliau ...
Ini secara ringkas sahaja pembahasan disini ...
Insyallah saya tengah menunggu atau mencari khidmat tenaga mereka yang arif dalam rakaman dan masukan maklumat dalam youtube supaya umat mudah menguasai ilmu tauhid ini .

Andai orang bertanya kita : Mengapa kitab syara dimulakan dengan Bisamillah ?
Maka kita jawab : Kerana ikut tertib kitab Al Quran , dan kedua mengamalkan Sunnah Rasulullah ...

......................................
Tn Kitab memulakan kitabnya lagi dengan ALHAMDULILLAH
maksudnya segala puji bagi ALLAH
Puji ada 4 jenis
1: ALLAH PUJI DIRI ALLAH SENDIRI
2: ALLAH PUJI MAKHLUK
3: MAKHLUK PUJI MAKHLUK
4: MAKHLUK PUJI ALLAH

Tn kitab memuji Allah tuhan yang menerangkan hati kekasih Allah dengan NUR IMAN dan Allah juga menetapkan IMAN dalam hati kita dengan IMAN YANG JELAS dan dapat kita memahami pembeljaran ilmu tauhid , selain itu tn kitab memuji Allah kerana ALLAH meneguhkan IMAN dengan memahami pelajaran ilmu tauhid dan dapat kemukakan dalil (Quran dan Akal)dengan hujjah yang mantap, dan juga Allah memberi taufiq untuk kita dalami ilmu tauhid hingga dapat kuasai dan dapat kita beriman dengan Allah , rasul dan rukun2 iman dengan mantap , jelas dan penuh keyakinan didalam diri kita . Kita iman dengan iman yang teguh tidak seperti iman orang taklid , iman hanya ikut-ikutan sahaja tidak ada asas seperti lalang yang ditiup-tiup angin , iman orang taklid tidak mantap dan hukumnya khilaf ulama ada ulama kata berdosa besar dan ada kata iman tidak sah .
..........................................
Maka saya faham dari cakapan tn kitab
Tuhan itu adalah tempat tumpuan dan matlamat kita kerana TUHAN mesti terkaya , mesti ada sifat kemuliaan ( istiqna dan iftiqar) . Tuhan mestilah satu dan memiliki sifat kemulian ,dan tentu tidak ada sama sekali sifat mustahil atau kekurangan pada ALLAH .
Oleh kerana itu tn kitab kita memuji Allah yang mana memberi nikmat iman kepada kita . Iman itu pula iman yang jelas kerana iman ada yang salah dan ada yang betul . IMAN yang betul  adalah iman AHLI SUNNAH .
ALLAH sahaja yang memberi taufiq kita dapat dalami ilmu tauhid . Ilmu tauhid merupakan ILMU FARDHU AIN diatas setiap individu muslim . Wajib kita dalami dengan sungguh-sungguh , andai tidak belajar ilmu tauhid hukumnya dosa seperti dosa kita tinggalkan sembahyang .
Apabila kita belajar maka kebiasaan kita akan mendapat  kefahaman , apabila faham ilmu tauhid,iman kita teguh !
Iman satu nur yang Allah tempatkan dalam hati sunubari kita .
IMAN ITU NUR maka hati kita mesti dibersihkan dahulu dari sifat keji barulah dapat HAYATI ILMU TAUID dan KEMANISAN IMAN DALAM KEHIDUPAN MUSLIM
 kita perlu pelajari ilmu tauhid dengan cara mengkai sifat Allah yang kita ambil  dari Quran dan Hadith
dan kita peru ada dalil akal untuk meneguhkan dalil Al Quran . Ini perintah Allah bedasarkan dalil ahli sunnah . Selepas itu wajib kita jazam , yakin teguh dengan apa yang kita pelajari , inilah iman yang sahih disisi kita ahli sunnah .

Ikuti ahli sunnah yang bersumberkan 4 hujjah
1: QURAN
2:HADITH
3:IJMA ULAMA
4:QIAS
 Jangan jadi wahabi jangan jadi syiah , qadariah , mutazillah , mujassimah , zindik, jabariah dan banyak lagi aliran sufi yang tidak ada tauhid dan syariat .Ini semua sesat !
Andai hendak selamat dunia akhirat ikut jalanan ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah , perbetulkan iman , kukuhkan iman , dalami ilmu !!!
Ikuti sambungan khutbah kitab BAKURAH malam ini INSYALLAH andai saya tidak ada kerja .
Sambungan siri ke -2 akan masuk cerita tentang sejarah kitab BAKURAH yang tn kitab kita ceritakan dalam halaman ke-2 kitab bakurah ...
Saudara semua tolong doa agar saya diteguhkan iaman dan dapat taufiq teruskan perjuangan ...

Pogram 27 - 29 /12/10 bersama PPPT

Assalamualaikum Wb
Maaf kerana 3 hari saya tidak tambah maklumat didalam blog , kerana ada beberapa halangan dan beberapa pogram yang tidak dapat dielakkan . Saya berjanji  3 hari lepas akan buat khulasoh( ringkasan/rumusan) kitab BAKURAH ... INSYALLAH hari ini saya akan tunaikan secara beperingkat

Ziarah Ketua Ulama PAS Kedah dihari kematian isteri
Syeikh Abdullah

Ziarah makam PAK CHU HIM
adik kepada PAK DA ISMAIL (Tuan pengarang Kitab BAKURAH bersama AJK PPPT)
Ziarah Tn Guru Hj Izuddin (anak saudara PAK DA ISMAIL )
Ziarah Pondok PAK CHU HIM Gajah Mati
Tempat TN GURU HJ SALLEH menuntut ilmu satu ketika dulu
Iring Tn Guru Hj Salleh merasmikan SEK MEN AGAMA IHSANIAH di Belantik Sik

Mesyuarat PPPT -Kedah
Insyallah kita akan sambung semula perbincangan kitab Bakurah

Sunday, December 26, 2010

Mukadimah daurah KITAB BAKURAH secara bersiri "sehari sehelai kitab" bermula 27 Dis 2010

Dengan nama Allah maha pemurah lagi maha penyayang
Alhamdulillah , selawat serta salam buat Rasulullah , ahli keluarga Rasulullah dan seluruh sahabat baginda .
Dewasa ini umat dahagakan ilmu agama , lebih-lebih lagi ilmu tauhid .
Rakan -rakan dari jauh selalu hubungi saya , ada dari Kuala Lumpur , Perak , Selangor dan ada dari Al Azhar meminta saya buat ringkasan ilmu tauhid Ahli Sunnah Wal Jamaah . Ilmu yang terbatas pada saya, maka saya tidak layak menulis ringkasan ilmu tauhid , dari kerana itu saya tangguhkan dan pertimbangkan sekian lama permintaan ini .
Kebelakangan ini ramai sahabat hubungi saya dari Kuala Lumpur , Selangor , Perak , Pulau Pinang meminta saya mengajar di tempat mereka , saya bukan menolak tetapi tangguh sementara, kerana saya perlu fokus pada ilmu dan khidmat di Pondok bersama Tn Guru kita Al Alim Al Alamah Tn Guru Hj Salleh . Kebanyakan sahabat yang hubungi saya adalah mereka yang pernah ikuti daurah Ramadan di Pondok Ar Rahmaniah Sik .
Maka dengan taufiq Allah saya cuba sedaya mampu membincangkan KITAB BAKURAH karangan Al Alim Al Alamah Syeikh Ismail Abdul Qadir Al Fathani (guru kepada Tn Guru Hj Salleh , guru saya )
Walaupun saya sebok dengan urusan belajar dan mengajar di pondok tetapi saya meluangkan masa demi kepentingan dakwah dan demi mempertahankan Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah ...

Saya memilih kitab BAKURAH kali ini kerana saya menerima amanah dari Tn Guru saya , supaya menyebarkan ilmu yang diajar beliau supaya berpanjangan kebajikan sanad pengajian yang saya ikuti

Mudahan Allah merahmati guru saya dan guru-guru kepada guru saya . Mudahan kita semua bersama dengan mereka dan Anbia pada hari Akhirat nanti amin ...

Daurah kali ini berlainan kerana saya menggunakan blog ini supaya dapat diambil menafaat umum oleh seluruh umat melaya dalam mendalami ilmu tauhid . Bagi sahabat yang di pondok Alhamdulillah sekarang masih dalam daurah KITAB TASHIL

Sebelum meneruskan perbincangan saya menyeru kepada seluruh sahabat supaya betulkan niat kerana Allah kita bincang bukan ada tujuan dan kepentingan lain .
ILMU TAUHID tidak seperti ilmu lain , andai kita hendak keberkatan ilmu dalam erti kata kita dapat kesan yang kita belajar atau kta hendak hati kita betul hayati kemanisan iman maka niat yang utama dan merupakan adab paling tinggi untuk mendalami ilmu tauhid ini . Andai niat terpesong jangan hairan IBLIS yang alim sebagai ualama pun jatuh kufur kerana IBLIS ALIM tanpa dapat rasai KEMANISAN IMAN
Kitab BAKURAH yang saya guna ini adalah cetakan lama yang dicetak di Fatani Darul Salam .
Saya bahas secara bersiri nantikan hingga khatam sebuah kita INSYALLAH .
Tolong doa pada saya agar dapat taufiq kekutan dan diteguhkan iman dan mati dalam iman .
Ikuti siri pertama daurah selepas Zohor nanti INSYALLAH ...

Musibah, dugaan hidup ukur tahap keimanan orang mukmin

ORANG beriman tidak bersangka buruk kepada Allah dan merasa putus asa untuk mendapatkan rahmat serta pertolongan-Nya. Sehebat mana pun ujian diturunkan Allah, mereka tetap sabar, tabah dan mematuhi segala perintah wajib dikerjakan sebagai seorang Muslim.


Orang beriman dijanjikan sesuatu yang istimewa di dunia dan akhirat seperti firman Allah bermaksud: “Dan orang beriman dan beramal soleh, benar-benar akan Kami hapuskan dari mereka dosa mereka dan benar-benar akan Kami beri mereka balasan yang lebih baik dari apa yang mereka kerjakan.” (Surah al-Ankabut: 7).
Kita semua impikan kesenangan, kebahagiaan serta kesejahteraan hidup. Setiap detik kita juga ingin kesihatan yang baik supaya dapat hidup ceria, selesa dan membuat amal ibadat dengan sempurna. Akan tetapi ujian Allah akan datang juga.
Kita tidak mungkin hidup sepanjang hayat tanpa diuji kerana ujian Allah untuk mengukur sekuat mana sabarnya kita menghadapinya. Kesabaran terutama ketika menghadapi ujian akan menentukan seteguh mana iman kepada Allah.

Justeru, mereka yang bersangka baik atau reda dengan ujian demi ujian yang datang, akan beroleh balasan besar di dunia dan akhirat.
Mereka ingat pesan Allah seperti difirmankan bermaksud: “Jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir.” (Surah Yusuf: 87).

Rasulullah bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya besarnya pahala sesuai dengan besarnya cubaan. Sesungguhnya, jika Allah mencintai suatu kaum, maka Dia akan memuji mereka. Barang siapa yang reda dengan musibah itu maka baginya keredaan Allah. Dan barang siapa yang marah (tidak reda) dengan musibah itu, maka baginya kemurkaan Allah.” (Hadis riwayat Tirmidzi).
Ingat, mereka yang berharap kepada rahmat Allah tidak akan melakukan sesuatu yang dilarang oleh-Nya, mengucapkan perkataan buruk, bersangka tidak baik atau melalaikan sesuatu yang diperintahkan.

Pengharapan kepada rahmat Allah dan syurga sangat memberi kesan kepada seluruh kehidupan seseorang, sikap terhadap kehidupan, keikhlasan dalam ibadat serta keazaman mereka.

“Orang yang beriman berlumba-lumba sesama mereka untuk berbuat kebaikan, bekerja ke arah mencapai akhlak terbaik dan cuba untuk menjadi hamba yang dekat kepada Allah disebabkan oleh keimanan dan kecintaan mereka kepada Allah, di samping pengharapan bahawa mereka akan memperoleh rahmat dan syurga-Nya. Semakin tinggi harapan itu, semakin kuat usaha mereka.”
Oleh demikian, jadikan diri kita antara hamba Allah yang beriman dengan sentiasa bersangka baik walaupun kita diuji dari semasa ke semasa kerana Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Firman-Nya bermaksud: “Dan Dia memperkenankan (doa) orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal yang soleh dan menambah (pahala) kepada mereka dari kurnia-Nya. Dan orang-orang yang kafir bagi mereka azab yang sangat keras.” (Surah Asy-Syura: 26).

ILMU FARDHU AIN DAN KIFAYAH

INSYALLAH besok Isnin saya akan mulakan tulisan khulasoh KITAB BAKURAH . ikuti perbincangan di blog ini . Wasalam

25 Dis 2010 Kelantan anjur KHAWIN PERDANA 100 Pasangan Nikah

YAB Tn Guru beri khutbah nikah
YAB Tn Guru akad nikah


 Kata Tuan Guru, "Saya berkahwin pada tahun 1962 dengan maskahwin sebanyak RM100, alhamdulillah kekal hingga ke hari ini. Untuk anak-anak saya, saya letakkan harga maskahwin tidak melebihin RM1000. Pesan saya, janganlah letakkan maskahwin yang tinggi menyebabkan urusan perkahwinan menjadi sukar..."






                                             Menghulurkan bunga untuk isteri tersayang

Wednesday, December 22, 2010

Isu Syiah: IKIM tumpu pada Sunni duluAbdul Rahim Sabri

Hari ini 22.12.2010
Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) akan menumpukan usaha memberi penjelasan terhadap pengikut Ahli Sunnah Wal Jamaah terlebih dahulu sebelum melebarkannya kepada anggota mazhab Syiah.

"Kita di kalangan ahli Sunnah Wal Jamaah (pun) ada perbezaan pandangan, (maka) ini kita beri tumpuan dahulu.

"Dahulu, kita buat seminar (berhubung) adab perbezaan Pandangan. Kita dalam mazhab Syafie, kadang kala sensitif pendekatan mazhab lain, walhal (ia) dalam kumpulan Ahli Sunnah Wal Jamaah," kata Ketua Pengarah IKIM Datuk Dr Nik Mustapha Nik Hassan.

Isu Syiah meletus semula apabila seramai 128 pengikut Syiah ditahan di sebuah rumah kedai di Taman Seri Gombak, Batu Caves pada Rabu lalu, dipercayai tangkapan terbesar melibatkan pengikut ajaran itu.
Dua daripada telah didakwa di mahkamah atas tuduhan menghina kuasa yang sah, atau mengingkari, melanggar atau mempertikaikan perintah atau arahan mufti. Selebihnya dijangka menghadapi pertuduhan sama pada Mac tahun depan.
Dalam sidang media di institut itu di ibu negara pagi ini, Dr Nik Mustapha berkata, sekiranya umat Islam memahami perbezaan pandangan dalam pelbagai mazhab, tidak akan timbul sebarang masalah dalam masyarakat.
"Yang penting faham. Itu sebabnya kita mesti ada kefahaman. Perbezaan pandangan adalah perkara kecil, bukan perkara asas. Iktikad tidak berbeza," katanya.

Kurangkan pecah-belah yang ada
Menurut Dr Nik Mustapha lagi, IKIM juga akan menganjurkan lebih banyak majliz muzakarah pakar bagi membincangkan perkara itu.
Dr Nik Mustapha berkata, untuk mencari kedamaian dan keharmonian di kalangan umat Islam, lebih baik perkara itu diserahkan kepada buah fikiran pemimpin bagi mencari penyelesaiannya.

"Pecah-belah dalam masyarakat patut dikurangkan dan diminumkan. Saya tidak kata tidak ada perkelahian antara satu sama lain. Itu mungkin berlaku, yang penting kita kurangkan.

"Dalam agama, budaya setempat diambil kira. Sebab itu, hikmah (kebijaksanaan) daripada pemerintah sangat baik, supaya ada kestabilan," katanya.
Sebelum itu, Dr Nik Mustapha hadir dalam majlis pelancaran program gerak kerja IKIM 2011 yang dirasmikan oleh mantan perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi di Dewan Besar IKIM.
Dalam majlis itu juga, Abdullah turut melancarkan dua buah buku terbitan IKIM bagi tahun ini hasil penyelidikan dan prosiding seminar yang dilaksanakan.

Dua buah buku itu ialah "Multi-Cultural Understanding of Filial Piety" dan "Pengurusan Kewangan dan Pemilikan Harta dalam Kalangan Wanita Islam".
Abdullah turut menyampaikan anugerah kepada sembilan kakitangan IKIM yang dikurniakan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang tahun 2009

5 prinsip tentukan negara maju yang diiktiraf

Amalan baca al-Quran bantu rawat masalah emosi

KEHIDUPAN di dunia ini sentiasa silih berganti antara kebahagiaan dan penderitaan. Ketika ditimpa kesusahan, jiwa menjadi gelisah dan murung kerana memikirkan permasalahan dihadapi.

Kata Ibnu Mas’ud, bagi setiap kegembiraan ada kesedihan dan tidak ada satu tempat pun yang dipenuhi kesenangan kecuali tempat itu juga diisi oleh kesedihan.
Biasanya kita akan berehat atau melakukan sesuatu aktiviti bagi mengatasi masalah emosi. Sebenarnya ubat paling mujarab ialah membaca al-Quran, iaitu amalan yang semakin ditinggalkan kecuali apabila tiba Ramadan.

Selain mendapat pahala, membaca al-Quran adalah mukjizat agung dalam membaik pulih kegelisahan jiwa dan mengatasi kemurungan hidup.
Allah berfirman bermaksud: “Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari al-Quran ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang yang beriman kepadanya.” (Surah al-Israa’: 82).

Firman Allah lagi bermaksud: “Wahai manusia, telah datang kepada kamu al-Quran yang menjadi pengajaran daripada Tuhanmu dan penyembuhan bagi penyakit yang ada dalam dadamu (jiwa) dan petunjuk serta rahmat bagi orang yang beriman.” (Surah Yunus: 57).

Membaca al-Quran selain satu ibadat, juga boleh menjadi ubat atau terapi mengubati jiwa yang gelisah, gundah atau ketika fikiran berserabut.

Diriwayatkan, ada seorang lelaki datang menemui Abdullah bin Mas’ud untuk meminta nasihatnya kerana lelaki itu sedang berserabut dan jiwanya resah gelisah. Abdullah kemudian menasihatkan lelaki itu: “Pergilah kamu ke tempat orang yang membaca al-Quran dan mendengar baik-baik orang membacanya. Kamu juga boleh membacanya sendiri.”

Selepas itu, lelaki berkenaan pulang dan mengamalkan pembacaan al-Quran seperti dinasihatkan Abdullah bin Mas’ud. Lelaki itu berasa jiwanya cukup tenang dan amat tenteram. Fikirannya tidak lagi berserabut memikirkan masalah dunia.

Sebenarnya bukan lelaki itu saja membaca al-Quran berasa tenang dan aman, tetapi semua orang yang membacanya dengan hati khusyuk ditambah pula memahami akan maknanya akan mampu merasai kemanisan iman. Begitulah hebatnya mukjizat al-Quran.

Membaca al-Quran adalah satu cara mengingati Allah. Orang yang sentiasa mengingati Allah dalam apa situasi sudah pasti jiwa berada dalam keamanan dan tenteram.

Firman Allah bermaksud: “Orang yang beriman itu akan menjadi tenteram hati mereka. Ingatlah dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenteram.” (Surah Ar-Ra’d: 28).

Oleh itu, jadikan membaca al-Quran sebagai gaya hidup dan jangan membacanya tatkala ditimpa masalah saja. Kesungguhan membaca al-Quran akan memantapkan rohani dan menjernihkan hati. Ingatlah Allah pada waktu lapang, tentu Allah akan ingat dan bantu kita ketika susah.

Allah membekalkan mukjizat teragung al-Quran sebagai rahmat dan mereka yang membaca atau mendengar bacaan ayat suci itu akan diberikan Allah kekuatan dalaman. Amalan membaca al-Quran diakui metodologi sempurna dalam mengubat penyakit jiwa atau psikoterapi.
Segala gangguan jiwa seperti kemurungan, fikiran berserabut dan cepat panik dapat diatasi dengan membaca al-Quran. Lebih lama kita membacanya, jiwa menjadi semakin aman tenteram. Inilah rahmat kurniaan Allah.

Antara bacaan ayat al-Quran yang dijadikan sebagai penyembuh jiwa ialah surah Yasin. Syeikh Mohd Alawi Al-Malik mengatakan, surah Yasin banyak kelebihannya kerana menurut Rasulullah, surah Yasin adalah hati al-Quran.
Sahabat Rasulullah, Abu Hurairah ada berpesan: “Sesungguhnya akan lapanglah penghuni rumah yang dibaca di dalamnya al-Quran dan akan banyaklah kebajikan dalam rumah itu dan akan datanglah para malaikat ke rumah itu dan akan keluarlah syaitan daripadanya. Sebaliknya, rumah yang tidak dibaca di dalamnya al-Quran, akan mendatangkan kesempitan kepada penghuninya. Di samping itu, kebajikan akan berkurangan, para malaikat akan keluar dan syaitan akan memasuki rumah itu.”

Membina kehidupan bahagia menjadi impian semua. Justeru, satu cara terbaik memantap jiwa dan hati menghadapi masalah hidup ialah dengan memperbanyakkan bacaan al-Quran

Saturday, December 18, 2010

Riak syirik paling halus musnahkan amal ibadat

AMALAN bersedekah adalah jalan bagi mukmin mendekatkan diri serta meningkatkan keimanan kepada Allah. Amalan sedekah membawa kepada keredaan Allah dan menghapuskan dosa.

Firman Allah bermaksud: “Dan apa juga harta yang kamu belanjakan (pada jalan Allah) maka (faedahnya dan pahalanya) adalah untuk diri kamu sendiri dan kamu pula tidaklah mendermakan sesuatu melainkan kerana menuntut keredaan Allah dan apa juga yang kamu dermakan daripada harta yang halal, akan disempurnakan (balasan pahalanya) kepada kamu, dan (balasan baik) kamu (itu pula) tidak dikurangkan.” (Surah al-Baqarah: 271)
Perlu ditekankan, amalan sedekah yang dilakukan jangan sampai menimbulkan riak kerana perbuatan menunjuk-nunjuk sedekah melambangkan hati yang tidak ikhlas kepada Allah. Ingatlah Allah Maha Mengetahui gerak hati kita.
Islam menegah umatnya berpeluk tubuh dan menjadi penonton terhadap penderitaan orang lain. Menjadi kewajipan orang kaya, pemimpin masyarakat dan negara atau sesiapa saja yang berkemampuan untuk membantu sesama mukmin yang dalam kesusahan.
Jangan sekali-kali mempertikaikan sedekah atau bantuan yang diberikan orang lain kerana sikap membandingkan sedekah yang banyak dengan sedikit adalah bertentangan sama sekali dengan kehendak agama.
Perbuatan sebegini secara tidak langsung akan menghapuskan pahala sedekah, malah membawa kepada kemurkaan Allah.
Sepatutnya, kita bangga melihat ada saudara kita yang mampu bersedekah dan menjadikan sikap murah hati itu sebagai motivasi untuk kita mengikuti jejak mereka.

Riak adalah pemusnah amal ibadah dan Rasulullah menyamakan riak sebagai syirik paling halus seperti sabda Baginda yang bermaksud: “Yang amat aku takuti ke atas kamu ialah syirik yang paling kecil. Kemudian Baginda ditanya mengenainya dan Baginda mengatakan, itulah riak.” (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Oleh itu, usahlah kita berkembang dada penuh bangga kerana paling banyak bersedekah dan membuat kebaikan.
Rasulullah ada berwasiat yang antara lain katanya: “Benarlah khabar gembira kepada umat ini dengan kemuliaan, ketinggian, kemenangan dan darjat di bumi.

Maka sesiapa melakukan pekerjaan akhirat demi dunia, dia tidak akan mendapat apa-apa di akhirat.” (Hadis riwayat Imam Ahmad)
Buatlah amal kebaikan dan bersama berlumba melakukannya serta menjaga keikhlasan hati supaya perasaan riak tidak dapat menyelinap masuk ke dalam hati

Friday, December 17, 2010

Wanita Agama Syarat kebahagiaan rumah tangga

FIRMAN Allah bermaksud: “Dan kahwinkanlah orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu dan orang yang salih daripada hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka daripada limpah kurnia-Nya kerana Allah Maha Luas (rahmat-Nya dan limpah kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui.” (Surah al-Nur: 32).

Ibnu Kathir menegaskan, ayat itu mengandungi beberapa hukum yang jelas dan suruhan wajib ditaati. Ayat itu perintah supaya mengahwinkan sesiapa dalam kalangan umat Islam yang mampu dan bersedia.

Sebahagian ulama berpendapat, wajib kahwin bagi setiap yang mampu. Mereka mengambil dalil sabda Nabi bermaksud: “Wahai sekalian pemuda, barang siapa daripada kalangan kamu yang berkemampuan untuk berkahwin, maka hendaklah ia berkahwin. Sesungguhnya ia (perkahwinan) boleh menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan. Barang siapa yang tidak mampu, maka hendaklah ia berpuasa kerana ia (puasa itu) menjadi penawar baginya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Imam al-Qurtubi mentafsirkan perintah berkahwin termasuk dalam bab pengawalan kehormatan diri dan kebaikan maslahah ummah. Dengan kata lain, kahwinkan orang yang tiada pasangan dalam kalangan kamu kerana sesungguhnya ia adalah jalan menjaga kehormatan diri.

Kemudian ayat tadi menerangkan hukum mengenai hamba. Dikatakan juga bahawa makna ayat itu ialah hendaklah keinginan untuk mengahwinkan hamba itu mesti hamba yang baik, maka harus mengahwinkannya.

Rasulullah bersabda maksudnya: “Dinikahi seorang wanita kerana empat perkara iaitu harta, keturunan, rupa paras dan agamanya. Utamakan yang punya agama, kamu akan memperoleh keuntungan.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

Rasulullah bersabda lagi maksudnya: “Bila anda didatangi oleh orang yang ada agama dan berakhlak baik, maka terimalah jangan dipersiakan nanti kamu ditimpa bencana dan malapetaka.” (Hadis riwayat Tirmizi dan Ahmad)
Allah berfirman maksudnya: “Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya kerana Allah Maha Luas (rahmat-Nya dan limpah kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui.”
Imam al-Qurtubi mentafsirkan, ayat itu merujuk kepada orang yang merdeka. Maknanya, janganlah kamu halang daripada mengahwinkan mereka dengan sebab kemiskinan si lelaki atau perempuan. Ayat ini adalah janji Allah dengan kekayaan kepada orang berkahwin yang mencari keredaan Allah dan memelihara diri daripada maksiat.

Rasulullah bersabda maksudnya: “Tiga perkara yang setiap mereka itu adalah hak ke atas Allah menolongnya, iaitu orang yang berjuang pada jalan Allah, orang yang ingin berkahwin yang ingin memelihara kehormatan, dan hamba mukatab yang mahu merdeka.” (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Nabi Muhammad pernah mengahwinkan seorang perempuan yang datang kepada Baginda menyerahkan dirinya kepada seorang yang tidak berharta melainkan sehelai kain. Tidak lama selepas itu, perempuan tadi menuntut fasakh nikah kerana kemiskinan, kerana ia pernah atau biasa susah.

Adapun yang sering berlaku demikian (fasakh) ialah apabila seorang perempuan yang sebelumnya hidup senang, tiba-tiba hidup susah selepas berkahwin, kerana biasanya rasa lapar membuatkan orang itu tidak boleh bersabar.
An-Naqqaasy berkata, ayat ini menjadi hujah terhadap orang yang berkata: “Sesungguhnya kadi boleh memisahkan antara suami isteri jika suami itu miskin yang menyebabkan dia tidak mampu memberi nafkah kepada isterinya.”

Ini adalah pendapat yang daif. Ayat ini bukan hukum pada orang yang tidak mampu memberi nafkah, tetapi ia adalah janji akan diberikan kekayaan bagi orang yang berkahwin orang miskin. Adapun orang yang kahwin orang senang, tetapi menjadi susah selepas daripada itu, maka boleh dipisahkan antara kedua-duanya.
Allah berfirman: “Jika keduanya bercerai, maka Allah akan memberi kecukupan kepada masing-masing dari limpah kurnia-Nya.” (Surah An-Nisa: 130)

Tiada sial dan majal dalam Islam

APA guna dipanggil kemajuan dan kemodenan sekiranya pemikiran, akhlak, cara hidup dan sifat mulia kemanusiaan semakin terhakis?

Kemajuan teknologi contohnya sepatutnya menjadikan sesuatu maklumat disebar untuk kebaikan tetapi disalah guna untuk tujuan yang salah.

Dalam mengejar kemajuan, akhlak murni perlu dijaga. Maka amat perlu sekali kita menilai kembali erti kemodenan yang sedang kita impikan.
Kemodenan yang hakiki ialah kebebasan akal menerawang mengenali. Cukup membimbangkan jika kita menikmati kemajuan dengan minda dan pemikiran yang beku dan jumud.

Hidup ini tertakluk kepada peraturan yang sarat dengan nilai mulia sejagat, sesuai di semua tempat di samping hidup berpandukan peraturan yang tahan diuji sepanjang zaman.
Bukan saja bertahan, lama tapi berjaya menyisihkan cara hidup buatan manusia yang amat terbatas; sekejap ada dan sekejap tidak ada, kadang-kadang putik dan kadang-kadang berulat serta buruk.

Lebih mendukacitakan, adakah kita dipanggil moden sekiranya pemikiran masih dibayangi perkara dengan sial dan majal terhadap sesuatu yang langsung tidak punya kuasa?
Bukan sekadar terbelenggu, tetapi sudah percaya dan sudah termasuk sebagai rujukan dan penentuan dalam membuat sesuatu sebarang keputusan.
Bayangkan ada yang percaya kepada nombor membawa sial dan majal.


Dalam hal ini, Imam Bukhari pernah meriwayatkan daripada Rasulullah, yang bersabda yang bermaksud: “Tiada sial dan majal dalam Islam”.
Dalam riwayat lain, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Tiada sial pada sesuatu burung”.

Malah, mempercayai sial dan majal membawa kepada syirik sebaliknya Allah menggantikan dengan konsep tawakal.
Adakah wajar seseorang yang bersiap untuk ke tempat temuduga tiba-tiba sampai ke tempat itu, dia mendapati bilik temu duga berkenaan bernombor 13 lalu tidak meneruskan sesi temu duga terbabit kerana merasakan nombor itu membawa sial.

Begitu juga dengan perkahwinan, ada yang percaya berkahwin pada bulan Safar membawa sial. Ia amat bercanggah dengan prinsip agama.
Sesetengah daripada kita tidak jadi hendak membeli rumah semata-mata kerana dianggap sial. Dalam suasana payah hendak mendapat kerja dan pasangan, ada yang percaya dengan memakai gelang dia akan memberi ‘semangat’.

Tidak kurang juga yang percaya kepada kuasa bunga dengan nama ‘mandi bunga’. Bunga untuk hiasan dan kecantikan bukannya ada kuasa luar biasa.
Islam tidak pernah menolak kemajuan yang berasaskan kajian dan penemuan moden. Perubatan moden
diharuskan. Namun begitu kuasa penyembuh hanyalah pada tangan Allah.

Doktor hanya merawat dan berikhtiar tetapi yang menyembuh hanyalah Allah. Kita boleh memilih doktor mana yang serasi untuk merawat kita, tetapi bukan dia yang menyembuh.
Jika betul ikhtiar dan ubat bertepatan dengan kehendak Allah maka sembuhlah apabila sampai masanya.
Menjadi kesalahan besar sekiranya seorang gadis atau wanita sanggup berbuat apa sahaja, terpaksa menyerah maruah dan diri demi menagih cinta dari kekasihnya. Fikirnya jika tidak ikut kehendak si dia nanti tidak dicintai pula dan ada risiko ditinggalkan.
Yang menentukan jodoh bukannya manusia. Manusia hanya merancang kerana yang menentukan adalah Allah.

Kekolotan minda akidah remaja inilah menyebabkan berlakunya pelbagai masalah yang akhirnya mereka sendiri yang merana.
Manakala amalan memberi rasuah membawa syirik. Ia bukan sekadar dosa besar, sebab yang membawa kepada syirik kerana anggapan pemberi rasuah ‘jika aku tidak beri, maka pasti tidak dapat’.

Ini yang rosak iman kerana anggapan pemberi rezeki sudah beralih daripada Allah kepada manusia. Bagi melariskan kedai perniagaan pekedai mula guna pelaris termasuk ayat seribu dinar.
Peniaga mungkin terlupa bagaimana nabi menjalankan perniagaan, untung besar tetapi tidak guna pelaris. Begitu juga sahabat nabi, Abd Rahman bin Auf buat untung besar tanpa menggantung apa-apa ayat.
Tiada rahsia khusus kerana kejayaan sesuatu itu adalah berpunca daripada ilmu, usaha keras, kemahiran serta tawakal kepada Allah

Pendidikan seks mesti berteraskan agama

PENDIDIKAN adalah elemen penting dalam pembentukan jati diri dan keperibadian orang Islam. Keimanan tinggi terhasil daripada pendidikan bersepadu yang tidak dapat disanggah oleh sebarang anasir luaran.

Jika kita mengamati tempoh dilalui Rasulullah SAW semasa di Makkah, ia tertegak atas dua prinsip pendidikan yang mantap iaitu pendidikan akidah kepada keesaan Allah dan pendidikan ke arah pembersihan jiwa melalui nilai akhlak dan teladan yang tinggi.

Pengaruh akidah dalam pendidikan penting kerana apabila jiwa bersih itu mencapai puncak keimanan, ia akan menjadi kukuh bagai gunung-ganang yang tinggi seperti pendirian Rasulullah SAW sewaktu Baginda dikelilingi anasir jahat yang cuba memusnahkan agama Islam.
Pesanan tegas Rasulullah ini amat mendalam maknanya dan manifestasi kejituan akidah Baginda. Sabda Baginda yang maksudnya: “Demi Allah, jika mereka meletakkan matahari di sebelah kananku dan bulan di sebelah kiriku, supaya aku meninggalkan agama ini, nescaya aku tidak akan meninggalkannya sehinggalah Allah memberi kemenangan atau aku binasa tanpanya.”

Pendidikan pada zaman Rasulullah adalah bersepadu, disulam antara perkara duniawi dengan ukhrawi. Ia tidak memisahkan keduanya demi mencapai akidah yang sejahtera. Inilah pendekatan Rasulullah dalam mendidik sahabat Baginda yang kemudiannya membentuk generasi berteraskan al-Quran.
Syor Kementerian Pelajaran memperkenalkan pendidikan seks di sekolah mendapat reaksi pelbagai, ada yang menyokong dan tidak kurang membantah.

Terbaru, Persatuan Ulama Malaysia meminta diadakan penerangan mengenai sukatan pelajaran pendidikan di sekolah. Hal demikian mungkin terhasil kerana kekurangan maklumat mengenai syor kerajaan memperkenalkan pendidikan seks di sekolah.

Apatah lagi jika modul pendidikan seks yang diambil itu berdasarkan pendidikan seks di Barat kerana seks di sana sudah menjadi norma masyarakat sedangkan di Malaysia gaya hidup ketimuran masih dipertahankan.
Pendidikan seks yang dicadangkan seharusnya memberi penekanan aspek keagamaan dan ketimuran. Mungkin alternatif lebih baik ialah mentransformasi pendidikan agama di sekolah kepada objektif mengukuhkan akidah pelajar dan pada masa sama menerap nilai murni dan sahsiah diri.

Dengan kemantapan akidah, sudah pasti apapun ujian yang hadir akan dapat ditangkis. Kalimah tauhid yang menjadi pemangkin kepada akhlak mulia mempunyai pengaruh besar kepada keperibadian seseorang.
Berbalik kepada pendidikan seks di sekolah, saya berpandangan penting elemen kerohanian berteraskan agama Islam diberikan penekanan sepenuhnya. Metodologi pendidikan Islam harus ditransformasi bagi memberi peluang guru agama mengajar pendidikan seks mengikut acuan yang disediakan oleh agama.

Mewujudkan sesuatu mata pelajaran baru yang asing daripada subjek lain akan hanya menambah beban kepada guru dan murid.
Manakala memasukkan beberapa tajuk dalam mata pelajaran sedia ada dan memisahkan daripada agama, memberi isyarat kepada pelajar Islam bahawa melakukan seks adalah norma masyarakat Islam dan melakukannya tanpa pernikahan diterima oleh masyarakat.
Islam sudah menggariskan seks dengan terperinci. Pada saat seseorang itu mencapai umur baligh dan ditaklifkan dengan dosa serta pahala sudah diajar cara penyucian diri, kebersihan fizikal dan rohani.

Selain itu, pelajar juga perlu diingatkan mengenai tanggungjawab mereka untuk menggalas dosa dan pahala. Pertimbangan inilah yang perlu disemai kepada yang baru mencapai umur baligh dan menyediakan mereka ke alam kematangan.

Apabila pelajar ini matang, dengan berbekalkan akidah yang mantap, sudah pasti mereka tidak mudah terjebak ke lembah hina untuk melakukan seks di luar nikah ataupun lebih dahsyat lagi, terjerumus ke alam pelacuran.

Dalam apa juga keadaan, agama sama sekali tidak boleh dipinggirkan. Memperkenalkan suatu perkara baru yang begitu asing daripada adat dan susun atur masyarakat perlu dikaji. Agama aspek penting yang membentuk jati diri orang Islam

Thursday, December 9, 2010

جنازة فضيلة الشيخ محمد متولي الشعراوي Jenazah mulia Syeikh Muhammad Mutawalli al-Sya’rawi




Syeikh Muhammad Mutawalli al-Sya’rawi dilahirkan pada 15 April 1911 di Daqadus, daerah Mit Ghamir, Negeri Daqaliyyah, Mesir. Beliau tamat menghafaz al-Quran ketika berusia 11 tahun. Pada tahun 1916, beliau telah memasuki Sekolah Rendah Zaqaziq dan berjaya memperolehi Sijil Sekolah Rendah pada tahun 1923 dan kemudiannya memasuki sekolah peringkat menengah. Beliau terkenal dengan seorang yang sukakan syair dan kesusasteraan Arab sehingga rakan-rakannya melantik beliau menjadi Ketua Persatuan Pelajar dan Ketua Persatuan Kesusasteraan di daerah Zaqaziq.

Syeikh Mutawalli mengambarkan kampungnya yang begitu indah dengan pemandangan, subur dengan tanaman hijau-hijauan di perlembahan Sungai. Nil. Nama penuhnya ialah Muhammad bin Mutawalli al-Sya’rawi al-Husaini yang nasab keturunan bapanya sampai kepada Imam Husain bin Ali k.w.

Satu peristiwa yang terpenting dalam hidupnya yang berubah segala-galanya apabila keinginan bapanya untuk meminta beliau melanjutkan pelajaran ke al-Azhar di Kaherah sedangkan beliau hanya ingin tinggal bersama-sama saudaranya di kampung dan menjadi petani. Menurutnya, tidak ada bagi seorang kanak-kanak cita-cita atau keinginan tertentu. Baginya hanya apa yang ada di sekeliling iaitu untuk menjadi petani dan bekerja di situ. Tetapi keinginan ayahnya yang inginkan beliau belajar di Kolej al-Azhar apabila beliau telah tamat menghafaz al-Quran. Namun keinginan beliau untuk menjadi petani menjadikannya membuat berbagai helah agar tidak masuk ke Kolej al-Azhar. Beliau telah memasukkan habuk tanah ke dalam matanya agar menjadi rabun dan ditolak semasa peperiksaan kesihatan. Namun helah ini juga tidak berjaya kerana kolej itu menerima orang buta. Helah kedua ialah gagap dan berbuat lupa ketika ujian hafalan al-Quran. Namun guru tersebut tetap menerimanya sebagai pelajar. Helah ketiga ialah meminta ayahnya membeli kitab-kitab yang besar dan mahal harganya di kedai dengan mengatakan ini adalah silibus kolej. Lalu dibeli oleh ayahnya. Apabila pulang ayahnya berkata : “ Wahai Amin (gelaran yang diberikan oleh ayahnya), janganlah kamu menyangka aku lupa bahawa semua buku-buku tersebut bukanlah silibus untuk kamu. Harga buku silibus kamu tidak sampai 37 Qurus sahaja. Tetapi, wahai anakku, semoga Allah memanfaatkan kamu dengan buku-buku ini.”
Inilah peristiwa yang merubah hidupnya untuk mendalami ilmu dan membaca buku-buku yang muktabar. Beliau telah memasuki Kolej Agama Zaqaziq pada tahun 1930an dan mendapat sijil agama pada tahun 1936
Beliau telah memasuki Kuliah Bahasa Arab pada tahun 1937 dan beliau aktif dalam persatuan pelajar di Universiti al-Azhar. Beliau menjadi graduan pada tahun 1941 dan menyambung pelajaran dalam Pengkhususan Bahasa Arab (peringkat M.A) dan berjaya dalam tahun 1943. Beliau pernah dipenjara ketika beliau menuntut di Ma'had Zaqaziq selama sebulan akibat mengadakan sambutan sempena mengingati Saad Zaghlul, seorang ulamak al-Azhar yang pada ketika itu berjuang menentang kerajaan. Apabila ia tamat graduan, beliau bertugas sebagai guru agama di Kolej Tanta, kemudian berpindah di Kolej Zaqaziq, kemudian berpindah ke Kolej Agama Iskandariah. Pada tahun 1950, beliau menjadi guru di Kolej al-Anjal di Arab Saudi dan kemudian menjadi pensyarah syariah di Universiti Ummul Qura, Mekkah. Beliau mengajar di situ sehingga tahun 1963. Al-Sya’rawi mengambarkan bahawa kuliah Syariah ini terletak berhampiran dengan Masjidil Haram. Ketika saya mengajar, saya dapat melihat dengan jelas Kaabah dan ini memberi kesan yang besar terhadap jiwa saya, jiwa para guru dan pelajar-pelajar di situ. Pada waktu itu, tidak terlepas seditikpun dari mengingati Allah dan rasul-Nya.

Pada tahun 1963, apabila berlaku krisis antara Gamal Abdul Naser. Presiden Mesir dengan Raja Saud, maka Gamal Abdul Naser melarang beliau untuk ke Arab Saudi dan melantik beliau menjadi Pengarah di Pejabat Syeikh al-Azhar Syeikh Hassan Makmun. Kemudian beliau bertugas di Algeria sebagai Wakil al-Azhar dan menetap di sana selama tujuh tahun. Apabila beliau pulang ke Mesir, beliau dilantik menjadi Pengarah Kementerian Wakaf, Negeri Gharbiyyah kemudian menjadi wakil bahagian Dakwah dan Pemikiran dan kemudian menjadi wakil al-Azhar. Selepas itu, beliau pergi ke Arab Saudi untuk mengajar dui Universiti Raja Abdul Aziz. Pada November 1976, Mamduh Salim menjadi Perdana Menteri Mesir dan melantik beliau menjadi Menteri Wakaf dan Pentadbiran Al-Azhar. Beliau menjadi menteri sehingga tahun 1978 selama dua tahun. Beliau memegang jawatan ini bukan kerana kepentingan dunia dan dikenali sebagai seorang menteri yang mudah berinteraksi dan bertanggungjawab. Pintu pejabatnya sentiasa untuk para ulamak, kawan-kawan dan pelajar-pelajar untuk berbincang dengannya. Walaupun menjawat jawatan menteri, jawatan tersebut tidak mengubah pendiriannya sedikitpun. Beliau merupakan seorang yang amat pemurah dan menafkahkan gajinya kepada para pelajar dan orang miskin.

Dalam satu temuramah oleh Fatimah al-Sahrawi mengenai kenapa beliau menerima jawatan Menteri Wakaf dan kemudian meninggalkannya. Beliau menjawab : “ saya menerima kerana saya berpendapat saya telah lama meninggalkan Mesir sejak tahun 1950 dan berada di luar negeri. Saya tidak mempunyai hubungan dengan pemerintah dan pegawai-pegawainya. Dan apabila saya berdakwah saya dapati diri saya jauh dari mereka. Saya berfikir kenapa mereka meminta saya untuk memegang jawatan tersebut sedangkan saya berjauhan dengan mereka. Ini menandakan bahawa mereka memilih untuk melakukan sesuatu tugas yang mulia. Sekiranya saya tidak menerimanya, maka mereka akan mengatakan saya tamakkan harta kerana saya dibayar gaji di Arab Saudi sebanyak 2000 ribu sebulan sementara menjadi Menteri di Mesir sebanyak 250 Junaih tetapi saya perlu berkorban.” Dalam satu pertemuan yang lain mengenai isu ini juga, beliau mengatakan syukur kepada Allah kerana jawatan menteri itu bukan sesuatu yang diminta-minta tetapi ditawar kemudian beliau menerimanya.

Pada tahun 1980, beliau dilantik menjadi anggota Majma’ al-Buhuth al-Islamiah ( badan Penyelidikan Islam) di al-Azhar. Setelah itu, beliau bergiat dalam aktiviti dakwah dan menyebarkan ilmu dan menolak jawatan yang ditawarkan kepadanya.

Beliau telah dianugerah pingat darjat pertama pada tahun 1976, sebelum dilantik menjadi Menteri Wakaf dan Pingat Kebangsaan pada tahun 1983 dan 1988. Beliau juga mendapat Doktor Kehormat Kesusasteraan dari Universiti Mansurah dan Universiti Manufia. Beliau juga dipilih sebagai pemenang tokoh oleh Negeri Daqaliah pada tahun 1989. Beliau juga pernah mendapat Anugerah Dubai dan Pingat Amir Zaid Ali Nahyan. Duit yang beliau dapat dari pingat itu disedekahlam kepada al-Azhar dan para pelajar di Bu’us Islamiah ( Asrama Pelajar al-Azhar).

Beliau juga terkenal sebagai seorang dermawan dan membuat kebajikan. Beliau mendirikan di kampungnya Daqadus Maahad Al-Azhar, Sekolah Tahfiz, Masjid dan Pusat Kesihatan untuk orang Miskin. Royalti buku-buku beliau didermakan untuk kebajikan. Beliau wafat pada pagi Rabu 22 Safar tahun 1419H bersamaan 17 Jun 1998.Jenazahnya telah dimandikan oleh Dr Omar Hashim dan diimamkan oleh Dr Sayyid al-Tantawi.Sebelum meninggal dunia, beliau berwasiat kepada anak-anaknya agar jangan bergaduh kerana harta dan berwasiat agar disiapkan satu juzuk terakhir tafsir al-quran yang belum disiapkan lagi dengan melihat rakaman yang dirakamkan di TV dan Radio.Malah dua hari sebelum meninggal dunia, beliau berwasiat agar mempersiapkan kuburan untuknya di kampung.

Menurut anaknya, Ahmad bahawa bapanya telah mengkhaskan daripada gajinya kepada beberapa orang penduduk yang tinggal di Kaherah, Tanta dan kampungnya. Malahan wang yang diperolehi dari ceramah-ceramah, royalti buku dan majalah disedekahkan untuk orang ramai. Beliau pernah menafkah wang berjuta dolar yang dihadiahkan oleh Raja Dubai untuk aktiviti dakwah.

Mengenai kenapa beliau tidak memakai pakaian rasmi al-Azhar (iaitu berjubah dan serban Merah), beliau menjawab sememangnya beliau menyukai pakaian rasmi al-Azhar namun setelah beliau dituduh ingin merebut jawatan syeikh al-Azhar maka beliau menanggalkan pakaian tersebut untuk selamanya. Hal ini terjadi kerana beliau memberikan ciri-ciri dan syarat-syarat kelayakan untuk menjawat jawatan Syeikh al-Azhar kepada Anwar Sadat, Setelah itu orang beranggapan bahawa beliau menginginkan jawatan tersebut.Oleh kerana itu, untuk membuktikan keikhlasannya beliau menanggalkan pakaian yang amat disukainya.

Ahmad Bahjat menyifatkan Syeikh al-Sya’rawi seorang ahli tafsir semasa yang dapat menafsirkan ayat-ayat al-Quran dengan uslub yang mudah difahami oleh orang umum. Sementara Omar Hashim, bekas Rektor al-Azhar menyifatkannya sebagai seorang mujadid abad ini. Yusuf al-Qaradawi menyifatkan Syeikh Mutawalli al-Sya’rawi seorang ahli al-Quran. Beliau merupakan seorang yang dikurniakan Allah kefahaman al-Quran dan rahsia-rahsianya serta pandangan-pandangannya mempunyai kesan kepada masyarakat umum, sama ada golongan terpelajar mahupun tidak. Tidak semua orang yang membaca al-Quran dapat menyelami makna-makna kecuali diberikan Allah kefahaman tersebut. Dan Syeikh al-Sya’rawi adalah orangnya yang diberikan Allah kurniaan tersebut. Menurut al-Qaradawi, Syeikh al-Sya’rawi keseluruhan hidupnya adalah untuk berkhidmat kepada agama Islam dan menyebarkan ilmu dan kematian ulamak merupakan satu kehilangan besar dan musibah kepada umat kerana apabila Allah menarik ilmu adalah dengan kematian ulamak. Apatah lagi dalam masa terdekat beberapa ulamak lainpun telah meninggal dunia sebelumnya seperti Syeikh Muhammad al-Ghazali, Syeikh Khalid Muhammad Khalid, Syeikh Jad al-Haq Ali Jad al-Haq (Syeikh al-azhar), Syeikh Abdullah bin Zayd Ali Mahmud, Syeikh Abdul Fatah Abu Ghadah. Menurutnya lagi, sememanng ada yang bersepakat dengan Syeikh al-Sya’rawi dan ada yang berbeza pendapat dengannya seperti pandangannya mengenai pemindahan organ. Beliau tidak bersetuju pemindahan organ. Beliau juga tidak bersetuju untuk mengambil pendekatan menentang kerajaan dan mengambil pendekatan tadaruj sedangkan ada sesetengah golongan inginkan pendekatan kekuatan dan menentang pemerintah. Perkara ini sudah tentu berbeza dengan Syeikh al-Sya’rawi. Namun, kesemuanya bersetuju atas sumbangan dan khidmatnya dalam khidmat kepada agama Islam keseluruhannya, meninggikan kalimatnya dan berdakwah kepada masyarakat dengan bahasa yang mudah dan semasa. Al-Qaradawi menyebutkan lagi, Syeikh al-Sya’rawi merupakan gurunya dalam subjek Balaghah semasa beliau menuntut di Kolej Al-Azhar Tanta. Menurut al-Qaradawi, pada tahun 1417H, apabila beliau dianugerah Pingat Antarabangsa Syahsiyat Islam Dubai, saya telah diminta oleh pihak penganjur untuk menghadiri bagi menghormati beliau. Saya telah hadir dan apabila beliau mengetahui kehadiran saya beliau merasa sungguh seronok dan bergembira. Saya menghadiri majlis tersebut sebagai tanda menghormatinya dan sepatutnya kita sebagai seorang muslimin juga menghormati para ulamak kita seperti Syeikh al-Sya’rawi dan Muhammad al-Ghazali.

Syeikh al-Sya’rawi telah berkahwin dalam usianya yang masih muda atas permintaan bapanya yang inginkan beliau berkahwin awal dan isterinya adalah pilihan keluarga. Mereka dikurniakan 5 orang anak iaitu Sami, Abdul Rahim, Ahmad, Fatimah dan Solehah. Mengenai pendidikan anak-anak, al-Sya’rawi menyebutkan bahawa perkara yang penting ialah memberi contoh teladan dan sekiranya kita menunjukkan akhlak yang mulia sudah tentu mereka akan mengikutinya. Adalah menjadi kewajipan kita mendidik mereka dengan akhlak dan perangai yang mulia dan memelihara telinga dari mendengar perkara yang buruk, memelihara matanya dari melihat yang mungkar. Kita hendaklah mendidik anak-anak dengan pendidikan Islam dalam menunaikan amalan dan kewajipan agama, tekun dalam membuat kerja dan menunaikan solat pada waktunya.
Antara buku-buku karangannya :
1. Tafsir al-Sya’rawi (Tafsir al-Sya’rawi)

2. al-Isra’ wa al-Mi’raj (Isra dan Mikraj) Terjemahan dalam bahasa Melayu oleh Dinie Publihers

3. al-Islam wa al-Fikr al-Mu’asir (Islam dan Pemikiran Semasa )

4. al-Islam wa al-Mar’ah (Islam dan wanita)

5. al-Tariq ila Allah (Jalan Menuju Allah)

6. al-Fatawa (Fatwa-Fatwa)

7. Mu’jizat al-Qur’an (Mukjizat al-Quran) Terjemahan dalam bahasa Melayu oleh Pustaka Nasional)

8. Min Fayd al-Rahman (Dalam Limpahan al-Rahman) Terjemahan dalam bahasa Melayu oleh Pustaka Yasmeen)

9. al-Qada’ wa Qadar (Qada dan Qadar)

10. al-Salat wa Arkan al-Islam.(Solat dan Rukun-Rukun Islam)

11. Nazarat fi al-Qur’an (Pandangan-Pandangan al-Quran)

12. Hadha Huwa al-Islam (Inilah Islam)

13. al-Hayat wa al-Maut (Kehidupan dan Kematian)

14. Al-Taubat (Taubat)

15. al-zalim wa al-zalimun (Zalim dan orang-orang Zalim)

16. Sirah al-Nabawiyyah ( Sejarah Nabi Muhammad s.a.w.)

Dan masih lagi banyak lagi buku-buku beliau terutama dalam penafsiran al-Quran dan persoalan umat semasa.

Menurut al-Sya’rawi beliau tidak mengulangi mana-mana buku kecuali al-Quran. Al-Quran telah memberi ufuk yang luas kepada jiwa dan pemikirannya. Beliau menafsirkan al-Quran dengan menamakannya sebagai “Khawatir al-Imaniah”. Ia bukan semata-mata tafsiran ayat demi ayat mengikut tertib mashaf serta menerangkan kalimah dan menafsirkan ayat tersebut. Khawatir al-Imaniah ini bertujuan untuk mencapai al-Ijaz al-Quran dan menyampaikan pemikiran iman kepada masyarakat umum.Ia mengandungi beberapa keistimewaan iaitu :

1. Menghubungkan tajuk antara dua tafsir surah seperti menghubungkan surah al-Fatihah dengan surah al-Baqarah dan menerangkan makna dan matlamat. Ini dilakukan untuk menimbulkan Ijaz al-Quran, mengetuk hati dan pemikiran iman kepada orang umum. Oleh itu, beliau menerangkan dari satu surah dan berpindah ke surah yang lain kemudian barulah ditafsirkan ayat di hendak dijelaskan.

2. Setiap tafsiran dikuatkan dengan ayat-ayat berkaitan al-Kawniyyah ( kejadian alam semesta) dalam al-Quran dan hubungan dengan hakikat ilmiah semasa, menghubungkan antara Quran dan iman, antara iman dan ilmu dengan tafsiran yang seimbang.

3. Setiap tafsiran itu diberi perumpamaan semasa dan realiti kehidupan semasa dengan contoh-contoh yang berlaku di sekeliling orang awam. Ini dilakukan untuk mendekatkan orang ramai dengan al-Quran dan menambahkan seorang mukmin bahawa al-Quran adalah sesuatu yang benar dan kitab fitrah iaitu kitab yang bersesuaian dengan jiwa manusia dan kemanusiaan.
Al-Sya’rawi juga seorang yang terkenal bersyair. Antara tema-tema syairnya adalah bertemakan kemanusiaan dan ketuhanan. Menurutnya, dalam bidang syair ini beliau mengikut manhaj Shawqi. Bapa saya apabila selesai solat Fajar dan ia akan menunggu surat khabar. Jika ia dapati ada syair Shawi, ia akan menyuruh saya membaca dan menghafaz. Dia akan memberi wang apabila saya dapat menghafaznya pada sebelah petang syair tersebut.
Mengenai peranan al-Azhar, beliau berharap al-Azhar dapat menjadi tempat memelihara ilmu-ilmu Islam dan Bahasa Arab. Beliau menyebutkan bahawa peranan al-Azhar bukan hanya terhenti dalam 10 kurun yang lalu. Dalam masa tersebut. Al-Azhar telah berperanan memelihara ilmu-ilmu Islam dan memelihara Bahasa Arab dari hilang ketika mana berlaku serangan pemikiran dari golongan penjajah. Al-Azhar harus berperanan menyedarkan umat Islam dan memelihara ilmu-ilmu Islam dan Bahasa Arab. Di samping itu, membawa manusia ke arah risalah ilmu dan iman dan menyedarkan anak-anak Muslim untuk bangun dan berusaha ke arah kemuliaan dan kebanggaan bagi diri dan negara mereka. Menurut Syeikh al-Sya’rawi lagi, kebanyakkan orang memahami peranan al-Azhar dengan kefahaman yang silap. Peranan al-Azhar sekadar untuk menyedarkan manusia untuk melaksanakan hukum dan beramal dengan hukum Islam sementara pelaksanaannya bukanlah tanggungjawab al-Azhar kerana sesetengah orang beringinkan ulamak al-Azhar memikul senjata untuk melaksanakan hukum-hukum Allah. Jelas di sini, peranan al-Azhar adalah memberi risalah ilmu kepada umat Islam dan melahirkan para duat yang ikhlas dan berwibawa.

Mengenai ibadat pula, Omar Hashim menyebutkan Syeikh al-Sya’rawi seorang yang banyak beribadat dan bersolat. Beliau menjadikan rumahnya sebagai masjid apabila beliau dalam keadaan uzur dan tidak mampu untuk pergi ke masjid untuk solat berjamaah. Pada suatu hari saya pergi ke rumahnya dan beliau masih lagi bersolat sedangkan jamaah lain telah habis menunaikan solat Isya’, solat sunat badiah dan witir. Sedangkan Syeikh al-Mutawalli terus menunaikan solat-solat sunat. Syeikh al-Sya’rawi menyebutkan bahawa beliau mempelajari dari ayahnya dua perkara :

i. Pertama bahawa ayahnya pernah menyebutkan kepada beliau : “Jagalah dan peliharalah tawaduk kerana rahsia-rahsia ilmu tidak akan diperolehi oleh orang-orang yang sombong.”

ii. Ayahnya pernah mengatakan : “ Ikatkanlah diri kamu dengan Allah selalu dan tidak takut selain Allah.”

Kedua-dua aspek ini jelas dipratikkan oleh Syeikh al-Sya’rawi aiitu beliau seorang yang tawaduk dengan ilmunya dan sentiasa beribadat dan berzikir mengingati Allah.

Antara fatwa-fatwanya :
i)Adakah mayat mendapat manfaat dari sedekah dan mempunyai perasaan terhadap orang hidup dan adab ziarah Kubur?
Dalam menjawab persoalan perkara syeikh al-Sya’rawi menyebutkan bahawa mayat akan mendapat manfaat dari sedekah-sedekah yang dilakukan kepadanya. Disebutkan oleh Syeikh al-Adawi dalam kitabnya “Masyariq al-Anwar” bahawa telah bersepakat para ulamak bahawa pahala sedekah akan sampai kepada mayat sama ada kubur itu dekat atau jauh. Begitu juga istighfar dan berdoa kepadanya. Berkata Imam al-Qurtubi lagi bahawa ulamak telah bersepakat bahawa pahala sedekah akan sampai kepada si mayat. Begitu juga kata-kata dalam membaca al-Quran dan berdoa dan beristighfar kepadanya. Ini berdasarkan kepada hadith yang menyebutkan bahawa mayat itu sentiasa menanti-nanti doa dari saudaranya atau bersedekah untuknya, sekiranya ia memperolehi perkara tersebut, itu adalah yang terlebih baik dari dunia dan segala isinya. Berkata Imam al-Syarani bahawa dalil sampai pahala tersebut adalah sabda Rasulullah yang menyebutkan apabila kamu melalui kubur hendaklah membaca Qul Huwa Allah ahad sebanyak 11 kali dan kemudian bersedekah kepada ahli kubur tersebut, maka mayat-mayat tersebut akan mendapat pahala darinya. Disebutkan juga oleh Imam Ahmad bahawa apabila kamu berada di kubur maka bacalah al-Fatihah dan dua surah ma’uzatain (surah al-Nas dan surah al-Falaq) dan Qul Hu Allah ahad (Surah al-Ikhlas) dan jadikanlah ia sebagai sedekah kepada ahli kubur kerana ia akan sampai kepada mereka.

ii)Adakah mayat dapat merasai apa yang dilakukan orang-orang hidup.?

Telah sabit dalam hadith bahawa mayat mempunyai perasaan dan merasai dengan apa yang berlaku diluar kuburnya. Dalam hadith al-Bukhari menyebutkan bahawa mayat akan datang dua malaikat yang akan bertanya kepadanya dan dia akan mendengar tapak-tapak kasut orang yang beredar dari kuburnya .Begitu juga dinyatakan oleh Muslim.

Dalam Fatawa Ibn Taimiyah ada nas seperti berikut : apakah yang dikatakan oleh orang hidup apabila menziarahi mayat. Adakah ia mengetahui orang yang menziarahi mereka dan adakah mayat mengetahui apabila matinya saudara mereka atau bukan saudara mereka.? Maka Ibn Taimiyah menjawab : “ Telah tersebut dalam Athar bahawa si mayat akan bertanya tentang perjumpaan dan amalan –amalan orang-orang hidup kepada orang yang baru mati. Ibn Qaiyyim dalam Zad al-Ma’ad menyebutkan bahawa mereka akan mengetahui sesiapa yang menziarahi mereka terutama pada hari Jumaat.

Telah terbukti bahawa nabi pernah memanggil orang yang mati dalam peperangan Badar dari golongan musyrikin, Dan beliau berkata kepada Umar apabila Umar bertanya “Sesungguhnya Allah telah mengutuskan aku dengan kebenaran, sesunguhnya engkau sahaja yang tidak mendengar dari mereka dan mereka lebih mendengar dari engkau.”

Mengenai siksa kubur, Syeikh al-Syarawi berpendapat sememang benar ada, iaitu dengan diperlihatkan kepada mayat dalam kuburnya, apa-apa yang dialami kelak dari seksa neraka. Allah menjelaskan berapa seksa yang dialami fir’aun dalam kehidupan dalam kubur atau alam barzah. Firman allah yang bermaksud : “ kepada mereka dinampakkan neraka pagi dan petang.dan pada hari kiamat diperintahkan kepada malaikat: “ masukkanlah Fir’aun dan kaumnya itu dalam azab yang sangat keras.” (al-Mukmin, ayat 46)
Hadith-hadith Rasulullah juga menerangkan tentang siksa kubur diantaranya, tanah-tanah merangkul dan menghimpit tubuh sehingga tulang rusuk yang kanan beradu dengan tulang rusuk yang kiri. Jika bertanya tentang benar atau tidak adanya siksa kubur, tentu sudah yakin benar akan adanya siksa akhirat (neraka) sebab ini menyangkut rukun iman. Kalau ada yang bertanya, mengapa kelak manusia di akhirat diadili dan dihisab untuk ditentukan tempatnya di syurga atau neraka? Jawapannya, boleh kita ambil contoh di dunia ini. Orang yang bersalah sebelum diadili dan diputuskan hukumnya lebih dulu diperiksa oleh polis. Dibuat laporan dan diserahkan kepada pendakwaraya lalu dibawa ke mahkamah. Mungkin juga dilakukan penahanan. Proses seperti itu sudah merupakan seksaan bagi si tertuduh.

Nasihat kepada para da’i
Kejayaan dakwah pada permulaan Islam kerana disebabkan contoh teladan yang baik dari para da’i dan berbudi mulia.Mereka merupakan orang-orang kuat bukan dari segi material tetapi dari segi akidah, ibadah dan akhlak. Mereka menjadi pemimpin yang disenangi. Sesuatu organisasi dakwah yang tidak memiliki orang yang berwibawa sebagai pemimpin dan contoh yang baik tidak akan maju dan berhasil. Menurutnya, dakwah kepada Allah dan agama wajib ditempuh dengan lapang dada, ucapan lemah lembut, nasihat yang baik, bukti-bukti yang penuh bijaksana dan kekuatan dalil.

Sekiranya dakwah yang disampaikan tidak memuaskan lawan, maka mereka akan menyedari bahawa para da’i adalah orang yang kurang berpendidikan dan belum mengamalkan ajaran Allah dengan baik. Untuk mengajak orang lain meninggalkan satu tradisi yang biasa dilakukan, janganlah menggunakan ucapan atau kata-kata yang menyinggung perasaannya.

Dengan berbuat demikian para pendakwah menghadapi dua kesulitan pertama, kesulitan mereka meninggalkan amalan-amalan tradisional yang sudah lama lakukan. Kedua, kesulitan menempuh jalan kesedaran bagi orang yang sudah tersinggung perasaannya.

Oleh itu Syeikh al-Syarawi menyeru agar jangan menggunakan emosi dengan cara mencaci kerana kewajipan pendakwah adalah menyampaikan seruan dan ajaran Allah dan bukan seruan dan ajaran peribadinya. Bagaimana keadaan dunia ini jika kebatilan sudah berkuasa, maka masyarakat akan bertambah rosak. Adalah menjadi kewajipan para pendakwah untuk mengemukakan perbandingan antara yang hak dan yang batil dengan mengemukakan hujah-hujah yang baik dan bijaksana kerana Islam disebarkan dengan kebijaksanaan dan beradab dan bukan dengan perang atau kekerasan.

Semasa ditanya hukum menyambut maulid nabi, Syeikh al-Syarawi menyebutkannya adalah mubah (dibolehkan) selama dilakukan dengan maksud mengambil suri teladan kehidupan beliau. Menurutnya, banyak kaum muslimin yang menyelenggarakan peringatan maulid, tetapi sedikit sekali yang dapat mengambil manfaat darinya, padahal di tiap-tiap peringatan umat Islam apabila menghidupkan satu saja syiar agama dan melaksanakannya pasti agama Islam akan jaya. Ternyata perayaan-perayaan maulid itu sekadar ikut memperingati yang disesuaikan dengan kecederungan nafsu, makan-makan yang lazat, hiasan-hiasan indah serta nyayian diiringi rebana, yang semuanya itu jauh dari agama. Peristiwa maulid nabi Muhammad s.a.w. adalah peristiwa terbesar sepanjang sejarah, bahkan lebih besar dari peristiwa terciptanya seluruh alam, sebab beliau datang dengan ajaran Allah sebagai rahmat bagi seluruh alam. Menurutnya lagi, Islam tidak perlu pada keindahan dan hiasan luar untuk menarik hati orang lain, kerana itulah peringatan maulid tidak boleh lepas dari ajaran beliau. Tidak ada salahnya jika peringatan dan perayaan maulid yang bersifat keindahan itu diselenggarakan untuk anak-anak dan remaja agar hati mereka terikat dengan kecintaan peringatan itu, juga untuk membentangi akal dan jiwa mereka sebelum diracuni oleh pemikiran yang buruk.Tetapi itu saja tidak mencukupi, hendaknya dalam setiap kesempatan mereka diberikan pelajaran rohani agar tertanam kecederungan beragama.
Mengenai tasawuf, Syeikh al-Sya’rawi menyebutkan bahawa tasawuf yang sebenar ialah hidup ditengah keramaian masyarakat dan ikut bergelut dengan kancah kehidupan. Tasawuf sebenarnya orang yang dikenal dapat hidup ditengah orang-orang berharta, suasana masyarakat yang rakus dan segala macam-macam fitnah. Seorang yang tidak ikut kasar, serong dan tidak ikut berbuat curang padahal dia hidup ditengah-tengah masyarakat seperti itu, adalah yang lebih disukai Allah. Orang seperti itu mempunyai harga dan kehormatan diri.
Tasawuf yang sejati tidak akan meninggalkan kancah kehidupan duniawi. Al-Sya’rawi menjelaskan beberapa pengertian tasawuf. Menurut, tasawuf mula dikenal pada akhir abad kedua hijrah sebagai sifat dan perilaku orang yang hidup sederhana dan menjauhi kesenangan dan kemewahan hidup duniawi. Ia juga bererti melaksanakan urusan duniawi dengan selalu menjaga diri dalam jalur perintah dan larangan Allah, mengamalkan sunnah-sunnah Rasulullah s.a.w. yang telah banyak dilupakan orang. Sementara sifat orang sufi ialah tidak ingin menonjolkan di dalam masyarakat dan tidak ingin dikenal kemasyhurannya dan tidak mencari kepentingan diri. Menurutnya lagi, sekolah dari tarikat sufiyah banyak menghasilkan ulamak besar dan terkenal, yang mempunyai kecintaan Islami yang murni. Menurutnya tidak ada perbezaan antara salafi dan sufi pada prinsipnya. Perbezaan yang ada iaitu bahawa sufi dan aliran tasawuf menempuh jalan tertentu iaitu disebut sebagai tarikat-tarikat dengan organisasi yang dipimpin oleh syeikh-syeikh. Sementara salafiyyah berpegang teguh pada ajaran masa nabi Muhammad dengan bersifat wara’ iaitu menjauhi apa yang syubhat dan khawatir masuk dalam perangkap yang haram. Mereka menggabungkan sifat wara’ dengan peningkatan ilmu pengetahuan dan melengkapi ibadah dengan mengamalkan yang sunnah-sunnah sepenuhnya.

Dalam membentuk belia dan pemuda Islam, al-Sya’rawi menjelaskan bahawa peranan keluarga amatlah penting. Malah menurutnya, Islam amat menekankan pembentukan pemuda itu sebelum ia wujud lagi iaitu ketika mana manusia berfikir untuk mendirikan rumahtangga hendaklah ia memilih isteri atau suami yang baik dan soleh. Perkara ini kerana keluarga yang baik dan persekitaran yang bagus akan melahirkan pemuda yang baik. Malah Islam menyeru agar si suami yang ingin mendatangi isterinya sentiasa membaca doa-doa agar zuriatnya dilindungi dari tipudaya syaitan. Di samping itu, ibu yang hamil hendaklah melakukan perkara yang baik, memberi nama yang elok kepada anaknya dan menyusu dengan sempurna sebagai asas kepada pembentukan para remaja yang berakhlak mulia